|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Det är väl inte så konstigt att det går, då som jsg förstår det så går bilen då på regulering från LMM/lambda altså baserad på luftmängden. sen är det ju så att de äldre bilarna(som M-killens) har en TPS som är en "switch" altså brytare som bara har "brytpunkter" mellan olika lägen för hur regulering av bränsle sköts. De nyare har en sensor som känner av kontinuerligt läget av spjället (sena 3,6 -92 och 3.8:or) vet inte hur det är för E36, men skulle anta att det är den senare varianten. MVH Sakke |
|
| Dr Sakke: Jag håller med...Men jag hade iofs förväntat mig att den felkod (?) som alstras pga styrboxen inte "hittar" TPS:en skulle tvinga ner motorn i "failsafe"...Men så verkar det inte vara då bilen, om man får tro min bror som är tämligen gasglad, gick minst lika bra "som vanligt" | |
|
Hej DrSakke och Dawwe. Borde inte jag ha den senare varianten på tps? 92 kom ju 3,8 an. Eller är det så att 3,6 gick att få ända till 95? Bara en undran från min sida. M-killen |
|
|
Hej! DEt är en del 3,6 som är sena 91:or(minns inte om den europeiska versionen blev tillverkad inn i -92) och räknas efter det gamla systemet som 92:or. Det är bara dessa och 3.8:or som har den nyare varianten. Ny vet jag inte när din bil är tillverkad, men antar att den är tillverkad sent -90 eller tidigt 91 iom du anger årsmodellen till 91. Då borde du ha den gamla typen. Detta går att mäta(info finns i linkerna) Dock spelar det väl mindre roll rent praktiskt. 3.6 tillverkades fram till åm 93 för den amerikanska marknaden. Europa var det fram till 92. MVH Sakke |
|
|
ok då fick jag lite fakta om det. Imorgon åker jag till bmw så ska dom göra en diagnos på den, så får jag se om det är nått mer? Ska be dom kolla tps oxå o se om dom kan ställa in den om den inte är kass förstås. Berättar hur det gått i morgon kväll. M-killen |
|
|
Hej DrSakke och Audidriver o dawwe. Har goda nyheter som gjorde mig mer lättad idag. Var på bmw o de testade o felsökte o jag blev inte så förvånad när killen kom ut o sa att det är TPS som e helt KASS... Jag kör alltså utan tps o kör via maf istället. Inte konstigt att bilen går dåligt. Har beställt en ny som kommer nästa vecka som killen på bmw ska montera och sjustera så den blir rätt. Kommer kosta ca 1800 me allt vilket jag tycker är helt ok med tanke på att det hade kunnat bli hur dyrt som helst ju. Nu är det bara att hoppas att den kommer gå att köra o gå normalt igen, Killen på bmw sa att den gör allt o ger fel på många grejer även lamdan som jag bytte för att den gjorde fel signaler. Kanske inte var fel på den? Åter kommer med resultat nästa vecka om nån är sugen på att veta hur det gått. MVH Fredrik Alias M-Killen M-killen |
|
| Härligt att höra, och jag tror inte att det behöver ha varit fel på lambdan, men se det såhär: tur att du BARA hann byta lambdan och inte tändkablar, fördelare, stift, LMM osv osv... Nu är det bara att hoppas att det verkligen ÄR tps, men återkom som sagt med resultatet! | |
|
Så bra!!!! Låter verkligen OK. Då kan man slapna av lite och koncentrera sig på att ta hand om mera vanlig underhåll pyssel. Kom ihåg att justera ventilerna oavsett, viktigt för att få ut det bästa från motorn och undvika brända ventiler etc.... MVH Sakke |
|
|
