AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.309

Då var man stolt M5 e34 ägare nu då.

Sida 2 av 6
au
362
audidriver
540iAT -97
om jag vore dig så skulle jag åka in till en verkstad och be dem kolla avgasvärdena innan du börjar byta saker som alla självutnämnda experter härinne föreslår. det kommer att bli skitdyrt.
det där med att en av kablarna vid tändstiften är av ska du väl fixa en ny först iaf, sedan skulle jag testa att flytta lite på gasspjällsgivaren, det problemet hade jag på min gamla och då gick det knappt att krypköra med den för den ryckte och hade sig. slutade med att jag fick byta den, men du kan ju testa att flytta den lite först och se om den går något bättre vid krypkörning.

sedan som dawwe säger byta tändstift kablar och fördelare går på några tusen men är de inte bytta på länge kan det behövas. skruva isär och gör rent (ta bort ärgningar) bör väl räcka.

personligen så tror jag inte att chippet har nåt att göra med dina problem.
M-killen: Oavsett kabelns funktion så är jag tämligen säker att den inte sitter där för "skojs skull", nån uppgift har den för hade den inte behövts hade den inte suttit där...
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
En sak till jag undrar över är vad det är som ular när man startar den när den är kall? Precis som om det var öppet luftfilter på den. Den går ryckigt oxå, men när man kört ett par hundra meter så blir det helt tyst igen o bilen svarar på gasen igen. Väldigt konstigt tycker jag. Låter nästan som det skulle vara vacum läcka nån stans?

M-killen
au
362
audidriver
540iAT -97
det du hör vid kallstart är en luftpump som går igång för att värma upp kattarna tror jag, tror det hade att göra med att den spydde ur sig för mycket skit innan den var varm. så det är helt normalt. ska sluta efter nån halvminut eller så.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Ja som audidriver säger så är det nog bäst att dra till bmw o göra en riktig koll på va det är för fel, de har ju anpassade instrument för bmw.
(Dawwe) Jag håller med dej att den kabeln skulle inte sita där om den inte hade någon funktion. MVH m-k

M-killen
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Jasså säger du det audidriver. ja för det slutar efter sircka en min ja.
Varför skulle dom ha en sån grej igentligen?

M-killen
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Ska tilläga att bara tändkablarna kostar 3400 som billigast o det är inte på bmw. Så ska man byta allt de, stift fördelare rotor så går det på multum.
Fördelaren ser föresten ny ut men kablarna är nog inte ny eftersom den kabeln är av.

M-killen
Gemini__
M-killen: Testa att dutta till på gasen medans det låter så ska du se att det lägger av. Har mycket riktigt med avgasrening att göra, precis som audidriver nämner.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Audidriver:
Tyvärr är BMW verkstädernas kunskap om E34 M5 ganska dåliga, dom kan läsa felkoder, men efter det så står dom ungefär där vi står nu....Enig med dig dock att det är första man ska göra om enkla åtgärd inte hjälper.då får man veta om uppenbara fel iaf.
M-killen:
Lambdasensor och luftmassemätare är koplade i en loop, så en fel i MAF kan ge felmeddelande på lambda också rent teoreteskt. Du kan enkelt få en fingervisning på hur det är med MAF genom at koppla av ledningen till den när bilen går. Fungerar MAF(luftmassemätare-precis efter luftfilter) så skall bilen gå sämre efter avkoppling. Detta kostar då ingenting å göra. i tillägg kan du prova på en MAF som du vet fungerar(om du känner ngn annan med M5 som kan tänka sig låna MAF i 15 min.)
Tyvärr så kan jag bara säga att dina kostnader kommer inte att sluta där. OM bilen har gått 31000(hårda?) mil så är det oundvikligt att en del slitdelar måste bytas, och tändstift, kablar, rotor och fördelare ÄR slitdelar. 5000kr är säkert nog, och om det stannar där så är det billigt i M5 sammanhang.
Som audidriver säger så är TPS(gasspjällägesgivare) en möjlig orsak, Du kan också rengöra vevakselsensorn. Kan ordna länkar med bilder lite senare....

