AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.311

Då var man stolt M5 e34 ägare nu då.

Sida 4 av 6
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Audidriver:
Nejdå, jag har det bra oavsett. Det är bara sättet du skriver, med småsarkastiska kommentarer i många av inläggen "sjävutnämnda experter här" -(utan att jag personligen känner mig träffad) och " ---så kan vi alla återgå till våra liv" t.ex. När jag inte har ngn annan info och inte kan se dig så tolkar jag det du skriver.....Men helt sant nog av OT.

M-killen:
Det är vanligt att det puffar lite svart på en M5 vid gaspådrag. Men annars så låter det ju onekligen som att den får för mycket, dock det enda sättet att veta säkert är att ta ett avgastest som Audidriver föreslog. Har du testat LMM:n ännu? Du skriver ju inte så mycket om vad du har gjort hittils. Det fins en rad orsaker ärför en bil får för mycket bränsle, inte bara lambda. (t.ex tempsensor, LMM)
Att bilen går sämre efter "nollställning" har att göra med att motorstyrningen måste "lära sig på nytt" de optimala värdena. så man måste köra en längre sväng efter nollställning för att allt ska funka som det skall...
Angående TPS, så är det ju så att om man flyttar på den, så flyttar man ju positionerna för avkänning av spjälläge, detta kan betyda att t.ex Fullgas inte blir känt , och bränsleblandningen blir inkorrekt. I princip så skall man inte göra detta innan man vet att spjällena är i sync. och i riktig position. iaf inte så att man lämnar TPS : n i det nya läget eftersom den då triggar de olika mätpunktena fel i förhållande till spjället....
Det iaf så jag har förstått saken, som en enkel test kan det vara OK. Huvudregeln är dock att man ska balancera spjällena först(kan behövas efter 31000mil :o) ) Det är inte speciellt dyrt, bara verkstaden har utrustningen och kan det. ca 1timme arbete.

MVH
Sakke

DrSakke: Nu ska jag vara "smådryg":)! Man balanserar väl inte spjällen, utan synkroniserar de:)? Nåja jag förstod vad du menade iaf men det är kanske inte alla som gör det, för balansera o synkronisera är två helt olika saker...
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Tack Dawwe , helt sant....
På engelska så snackar de mycket om "balancing the throttle bodies" så det kom utan att tänka......

MVH
Sakke

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det är altså detta som som sker när man justerar TPS:
"Disconnect the TPS plug, turn key on, IAC goes full closed, turn to start and valve opens about 1/3 and car starts and idles at proper rpm. A little rough from the o2 and maf and plenum removed.

The throttle response doesn't bog down and it seems to run fine.

I checked the TPS adjustment, it shows continuity when throttle at idle, open circuit when throttle moved and continuity at WOT, all at appropriate pins.

So just for the hell of it I adjust the TPS so there is no continuity at idle, hook it up and the car starts and idles fine.

I know I can't leave it there and risk lean fuel at WOT and all the bad things that can happen in that condition.

With the TPS plug disconneced and the engine running I read

5v pin 6-4
4v pin 5-4"

Då flyttas altså tomgången til ett område som reguleras av Lambda/MAF och inte tomgångsventilen i plenumet.

MVH
Sakke

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej DrSakke. Jo jag har allt kört längre sträckor men den blir inte bättre utan är kvar där den var när jag lossade + polen. Jag har allt gjort så förr på andra bilar jag haft o de har gått bra efteråt jag kört en längre sträcka.
Som sagt så ska jag till BMW på torsdag o de ska provköra den o sen kolla om de får nån mer fel kod.
Det känns som problemet sitter på gas o bränsle sidan tycker jag.
Dels tycker jag den är trög i gaspedalen men de ska vara de säger dom?
Det är ju ändå 6 spjäll som ska röra sig när man trampar på gasen.

M-killen
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ja då har du ett problem utöver lambdan. Vad händer när du kopplar lös LMM???
Har du kontrollerat/smörjt gasvajern då som jag föreslog tidigare???
Gas/bränsle? hur menar du? då allt hänger samman. Om bilen går fett så betyder ju inte det att felen sitter i bränsletrykk/pump etc. Sensorer och elektronik är ju men och regulerar bränsleblandningen i förhålllande till olika körförhållanden/belastning. En felaktig ECU tempsensor t.ex kan lura motorstyrningen till at tro att motorn är kall hela tiden och då går den med rik blandning hela tiden.
Är gasspjellena i usync. så får du ryckig gasrespons och dålig tomgång/jämngas då olika sylindrar får ulika mängder luft och ev at nagra spjäll står delvis öppna på tomgång och ger hög tomgång.

Testa systematiskt genom de sakerna som är enkla och inte kostar ngt, utför ordentlig service på bilen(riktigt inställt ventilspel är LIVSVIKTIGT!), om inte detta hjälper så går man vidare med att börja byta delar.

MVH
Sakke

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej igen DrSakke. ja du har helt rätt i det du säger o jag ska hem nu o dränka gasvajern i olja. Ventilerna ska oxå sjusteras, kanske till helgen om jag får tid. Vet du va det är kall motor in o avgas på ventilerna?
Föresten hur kollar jag lmm? Och hur synckar man gasspjällena?

