|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Nr 12 i länken Länk (insugsidan typ framme vid fördelarlocket) |
|
|
Jaja va bra. kan kanske vara den för det går inte att gasa mjukt upp. Det är som två lägen, antingen tomgång eller 1600 varv. måste vara nått skumt me spjällgivaren eller nått? Det går inte att mäta o se om det är nått fel på den? M-killen |
|
|
Hej! Vet att det här är på engelska igen, men här har du info på TPS och hur man mäter och ställer in den. Du ser ut att ha en sen 3.6:a, så det är lite osäkert vilken TPS du har. det finns en link i linken för komplett prosedyr för den nyare varianten (sena 3.6 och 3.8) Den äldre TPS:n känner av tre l¨gen:Tomgång, Normal(där lambda och LMM är inkopplade och justerar bränsleblandning) och Full gas(där lambda och LMM förbigås för att säkra tillräckligt "fet" blandning). Om du vrider på spjällakseln(motorn avstängd) så borde TPS Klicka till vid full öppning (mikrobrytare). MVh Sakke |
|
|
Och länken: Länk MVH Sakke |
|
|
Som sagt så är jag dålig på engelska men tror jag fattar va du menar Drsakke. Ska ta o testa det när jag kommer hem. Men om det inte klickar då? Eller kan det vara fel på den ändå kanske? Du säger att den jobbar ihop med lamndan o lmm så det kan ju vara en möjlighet att den går ojämt på tomgång om den nu får fel blandning? M-killen |
|
|
Skulle älska Edit-funktion.... M-killen: du har sannolikt den äldre typen TPS. I tillägg läste jag i ngn annan tråd att din bil blir fort varm när den står på tomgång. Detta beror oftast på en dålig fläktkoppling. När denna är trasig så kopplas inte fläkten på när motorn blir varm=tempen stiger. Kostar ca 1000kr och går att byta själv(denna är gängad "fel" så den lossas medurs MVH Sakke |
|
|
Va då edit funktion? Kan va så i fallet ja. ska se på det oxå. M-killen |
|
|
JA, den går ihop med dem, dock ger den bara grov signal om spjällets läge. så tror inte att den påverkar tomgången så mycket, dock kan "kenguru" beteendet bero på den. Som sagt TPS ger bara signal om det är tomgång, normalområde=delgas eller fullgas. Detta åstadkoms med två microbrytare: en för tomgång(spjäll i normalläge) och en vid helt öppen spjäll, allt däremellan är "normalområde". Motorstyrningen får signal om när spjället är i delgasläge och då styrs blandningen av LMM och lambda, annars inte. Klart att microbrytaren kan vara trasig även om den klickar..... Tyvärr så är det en del saker som kan ge ojämn gång och dålig gasrespons/ryckighet på en M5. En som inte är nämnt ännu är om spjällena är i osynck. är ju 6 spjäll(3 par) om dom inte är synkroniserade riktigt så går bilen dåligt. Du måste också komma ihåg att en M5 ALDRIG går helt jämnt på tomgång. Du SKA känna att det skakar litegrann, detta får dock inte visas på t.ex varvräknaren(vandring etc) och normal tomgång är 750-850rpm. Förresten: kolla också att gasvajern är ok och att den löper fritt...ev. smörj.... Som sagt tidigare, kolla de enkla sakerna först och gör en ordentlig service med ventiljustering och pluggar innan du går vidare med dyrare saker, ta också ett avgastest. |
|
|
åter kommer o berättar hur det gick DrSakke o alla andra som gett tips. M-killen |
|
|
Ja, altså skulle älska att man kunde editera sina innlägg här, så skulle man slippa å skriva 3-4 innlägg efter varandra om man glömmer saker eller skriver fel.... MVH Sakke |
|
|
Nu har jag kollat TPS (DrSakke) o den klickar precis i början, men inte på full gas va jag kunde höra. Kanska kan vara nått skumt me TPSen då?. Angående fläktkopplingen så undrar jag om man ska skruva ur de bulltar som sitter på insidan på fläkten för o komma åt själva kopplingen? M-killen |
|
| tps (gasspjällsgivaren) ska bara klicka precis innan den är nere på noll, inte på fullgas. så det är som det ska. men den behöver inte funka för det. testa att märk upp där den sitter nu, och sedan lossa den och flytta den lite, och testa sedan att köra en sväng och se om det blir någon skillnad. | |
