AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.055

530 E60 - 04. Drar tjuvström.? Batteriet urladdat på ca1 timme?

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
mj_mj_mj: du kan ha en stor point där, bilen tvättades ju innan problemet uppkom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
Hej mj_mj_mj_mj,

Under vilket skydd i bagageluckan????Kan nog vara det för det började inträffa efter jag hade tvättat bilen ordentligt.

Vad kostar det och åtgärda?Kan tänka mig att det kostar mycket eftersom det handlar om en styrenhet eller :( ??Hoppas jag har fel.

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
Hasso:

Ja det finns en sån stor klump ovanför plus polen på batteriet som ett rör som går framåt och tillbaka till batteriets plus pol.Jag har köpt batteriet på BMW exakt likadant ser percis likadant ut och allt står samma.Dem på BMW sa att det måste vara likadant så det har jag kollat upp.

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Om batteriet har en kapacitet på 90Ah så har du mao en förbrukare som drar ca 8A eftersom det blir urladdat under natten. Går bilen ned i viloläge/sleepmode?
Se Hossos beskrivning.

Vet inte om E60 har samma problem med fläktmotståndet. Detta kan göra att batteriet laddas ur.

//H
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Förlåt!, Hosso skall givetvis vara Hasso :-)
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
Håkan:

Vet inte om bilen går i viloläge/sleepmode har inte kollat det.

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
du får ta väck bagagreumsmattan och fortsätta nedåt - längst ner har du gråa skumgummi plattor som det sitter styrenheter i. kolla där :)
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
mj_mj_mj_mj:

Ok, tack så mycket ska undersöka saken.Uppskattas mycket för tips och hjälpen.

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hej _MrCrazy_
Fukt kan göra att IBS blir defekt vilket medför att strömförbrukas. Detta styrs av mikro power modulen om jag fattat rätt. Se till att det är torrt vid batteriet. Hur man testar IBS kan andra bättre än jag.

Elektriska prylar som är inkopplat via ciggaretuttag förhindrar att bilen går ner i viloläge taget från egen erfarenhet.
Fukt kan ha trängt in på ett dåligt ställe och få bilen att vägra att gå ner i viloläge.

Håkan Hsson: I viloläge skall förbrukningen inte överstiga 80mA för E60 vad jag fått reda på.

BMW kan utläsa DME/DDE över de senaste 32 cyklerna av viloströmsövervakningen.

Jag satsar mitt kort på mj_mj_mj att felet är fuktrelaterat. Eventuellt så kan IBS lagt av.

Lycka till med felsökningen
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
Hej Duser:

Du ska ha ett tack.Ska kolla hur det ser ut runt batteriet.
Problemet är att det blir svårt att upptäcka fukten nu när bilen
har varit i garaget hela tiden så det har hunnit torka ut det mesta.

Nån som vet hur man testar IBS:en?

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

om du inte kommer vidare i felsökningen så är det kanske lättast att läsa av DME/DDE som Duser beskriver.

En felkodsavläsning på BMW kostar ca 500:-

Lycka till!

_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
Hej igen på Er,

Så fort jag undersökt det så återkommer jag med status.

Ni ska ha ett jätte stort TACK allihoppa.

Ha en fortsatt trevlig dag allesammans.

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
På min brors bil 530-05 ballade batteriövervakningmodulen ur vilket fick till följd att batteriet var urladdat på ett par timmar.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Vet att en nyare version av IBS sattes in i bilar från 2005-12. Den skall vara bättre och tåligare mot väta.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
_MrCrazy_: Har hittat lite information angående IBS. Det verkar vara en smart liten rackare med EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory. Det verkar även som om det är en känslig liten rackare.

IBS funktion

- To continuously measure battery data in all vehicle operating modes

- To compute battery indicators as basis for battery charge state (SoC: "State of Charge") and battery condition (SoH: "State of Health")

- To balance the charge/discharge current of the battery

- To monitor the battery's charge state (SoC) and to activate the electric energy management and power management for countermeasures if the battery charge state becomes critical (battery's limit of starting capability).

- To identify initial data for calibrating the battery charge state (SoC: "State of Charge")

- To calculate the starting current curve to determine the battery condition (SoH: "State of Health")

- To monitor off-load current

- To transmit data to the higher-order control unit (DME or DDE)

- Self-diagnosis

- To perform fully automatic updates of algorithm parameters and parameters for self-diagnosis via DME / DDE

- To be able to independently "wake up" from sleep mode

Warning! Danger of destruction in event of mechanical strain
- Do not introduce any additional connections at the battery negative terminal.
- Do not modify the grounding cable. The grounding cable also serves to dissipate heat.
- Do not establish any connection between the IBS and the sensor screw.
- Do not use force when disconnecting the pole shoe from the battery terminal:
- Do not pull on the grounding cable.
- Do not place any tools under the IBS to lever off the pole shoe.
- Do not use IBS connections as levers.
- Use a torque wrench and set tightening torque in accordance with repair instructions.
- Do not release or tighten down sensor screw (screw with Torx head).
- Avoid contact between IBS and ground.