M-killen
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Minns inte på rakt arm. Du vet att du måste ha en specialverktyg för att trycka undan ventilen för att få ut chimsen? I tillägg så måste du ha chims för att kunna justera ventilerna(en del går att göra genom att flytta runt/byta plats mellan ulika venitler men oftast så behöver man några extra.)
LM kan du prova att koppla lös ledningen, bilen skall gå skit utan den. âr bara en grov test. För att synka spjällen behöver man ett verktyg som mater vacuum. inget man gör hemma direkt....ngn kan säkert göra det utan verktyget men jag vet inte hur....

MVH
Sakke

au
362
audidriver
540iAT -97
M-killen: Mina symptom var som så att bilen var omöjlig att krypköra med på lägre varv ( - 3000). Det var som att antingen hade man ingen gas eller halvgas, fanns inget däremellan.
Jag testade allt som folk rådde mig till och det kostar en del pengar. Därför tänkte jag försöka bespara dig de pengarna genom att först testa att flytta runt tps lite. Innan du går och köper nya tändstift för 700:- ny LMM för 7000:- osv osv. Tänk på att märka upp vart den satt först bara.

Nu visade det sig ju att min tps var dålig och jag fick köpa en ny, tror den kostade 700 eller nåt. Men de symptomen försvann, eller blev mycket bättre efter bytet. Nu är det ju en äldre bil och bussningar och drivlinor är väl lite småglappa, så helt tight som en ny bil känns det kanske inte hur man än gör, sen tror jag att motorns karaktär gör att den går inte lika silkeslent som en ´"vanlig bil"
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej
Ventilspel skall vara 0.28 till 0.33mm. shims kommer i tjocklekar med 0.05mm mellanrum. Och det skall justeras som du säger när motorn är KALL.

De som vet om saken rekommenderar att ventilspel skall ligga på närmare den övre gränsen (dvs 0.33mm) specielt på avgassidan. Lite mera ljud men ger bäst resultat/säkerhet.

MVH
Sakke

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Här är BMW:s egen verkstadsmanual för E34 M5, där hittar man allt av toleranser etc....
Länk

MVH
Sakke

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Godkväll DrSakke o Audidriver. Jag har smörjt gas vajern i dag o den löper allt fint nu. Sen kollade jag LMM o drog ur kontakten när bilen var igång, Den tvärdog. Sen kollade jag även TPS o den måste nån ha rört förr för den undre skruven saknades faktiskt. Jag har inte brytt mig om att testa att flytta den än för jag fick förhinder tyvärr. Den satt visserligen väldigt fast o jag kunde då inte rubba den. Måste man ha shims när man sjusterar ventilerna suck.. Är det inte typ samma som det är på 535 när man sjusterar ventilerna där? Där är det ju bara lossa vri o dra till, as enkelt.

M-killen
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Inte samma. Byggt för högre varvtal, vippor inte bra där....

MVH
Sakke

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hallå M-killen,
Att skruven saknas beror nog på att TPS-givaren byttes ut för ett tag sen. Finns en tråd på M5-forumet där en kille som ägde bilen berättar om det. Toppen har varit av också.
Lådan har varit kass på tvåan, åtgärdat nu?

Internationellt E34 M5 register Länk
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
HD91. Tror inte det är samma bil tyvärr... Hade det varit det så har den eller dom inte vetat va dom sysslade med. Lådan är inte bra, Växlarna funkar men ingående axel är lagret dåligt på, så den ular en del när den står i friläge. Hade jag fixat tvåans växel så hade jag då bytt lager samtidigt, annars har man inte mycket inanför pannbenet. Bara min åsikt. INTE riktad till nån här.. Mitt PROBLEM kvar står, men jag är helt säker på att det är TPS som är boven i dramat.

M-killen
au
362
audidriver
540iAT -97
det låter faktiskt som att det är tps. Som tur är är den inte så dyr.
au
362
audidriver
540iAT -97
det kan ju vara så att han som har bytt den har satt dit den utan att justera den, du kanske skulle be BMW justera in den rätt.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
ingen dum ide Audidriver. Ska ju dit på fredag för jag blir tvungen o jobba imorgon så e fick byta dag. Jag har blivit mer insnöad på TPS efter att du berätta hur din uppförde sig. Samma är det för mig ju.

M-killen
Min bror "the mecanic" roade sig häromdagen med att byta en svåråtkomlig bränsleslang på en 325 E36. I vilket fall så tog han loss kontaktstycket från TPS för att komma åt bättre. När slangen väl var bytt satte han ihop allt igen...I morse ringde han o sade att "bilen verkar ha svårt att hålla jämn gas efter att jag bytte bränsleslangen, va kan det va?" Iaf så diskuterade jag lite med honom o nämnde att det KAN vara TPS:en som är lite dålig...Då utbrister han: "Fan!!! Jag har ju glömt o sätta tillbaka den sladden!". Han hade alltså åkt omkring med lossad kabel till TPS, det ända han märkte var just detta med att den hade lite svårare att "hålla jämn gas". När han satte tillbaka kabeln så blev bilen "som vanligt". Själv blev jag lite förvånad över att bilen gick att köra utan större krämpor trots att TPS kabeln inte var tillbaka satt...Med detta vill jag säga att du, M-killen, borde kanske testa o dra loss kabeln från TPS o se om bilen går "annorlunda" då...Om inte så kan det ju vara som så att det är TPS som är feljusterad/kass....
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Ja det var ju märkligt att den gick att köra ändå! Testa kan man ju göra, det kostar ju inget, men jag tror den inte är rätt sjusterad eller så e den kass.
Men testa ska jag imorgon. DAWWE.

M-killen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.