MVH
Sakke
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kan även vara så att kedjan är så utsträckt,att kedjesträckaren ej förmår att spänna kedja så rätt kamtider ges.
Varit med om detta i en bil som rullat 24k mil,och då med aldrig bytt kedja innan.
Den gamla kedjan var ca 2cm längre än den nya.
Rasslar det till något i bröstet på motorn vid uppstart,är detta ett tydligt tecken på detta alt. en dålig sträckare.

Mvh Patrik

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Här har du en länk med bilder av alt som är nämnt (vevsensor sida 1 och TPS(spjälllägesgivare) på sida 4 eller 5. Hela tråden är värt att läsa genom.

MVH
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Och då själva länken:Länk

Sakke
au
362
audidriver
540iAT -97
sakke: Ja jag har inte sagt att han ska lämna felet till BMW att lösa för enligt mig är de helt värdelösa. Kan de inte se något fel i datorn så står de handfallna.
Har man lite tid och lite kunskap så löser man det nog till slut med lite hjälp här. Det jag föreslog var att han åker förbi en verkstad och testar avgasvärdena. Det gör de nog gratis på den lokala mecken om man har med sig en påse fikabröd!

Sedan så kan jag tycka att det i allmänhet ges rätt så komplicerade tips på fel som nästan alltid slutar med att det är nån tänddel/servicedel som har strulat. Nu KAN det ju vara så att det är fel på krysskilar eller kamkedjor eller vad som helst, men OFTAST så tror jag att det är enklare än så. Jag skulle testa med stift, soppafilter, tps-givare, tändkablar(föröka hitta nån som man kan låna av och testa).
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej igen
Har försökt att hitta info om den "extra"ledningen. Det enda jag hittade var en notat om att detta var relativt vanligt på E34 M5, och verkar inte ha några negativa effekter. Jag har läst om det tidigare men minns inte riktigt vad var syftet med den. âr dock ett tecken på att det är gamla ledningar.
Förresten finns ledningssett på Ebay som är betydligt billigare: Länk

MVH
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Audidriver: Ja, såg nu att du inte skrev BMW och att det var avgasvärden du ville komma fram till. Tänkte bara automatiskt BMW när jag läste verkstad :o)

Nu tycker jag också att det kan bli kompliserat, dog om du läser MINA tips så var den första listan en generell lista över punkter som skall göras med en gammal M5, utan relation till gångstörningar.
Jag har inte heller antytt att en Chip skulle ha direkt koppling till störningarna M-killen beskriver, det vaar en generell råd om M5or.
De flesta råd här gällande hans problem har ju handlat om att byta stift, tändnigsdetaljer och rengöra/testa funktion på en rad enkla saker. Tycker att han har fått ett bra utgångspunkt till vad det kan handla om.....

MVH
Sakke
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Givarkablen på en av tändkablarna? menar du den som sitter på 6ans kabel så är det en pulsgivare orkade inte läsa alla inläggen skummade igenom lite lätt.

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej o tack för alla tips, det uppskattar jag mycket. Den här (tps) som du Drsakke pratar om, jag gick in på den länken men är så bedrövlig på engelska o kan inte läsa mig till allt som står där.
Spjällgivaren som du nämde, var sitter den på bilden?
Har oxå läst att topplockspackningen kan leda till ojämn tomgång,
fast då skulle den gå dåligt även när jag kör med den samt spika, o det gör den inte. Får man bara i tvåans växel så går den skitbra sen.
Behöver inte vara nåt allvarligt fel heller.

M-killen
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
En sak jag glömde nämna var MAF. Du menade att jag skulle ta bort kontakten på LMM när bilen går? Om bilen skulle gå likadant om kontakten är borta, är det fel på LMM då? För om det är riktigt så ska bilen nästan stanna o inte vilja gå alls om kontakten är borta. Har testat det på andra bilar förr o de har bara dött.

M-killen
TPS (ThrottlePositionSensor) och "spjällähesgivare är samma sak:)!
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
OK var sitter den då?

M-killen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.