Warning! Danger of destruction to IBS and cables when battery is replaced
- The IBS and the cables can be destroyed by mechanical strain when the battery is replaced.Therefore avoid mechanical strain.
- The size (capacity) of the battery required for the car is coded in the Car Access System (CAS).
- Use the battery size (capacity) installed as standard when replacing the battery.
- Register battery change via Service Function (Progman or DIS).
- Delete fault entries in the Digital Engine Electronics (DME) associated with battery replacement.
- Always proceed in accordance with the repair instructions.
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
HARVETS:

Tack för tipset låter väldigt interessant och det är absolut värt att undersöka.

Men batteri övervakningsmodulen vad är det för nåt exakt, man kan gissa sig fram vad gör den?Övervakar batteriet eller :=)?
Var sitter den?Hur kan man få den kontrollerad om den är sönder eller hel?Vet du varför den ballade ur för din bror?

Vad kostade det att åtgärda för din bror?Det verkar som att det är samma fel hos mig eftersom det laddadar ur så snabbt.

Tack en än gång Harvets.

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
Duser:

Tack tack för informationen.Det IBS är riktigt riktigt smart har inte fattat riktigt allt vad den gör IBS:en men det är bra att veta hur man ska hantera saken.Eftersom IBS:en går över hela batteriet helt sjukt man man kan inte göra nåt själv mer tråkigt men å andra sidan så hade verkstäderna inte kunnat överleva :=).

Men här kommer en svensk översättning på IBS funktionen:

Att kontinuerligt mäta batteriet data i alla fordon driftslägen

- Att beräkna batteriet indikatorer som grund för batteriladdning staten (SoC: "State of Charge") och batteriets kondition (SOL: "State of Health")

- För att balansera laddnings / ström på batteriet

- Att övervaka batteriets laddning staten (SoC) och aktivera elektrisk energi och energisparfunktioner för motåtgärder om batteriladdning staten blir avgörande (batteriets gränsen börjar kapacitet).

- Att identifiera ursprungliga uppgifterna för att kalibrera batteriet staten (SoC: "State of Charge")

- Att beräkna startström kurvan att avgöra batteriets kondition (SOL: "State of Health")

- Att övervaka off belastningsström

- För att överföra data till högre för styrenhet (DME eller DDE)

- Självdiagnosfunktionen

- Att utföra helautomatiska uppdateringar av algoritm parametrar och parametrar för Självdiagnoskoden via DME / DDE

- För att kunna självständigt "vakna upp" från viloläge

Varning! Risk för destruktion i händelse av mekaniska påfrestningar
- Vill inte införa några ytterligare anslutningar till batteriets negativa terminal.
- Ändra inte jordad kabel. Grundstötningen kabel också att värmeavledningen.
- Vill inte fastställa något samband mellan IBS och sensorn skruven.
- Använd inte våld när koppla den polig sko från batteripolen:
- Har inte dra på jordad kabel.
- Placera inte något verktyg under IBS som lever utanför polig skon.
- Använd inte IBS anslutningar som hävstänger.
- Använd ett vridmoment skiftnyckel och ställa Åtdragningsmoment i enlighet med reparation instruktioner.
- Vill inte frigöra eller skärpa ner sensorn skruv (skruv med Torx huvudet).
- Undvik kontakt mellan IBS och mark.

Varning! Risk för destruktion till IBS och kablar när batteriet ersättas
- Det IBS och kablar kan förstöras av mekaniska påfrestningar när batteriet är ersatt.Därför undvika mekaniska påfrestningar.
- Storlek (volym) av batteriet som krävs för att bilen är kodad i bilen Access System (CAS).
- Använd batteriet storlek (volym) installeras som standard när du byter batteriet.
- Registrera batteri förändringar via Service Befattning (Progman eller DIS).
- Ta bort fel uppgifter i Digital Engine Electronics (DME) i samband med batteribyte.
- Alltid handla i enlighet med reparation instruktioner.

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
IBS sitter monterad direktefter kabelskon för -
se länk.

Länk

Länk
_M
34
_MrCrazy_
530i-2004
Duser:

God morgon.Ok jag trodde att IBS:en satt på + polen.Men den sitter på - polen.
Jag tar bort den varje dag minsta 2 ggr.När jag kommer hem plockar jag bort - polen så den inte drar ström sen när jag kommer till jobbet plockar jag bort den då också så jag kan åka hem.Men det finns en annan grej vet inte vad det heter sitter äver + polen som typ några rör som går fram och tillbaka til + polen vad är det för nåt?

Om jag nu ska byta till ännu en ny batteri innan så bytte jag bara ut den är det nåt mer att tänka på förutom att det är samma amertimmar och allt det dära om det är batteriet?

Med Vänliga Hälsningar

MrCRazy
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Råder dig att vända dig till BMW. Om jag fattat rätt så måste IBS och DME synkas för att få rätt status för det nya batteriet.
Batteriets kondition (SOL: "State of Health")

Nu är det ju inte säkert att det är IBS som är felande för dig. Mycket annat kan vara fel men IBS är en kandidat då denna blev ersatt av bättre kvalitet år 2005-12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.