|
Audidriver) du säger att man kan flytta den? hur menar du då? ska man vrida den då och åt vilket håll i så fall? M-killen |
|
|
Audidriver: Killen som skriver det här : "All S38B36's before 1992 have a throttle position switch that contains two micro switches with which three states are detected 1: Idle (All throttle bodies are closed, the idle control valve determines engine speed) 2: Normal (DME can operate in so calles stoichiometric mode, using the MAF and O2 sensor signals) 3: Full throttle (DME ignores the MAF and O2 sensor signals) Resistance can be measured, but for the S38B36 (bar the last batches) it should be zero Ohms (+1 Ohm) to compensate for the test-lead resistance. The TPS can be adjusted indeed, but this should only be done, after the throttle bodies have been synchronized." är en som vanligtvis vet mycket väl vad han snackar om, klart, jag har ju inte tagit isär TPS själv så jag vidareförmedlar bara vad en annan vet. MVH Sakke |
|
|
DrSakke. jag läste eller jag försökte läsa den länken du gav mig om inställning av TPS en o det står faktiskt att det ska klicka även vid full trottel va jag kunde se. Min klickar då inte vid full bara precis när man börjar vri den. M-killen |
|
|
m-killen: den sitter med 2 skruvar och lossar man dem lite så kan man vrida den lite med- eller motsols. om du ristar in där den stod innan du börjar så kan du testa att lossa dem och flytta runt den lite och testa att köra en sväng. blir det inte bättre så behöver du bara sätta tillbaka den i sitt ursprungsläge, och sedan skulle jag kanske ha köpt en ny, för det låter misstänkt likt problemet jag hade. Drsakke: mig veterligen så klickade inte vare sig min gamla eller min nya tps på fullgas. möjligt att den ska det och möjligt att den gjorde det, men min bil funkade jättebra efter att jag bytt den och satt dit den själv. Så vitt jag vet har den inte exploderat än i alla fall. Kan någon som har en 3,6:a gå ut och kolla efter om den klickar på fullgas? Om den gör det så kanske vi alla kan slappna av och återgå till våra liv. |
|
|
Varför så irriterad/känslig? Jag är helt avslappnad iaf... :o) att man har olika åsikter/info om saker tar iaf inte min nattsömn. MVH Sakke |
|
|
Haha, varför tror du att jag är irriterad/känslig? Hade det känts bättre om jag hade använt smileytecken kanske? Nej, slut på OT nu, jag hatar iaf själv när trådar man själv startat spårar ur med folk som påpekar petitesser och tjafsar med varandra utan att man får hjälp. Hur går det M-killen? får du nån ordning på bilen? |
|
|
Oj oj nu får ni lugna ner er hihi. alla kan inte ha rätt jämt ju. Själv har jag ofta fel i inlägg här på forumet o man lär sig nått nytt jämt. Min klickar visserligen inte på fullgas men det kan ju vara nått fel på den ändå? Efter att jag bytt lamndan så noll ställde de aldrig boxen, så jag tog av + på batteriet för o nollställa. Efter det blev den ännu värre faktiskt. Hörde med BMW o en kille där sa att den kan ha fått upp en ny fel kod nu när jag nollställde lamndan. Ska till BMW på torsdag så ska de kolla om de hittar nån mer fel kod , samtidigt ska jag även hämta min nya istruktionsbok som BMW har beställt från tyskland. PS Skulle jag behöva mer tips o hjälp så skulle jag vilja ha det från er två DrSakke och audidriver. MVH Fredrik alias M-killen M-killen |
|
|
Audidriver. jag ska kolla det du skrev om att lossa den o vri den lite, Hur var din bmw ? jag har igentligen bara problem att komma iväg, får jag bara slängt i tvåan så går det som en dans, fast den små rycker lite om jag håller jämn gas när jag kör. En kompis sa att det kunde vara trycregulatorn som var kass för det hade han råkat ut för o då fick hans bil för mycket bränsle , o det tror jag min oxå får faktiskt. Gasar man till så kommer det lite svart rök o det tyder på för mycket bränsle sa han. M-killen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.