|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
16" vill ingen ha 17" är för liten 18" tum finns original som tillval, nog det minsta man "ska" ha 19" finns flera som har nu börjar man snacka 20" här Kanske dags att dumpa däcken helt och rulla på fälgkanten istället? ;-) Förresten, snacka om sportig: BMW 120d cup körs på 16 tummare... Alltså, alla som gillar höga däcksidor med feta däck berätta eller visa era snygga 16" och 17" fälgar här! | |
| Börjar med en länk till inspirationskällan: Länk | |
BCR |
Ballongdäck på 13 tumsfälgar används fortfarande i motorsportens finrum och det fungerar tydligen utmärkt Länk /Håkan OO=00=OO |
|
På 16- och 17-tumsfälgar sitter det väl oftast lågprofildäck, egentligen, om inte förhållandet mellan däckets bredd och profil är skum. Exempelvis räknas de däck som många E39 såldes med – 225/55 16 – som lågprofil. Numera har de gamla originalfälgarna ofta förpassats till garagens mörkaste hörn, eftersom ägarna inte vill köra med "ballongdäck". Enligt min teori körs BMW 120d cup på lågprofildäck. Rätt eller fel? Seså, flytta dig |
|
|
Åker på 205-60-13 på denna Länk Och 185-70-13 på denna Länk Tycker dessa är minst lika cool som 18"eller mer. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
helt rätt, många som glömmer att F1 INTE har 20 tummare. Är det helt sonikt 13 tums? Skulle vara kul att reta nån som vill visa upp sin bil - "du, jag vet om flera bilar med 13-tummare som slår din" - som om det vore nåt att skämmas för ;-) Visst, även 16" eller 17" är fortfarande lågprofil i många avseenden. Kanske när de bli en profil på mer än /60 har man "högprofil", dock när det gäller sportdäck är det svårt att hitta bra däck med en profil på /50 eller uppåt. Vem har fler bilder på ettor med snygga 16 lr 17, eller finns det inte här? |
|
|
Ja, det är faktiskt svårt att definiera lågprofil tycker jag. Som vinterdäck på firmans E61 har vi 17", det ser knappt ut som lågprofil i mina ögon. Tycker också det är coolt med en 16" banuppsättning till sin 1-serie. Kan man ha 16" på en 130i/135i? Med tanke på bromsarna? |
|
|
16" går inte på 130/135. Minimum 17. Har förresten själv V-eker 141 (17") som vinterfälg. Tycker ettan passar finfint i dessa: Länk |
|
|
130i kan ha vissa 16" dock inte alla, det är tajt med oken fram. Javisst är 141 snyggt, har samma vinteruppsättning och min bil ser exakt ut som på den länkade bilden... |
|
|
Sedär. Då har man lärt sig något i dag också! Men 16" på 130/135/123 skulle nog vara i mesigaste laget i alla fall :) |
|
|
135i har andra ok fram, fasta fyrakolvs om jag minns rätt (samma som Performance bromsarna dock med normala belägg), där är det minst 17" som gäller. Ja, vad man inte lär sig om sin bil genom att läsa bilfora... borde minska dock tar för mycket tid och inte ska jag behöva veta allt heller ;-) |
|
|
En gång i tiden (typ på 70-talet) så kunde en bil vara utrustad med t ex 165 R15, och det var då en standardprofil som jag har för mig motsvarade ca. 80-82. Lite sportigare däck då som kunde vara 175/70-15 och kallades lågprofil, dvs ett däck som hade lägre profil än standardprofilen. Min första bil som var en Saab 99 Turbo hade just 175/70-15 från fabrik men när jag köpte den några år gammal så var den "uppgraderad" med 195/60-15 (på en 5,5" bred fälg...) vilket i mitten på 80-talet var hyffsat feta däck. I vissa inlägg ovan kan man tolka det som att det är fälgens diameter som avgör om det är lågprofil eller inte och det är ju inte helt korrekt då det inte har något med fälgdiametern att göra. Sen är det ju sant att om man tar en specifik bil och sätter på fälgar med större diameter så behöver man ju minska däckprofilen för att behålla hjulets rullomkrets intakt. Kontentan av det hela är att i princip alla bilar idag rullar på lågprofildäck...;) ___ //Ulf |
|
| Tur att någon har järnkoll, Onehp :) Ja, tiderna förändras duktigt. Just vad gäller däck/fälgar är det verkligen ett annat läge. T.ex. hade Porsche 928 16" hela vägen fram till den sista versionen. Först då fick den 17". Bara en så'n sak... | |
|
Modet är som tiden som kommer o går. Jag har fastnat för 16tummare. Det är som en klocka som stannat, visar rätt 2 ggr per dygn. Så 16tum är rätt en stund när modet är på väg tillbaka till mer gummi och sen igen på vägen upp till mer metall. Länk |
|
| Mest gummi i förhållande till storlek på fälg hade jag med dimensionen 195/70-13. Skall man hitta närmaste motsvarande rullomkrets med 17" blir det 195/45-17 (+13mm rullomkrets). | |
| Cab-ingemar: fina fälgar! Passar bilen bra. | |
| Köper alla komfort aspekter. Men snyggt? Nej! | |
| Smaken e som baken: delad. Jag tycker det är fult med extrema lågprofare. Ser ut som om bilen går på tå. Alltså lite fjantigt och fåfängt. Utvecklingen tycks bli som i sagan om kejsarens nya kläder. När fälghyseterin gått tillräckligt långt så kommer någon till slut att utbrista: Hjulen har ju inga däck! | |
|
Är det utseendet eller prestandan man är ute efter? Jag är absolut ingen toklågprofilförespråkare men tyvärr finns det inga däck förutom r-däck och slicks som har stommar att klara av högre profil utan att vika sig. Men å andra sidan klarar inte lågprofilare det heller om även bättre. Jag köre till en början på bana med 225/35-19 och då försvann all text på däcksidan pga av att däcken vek sig så mycket i böjarna. Trots att jag hade ca 3,5bar i hjulen så försvann all text. Vanliga högprofilare rullar ju nästan av fälgen om bilen körs lite hårt. Nu med r-däck kan jag köra 2,1bar och 265/35/18 och det finns inte tillstymmelse till slitage på däcksidan. Sedan tycker jag som trådskaparen att att det är snyggare med lite mer gummi och inte bara ett varv issoleringstejp på fälgen. |
|
|
Fälgdiametern säger inte så mycket, det som ser fjantigt ut är när det blir för lite gummi, det ser bara tramsigt ut. Nuvarande M-bilarna har lagom lågprofil, mindre gummi än så gör sig i mitt tycke endast på extrema sportbilar. Det har enormt mycket med att göra med vilken bil det sitter på; tex ser 19" med lövtunna däck på en osänkt, helt standard bil helt för jäkla illa ut. |
|
|
Sett ur prestanda-synvinkel; vilken profilhöjd skulle kunna vara den "gyllene medelvägen" i avseende komfort och styrprecision/väghållning? Min röst faller på ca 100mm däcksida (tex 225/45 eller 205/50-däck), många moderna bilar klara dessa profilhöjder med bibehållen komfort, samtidigt som däcksidan inte är alltför hög (vikningstendenser). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.