|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Rolig bild som jag hittade. Dom verkar aldrig sluta fightas med varandra :D Länk | |
|
Och BMW vinner, som vanligt. Seså, flytta dig |
|
| Haha klockren :D | |
|
Ber man om det, så... Audi har ännu en bit upp till BMW, men har utvecklats nåt fruktansvärt de senaste 10 åren. Vilket sporrar BMW-folket att göra ännu bättre bilar, vilket vi köpare vinner på. Ungefär som nVIDIA - ATi eller Intel - AMD. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76: Vad är det Audi saknar för att jämföras med BMW? Nyfiken på dina åsikter. |
|
|
Strongman: Vad Audi saknar gentemot BMW är känsla. Audin må vara av höre kvalitetskänsla enligt vissa, men den är kall, tråkig. Gör en direkt jämförelse med min f.d. Zündapp A4 avant 2,0t 2008 mot BMW 320i Touring 2009 så ÄR det bara så. BMW:n är roligare på alla sätt utom möjligen prestandamässigt, där 200 turbokusar hade övertaget, men audin var ändå lika kul att köra som en corolla från -88 eller något. Styrrespons, chassi (s-line mot m-sportchassie), broms, balans mm så ligger audin hjälplöst efter om du frågar mej och antagligen de flesta som gillar att köra bil. |
|
|
bmwlundqvist: En A4 B7 -08 har samma konstuktion som A4 B6 som kom för 8 år sedan, kan förklara en del. Nya B8 har avsevärt trevligare körkänsla, även om den inte når upp till E90/E91. Stod valet mellan mellan A4 2,0TFSi 180 hk och BMW 320, som ligger i samma prisklass, så hade jag valt A4. MVH Christofer |
|
| Jo, tydligen ska den nya ha en bättre körkänsla, men BMW-suget blev för hårt så audin övervägdes aldrig. Hur är den övriga känslan i B8? Jag tänker på det där som inte kan förklaras utan upplevas, premium, kvalitetskänsla etc. Antar att den är hög , men är den lika "kall" som B7:an? | |
|
Strongman - bmwlundquist svarade så som jag skulle ha gjort så jag kan bara tillägga att jag talar ur erfarenhet - Audi är BRA bilar, inget snack om saken. Men körkänsla, utseende, image... EQ helt enkelt, vinner BMW på. Och körglädje kan aldrig mätas i antal hästkrafter eller 0-100 kmh spurtar. När det börjar svänga så ler man i en BMW. I en Audi gäspar man. Och det säger jag som (tyvärr) äger en A6 quattro med sportchassi och hela kittet. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Många upplever känslan i B8 som ett snäpp tillbaka jämtemot B7. Kan kanske hålla med om att i vissa detaljer är så fallet. Men om man ser till helheten, dvs körkänsla, utrymme, komfort och utseende så är B8 ett stort steg framåt. Nu när modellen funnits ett tag så finns det dessutom fler trevliga motorer, växellådor och prisvärda paket att välja till. En annan jäkligt trevlig och prisvärd bil från VW-koncernen är Passat CC. Vad det gäller reklamkampanjen så är den klockren... =) MVH Christofer |
|
|
Ja då har ni någorlunda samma åsikter som jag om Audi gentemot BMW. Iof inte ägt någon nyare Audi eller BMW för den delen men av de 2audi och 2bmw jag ägt har bmw varit mer körglädje i samt bättre inredning i. |
|
|
Har nu rattat jobbets nya A4 2.7 multitronic i någon vecka och kan bara konstatera att BMW helt klart är en roligare bil att ratta. Jag bortser helt från prestandan när jag säger så. Audin har idiotiskt mycket knappar och knepiga inställningar till allt. Interiören ligger inte på den drömnivå många säger att den gör. Visst ser allt propert och modernt ut men jag fick inte ens av stolsvärmen första gången jag körde den. Visst lär man sig till slut men varför krångla så? Plasten är ju sådär...ganska tråkig i mina ögon. GPS'en är däremot helt ok. Bortsett från alla reglage som går åt motsatt håll jämfört med BMW ;) Stolarna är mycket bra och inställningarna är det inga fel på. Fint läder... Däremot tycker jag det är svårt att hamna rätt bland backspeglar, bakruta, a-stolpe etc. Det är något som gör att BMW'n känns helt rätt där. Sen kommer det där med framhjulsdrift och styrning. Gäsp! Då jämför jag iofs med min som har aktiv styrning men ändå. Driv på framhjulen kan bara inte mäta sig bakhjulsdrift. Sportchassiet i Audin är bra mycket stötigare än M-chassiet. Trots mina 19" mot Audins 17". Jag trivs däremot väldigt bra i Audin! En mycket trevlig bil på alla sätt. 8-växlad automatlåda som drar som rena elmotorn med sina 400Nm får faktiskt 330'n att kännas slö i vardagstrafiken. Men vill man köra ifrån Audi'n så kan man ;) |
|
|
Det är bara 8 växlar i det manuella läget. I automatikläget är det över 200 olika utväxlingar som används. Nästan helt steglöst med andra ord. Om man gillar Multitrinic eller inte är en smaksak. Vissa har väldigt svårt för den steglösa känslan, själv tycker jag att den är fantastisk. Bilen åker alltid på rätt varvtal för varje given situation och det hela är mycket mjukare än vilken DSG, Steptronic eller liknande som helst. Tyvärr verkar det som att DSG lådorna kommer att vinna fighten och Multitronic får stå tillbaka. ______________________________ //Lövet |
|
|
Kul att Audi jagar på bakifrån och håller modet upp hos BMW som inte vill halka efter. Men enligt min åsikt så känns det som att Audi har tagit i litet för mycket och för snabbt. A4 med V8? Vi är här och nu 2009 och hur kommer detta se ut om 10 år.. Visst ser vi redan "Down-Sizeing" och ett större bruk av Turbo men/och effekten stiger inte helt oväntat. 2019 = 1500cc, V6, turbo och 900/1300 hk - Någon som är redo med asbesthandskarna igen.. ;o) |
|
|
Vad är det för A4 med V8 du pratar om? I nya A4 finns inga åttor, fanns bara i förra generationens S4. ______________________________ //Lövet |
|
|
A4=S4=RS4=Same shit! Han menade nog att det är samma kaross, bara olika modeller. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Fortfarande fel i så fall. Nya S4 har kompressorladdad sexa. ______________________________ //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Stämmer det du säger angående Multitronicen. Att det var hela 200 olika utväxlingar var en nyhet för mig. Har försökt kännt efter om man kan känna av en växling och det är bara när man gasar upp en hel del sen drar av på gasen som man kan känna att den lägger i en högre. Annars är Multitronicen suverän tycker jag. Skulle helt klart välja det om jag skulle köpt en automat. Den är dessutom snabbare än den manuella låda om man bortser från toppfart. En märklig känsla är det trots allt. Bäst är det att kolla på hastighetsmätaren.... Visst sitter hastigheten i ryggmärgen men lådan (och bilen i sig) försöker lura en ;) |
|
|
Det stämmer. Audi påstår att den är helt steglös, vilket den också har förutsättningar att vara genom variatorkedjan, men tydligen så använder den sig av runt 200 olika utväxlingar på vägen. Hittar tyvärr inte länken där jag läste detta. I manuellt läge har man låst antalet utväxlingar för att ge en mer manuell känsla men detta är bara helt artificiellt. ______________________________ //Lövet |
|
|
RS4 har V8 så vitt jag vet... men kan inte påstå att jag kan mycket om nyare Audi. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
RS4 är gamla generationens A4 ______________________________ //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.