AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.053

530 E60 - 04. Drar tjuvström.? Batteriet urladdat på ca1 timme?

Sida 4 av 4
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
JAg har haft samma problem med batteriý discharge, nu senast även Level control med utslagen nivåreglering som följd.

Lämnade bilen till Förenade bil för kompressor byte, men även här ligger alla styrdon+reläer och badar i vatten.

Får se imorgon vad som händer..

Henrik
Jag citerar ett tidigare inlägg i tråden:

"1.831 st
2009-04-16 10:22
Anmäl svaret
Äger följande bilar:
520i -99
M52tu Hej,

När du lossar säkringen som det ligger en belastning över så sjunker strömmen.
Om du lossar en säkring utan att det ger utslag på multimetern så kan du sätta tillbaka denna igen.

Ta det bara försiktigt med pluspolen så att du inte kommer när karossen med denna.

Du kan också "nolla" bilens minne genom att föra samma plus och minuspol.

OBS, enbart kablarna och utan att batteri!!

Låt dessa var ihopkopplade i några minuter.

Lycka till!"

Jag är helt med på att när jag mäter över en säkring som inte är felaktig så ska det inte ge utslag på mätaren, men när jag når den felaktiga, borde inte strömmen/spänningen sluta sjunka då? Eftersom jag bryter kretsen, eller missförstår jag något nu?

ni
1
niken67
530i-04
Tjena! Jag har haft exakt samma problem på min. Det hade samlats vatten i reservhjulsbaljan och där sitter styrboxar till strömförsörjningen och laddning. Lämnade in den på bmw verkstad och dom bytte ut dom det gick på ca 5000 med jobb och nya boxar så nu är allt ok igen.Jag äger en 530i -04 åxå!
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
På min var det sensorn på minuspolen som drog tjuvström. Kopplade bort den (går en plusmatning till den) och sen funkade det. Kör utan den.

***bmwcs 2202***
Samma här, kopplade bort ibs och alla fellarm o el störningar försvann på min e60. Fattar ingenting!!!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Kan man köra utan detta?
Elektroniken tar ingen skada utan detta?
Det är det som är så konstigt . . Inget händer förutom att bilen funkar. Man gör det på egen risk så klart . Men som sagt. Gud hatar fegisar :-)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
De där får jag kolla lite närmare på,innan jag skadar eller tar livet av min bmw.
Måste läsa mer om detta på utlänska forum om vad som händer utan eller som ni påstår inget...
Jag återkommer när jag tagit reda på lite om detta.
Ja det är bra , du får berätta sedan vad du hittat för info. Tionde dagen min rullar utan problem. Innan var det något var o varannan dag något som larmade. Känsligt ämne för BMW naturligtvis då dom om tjänar enorma pengar på att bara gissa sig till fel o byta en massa delar.
Man får nyansera problemet lite. HUR snabbt dras batteriet ur, och är det friskt och någorlunda fulladdat när man parkerar bilen för dagen? Om något dränerar ett friskt batteri på några timmar så handlar det om relativt hög effekt som måste omsättas till värme någonstans, = potentiell brandfara.
Man kan utesluta att sensorn för IBS drar någon nämnvärd ström i sig, isf skulle det ryka... Däremot hänger kanske bortkopplingen av denna samman med att andra system i bilen gör att den ligger kvar i vaket läge istf att gå ner i sleep efter 16 min. En vaken bil drar 2-4 amp, detta märks efter några timmar, om än inte helt avgörande.
Men med ett dåligt laddat batteri så kan detta skillnad mellan att kunna starta eller inte.

Att felsöka genom att plocka säkringar är problematiskt, bilens elsystem reagerar så gott som alltid med att gå upp i vaket läge om den inte redan ligger där, och då drar det ström helt normalt..

FP
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Jag har kört utan givaren ett år snart och inget har strulat. Har fortfarande originalbatteri i bilen. Batteriet som jag köpte i tron att det var felet sitter i båten istället:)

Hittade tipset med givaren på 5series forum.

***bmwcs 2202***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.