Ja jag e verkligen glad idag. Ok att jag bytte lamndan men den fick jag ju med på köpet så jag har väl bara kostat på den bytet av den. Slängde på splitt nya 255 bak idag oxå o råkade lägga två långa svarta streck när jag skulle åka från däckverkstan, man får vara lätt på gasen på dessa ha ha. som sagt så återkommer jag med resultatet. PS Varför har jag oljeslangar från stötdämparna bak som går till nån sårts behållare? jag har ju inte ställbara stötdämpare eller nåt sånt! Funderar på att byta fjäderbenen till 535 ans istället. M-killen |
|
| det är väl till nivåregleringen kanske? | |
|
Grejen är den att min m5a inte har nivåreglering. så varför ska det va såna på min tro? jag blir ganska fundersam över de.. M-killen |
|
|
Hej! Hur så? vet du att det är borttaget/bytt??? ALLA E34 M5 är standardutrustade med nivåreglering bak från fabrik, både 3.6 och 3.8. Detta skall inte blandas med EDC dämpning som finns på 3.8:or i tillägg. Så om du har originalchassi så är det nivåreglering på den. Slangarna går till en tryckklocka(en på begge sidor) och så har du en fördelningsventil rakt över diffen. dit kommer oljan från styrservovätskebehållaren/servon. MVH Sakke |
|
|
Hej. Jaha det är så alltså. Ja det såg änna ut som en typ av klocka rakt innanför hjulhuset. Är det en automatisk nivåreglering då eller? ju mer jag lastar i skuffen ju hårdare blir stötdämparna? Inget fel med dom, bara lie jobbigare när de börjar läcka o vid byte av fjädrar o dyligt. M-killen |
|
|
Hej! Ja, det är ett automatiskt system.... MVH Sakke |
|
|
Tack så mycket DrSakke. Idag ska jag polera den tänkte jag, sen göra ren lmm med air cleaner mm. Ps den är faktiskt helt tyst från ventilerna o lyftarna men jag ska ändå göra det du sa , att sjustera dom ändå för säkerhetens skull. Ha en trevlig helg DrSakke o alla som hjälpt mig. MVH M-killen |
|
|
Hej! Det är ju det som är lite skrämmande med en S38....Den ska helst inte vara HELT tyst. Lite ventiltick är sunt. Som sagt ventilklaringen skall helst ligga i övre tolerans .31-.32 iaf på avgassidan, så att ventilerna stänger ordentlig. MVH Sakke |
|
|
Nu är tps bytt o nu har jag knappt någon tomgång alls:( den missar på någon cylinder så jag får ta en titt på fördelaren,rotor o stiften. Det jobbiga är att den gärna dör så fort man trycker ner kopplingen o låter den gå på tomgången, mycket iriterande... M-killen |
|
|
Nu har jag kollat fördelarlocket, rotor o kablarna och det var då nytt. Det var inte bosch utan BURE stog det om det skulle ha nån bettydelse tror jag dock inte. Stiften har nog mer bettydelse i så fall, men dom har jag inte kollat än. Ska göra det i helgen. Någon som kanske har nått tips om varför den missar på i tädningen ibland? Det är igentligen bara på tomgång den är dum o gärna vill dö. Kan tomgångsmotorn eller nått annat som spökar? M-killen |
|
|
Hej! Det var trist att höra. Ja, tomgångsmotorn(eller ICV=idle control valve) kan ju ha med sake att göra. Du kan prova att renöra ventilen. Har du haft av batteripolen efter TPS bytet för att "nollställa" kan ju vara värt att försöka (igen) och efter det köra en längre sväng... MVH Sakke |
|
|
Hej DrSakke. idag kollade jag även stiften o det verkade vara orginal, Bosch tror det stog y6dc? de var oxå nya o såg väldigt bra ut. Körde lite idag o i dag gick den ganska bra faktiskt. Vet ej om de hade av batteripolen när dom bytte tps, men jag vet att dom kollade igenom den en gång till efteråt om det var något mer fel, men det var inget mer. Du nämde ICV =idel control valve. Var sitter den? M-killen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.