AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.113

Kört nya Audi A4 2.0 TFSI 180 hk

Sida 1 av 3
Fick chans att prova en väns nya Audi A4 2.0T i helgen medan han provade min 118d. Blev faktiskt lite förvånad. Hans bil har trots allt 320 Nm från 1500 varv och är dessutom en bensinare så jag hade förväntat mig att den skulle vara snabbare än min bil, men så var inte fallet. Även min vän tyckte att min bil kändes snabbare än hans egen.
Motorn var dock helt ok och gick väldigt tyst. Verkade lite trött på riktigt låga varv. Försökte svänga i en rondell på 3:an vilket ledde till en del protester från motorn. Tror det beror på att utväxlingen i Audi är väldigt hög för en bensinbil. På 6:an i 70 låg den bara på ca 1300 varv. Verkar som Audi har prioiterat bränsleekonomi framför prestanda. Vidare var styrningen lite tyngre än i 1:an och bromsarna kändes lite "mjukare".
Tyckte dock att Audis system för att starta bilen var bättre än BMWs. Man har ingen separat startknapp utan istället så trycker man in fjärrkontrollen ett steg till så startar motorn.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Endera är det något fel på Audin eller på er körstil. A4 2,0T är helt klart snabbare. 118d går däremot jämnt med A4 1,8TFSI (160hk), eftersom BMW:n är lättare.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag har samma uppfattning som du Nocke....
Audin ÄR snabbare...känns inte riktigt som det ska vara tycker jag.
Styrningen på en framhjulsdriven bil kan kännas lite tyngre men det andra känns inte alls igen från mina egna intryck av bilarna.

Frasse
Mu
616
Mustang

540iat -94
Är väl bra att de använder 6:an till något vettigt.
Provkörde en A6 3.0 för några år sedan, sexväxlad. Den varvade lika mycket på 6:an som en likadan bil med 4cyl och 5 växlad i samma hastighet. tror den passerade 3000 vid 110 120 ungefär.
Kändes lite som att köra Amazon utan överväxel...
Jag har kollat lite närmare och jag tror att det kan bero på att Audin nästan har samma utväxling på de lägre växlarna som 118d. I och med att 118d är lättare så kommer den därmed kännas snabbare på lägre varvtal. Det är klart om man varvar till rödstrecket så kommer Audin både kännas och vara snabbare.
Kanske jag uttryckte mig lite otydligt i mitt första inlägg. Givetvis ÄR Audin snabbare vid maximal acceleration. Den gör 0-100 på 7,9 medan 118d behöver 9,0 sekunder. Dock KÄNNS bmw:n snabbare vid acceleration i mellanregistret och kanske är den till och med det tack vara sin lägre vikt. Kan jämföra med 523i som jag kört en del. Den gör enligt BMW 0-100 på 8,2 sekunder och är alltså också den snabbare. Men det är i övre delen av varvtalsregistret. Håller man sig på nedre delen av varvtalsskalan känns den hopplöst slö i jämförelse med 118d.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, men låga varvtal är ju trist, så dem bör man undvika utom då man inte har bråttom.
Det är nog mycket en smaksak om man gillar höga eller låga varvtal. Själv gillar jag bilar med hyfsat mycket kraft på låga varvtal. Det var också därför jag valde 118d framför 120i även fast 120i är snabbare på rätt växel och rätt varvtal.
Har fått köra Audin lite mer och även om den nu är lite snabbare så gillar jag ändå min BMW bättre.
Vill också passa på att understryka att detta är den nya A4:an med 180 hk. Den gamla 2.0T med 200hk är definitivt mycket snabbare än en 118d.
BMW:n har bättre respons helt enkelt både på gas och broms. I Audin måste man i stort sett trampa gasen i botten för att det ska hända något. BMW:n känns, trots att det är en diesel, rappare på gasen.
Vidare är jag väldigt ovan vid bromsarna i Audin. Man måste trampa väldigt mycket innan det börjar sakta ner. I BWM:n så behöver man i stort sett bara nudda bromspedalen för att få bromsverkan. Sen tyckte jag också att mittkonsolen i Audin inkräktade lite väl mycket på utrymmet för gasbenet. Vidare är Audis färddator i mitt tycke ganska plottrig, med informationen väl utspridd, men det är nog mycket en smaksak. Audins instrumentering är dock mycket snygg måste jag säga men jag gillar inte graderingen på varvräknaren. Audi har ett streck varje 200 varv, alltså 1200 1400 1600 1800 2000 osv. Jag tycker BMWs gradering är lättare att ta till sig, men det är nog även det en vane- och smaksak.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Det låter klart som att du valde rätt när du själv valde 118d framför en Audi =)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Att du blivit BMW-frälst råder det väl ingen tvekan om. :)
Sing Halleluja!!

Frasse
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har inte kört senaste A4 men de andra Audi jag har kört har varit trevliga. Tror nog jag får se till att ta en tur med nya A4 och se om den är lika trevliga att köra som den är snygg!

Mvh Johan
Nya A4 är riktigt trevlig att köra, växellådan och motorerna är finfina. Fast de har fortfarande en bit kvar till BMWs precisionsstyrning.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Märkte faktiskt ingen större skillnad mellan nya A4 1.8T (160hk) och 2.0T (180hk). Det var visserligen inte samma dag som jag körde dem, men det kan knappast vara någon väsentlig skillnad i prestanda. Möjligen upplevdes 2.0T som lite dragstarkare från låga varv. Nu skiljer det ju bara 8000kr dem emellan och 2.0-motorn är väl en nyare maskin.

I övrigt en ganska trevlig bil att köra, men det är motorn som imponerar mest utan tvekan. Lite dieselkänsla på låga varv fast utan det tråkiga ljudet! :)
Topgears omdömen: Länk

ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Audin är rena raketen från 1500 rpm, provade en -09 2,0T 180hk A4 kombi i helgen.
Har nog aldrig provat en bensinbil med sånt grymt vrid, 320Nm redan vid 1500rpm. Tex. M3:a -08 med 420Hk ger 250Nm vid samma varv.

Jag hade inte chans att hänga på med min Z3:a , trots fler Hk och att de på pappret ska vara ganska lika. Audi har dock gjort en miss, FWD räcker inte att få ner vridet i backen, bakhjulsdrift eller 4WD borde vara standard.

Eftersom den är rapp,tyst och utan vibrationer, hade jag gissat på minst en 3liters sexa under huven, håller med danielbas, en imponerande motor.

Det märks på bilen i övrigt att det handlar om senaste generation av sydtysk bilteknik, nya 3 serien från bayerngrannen lär väl komma snart så att ordningen blir återställd!

Alla har vi olika uppfattningar ;-)

Hursomhelst, tog mig en tur till Audihandlaren och provade en A4 2.0T FSI 211hk.

Bilen var pigg och drog bra om man bara står ut med att vänta i en sekund, typiskt turbolag. Från tomgång var det som en förväntat en liten sugmotor ända till turbons ingrepp, sen var det ok, kroknade över 5000 varv.

Chassiet var relativt tyst men det gick med lite forcerad körning att provocera fram tydliga svängningar i det mjukt upphängda motorpaketet, med påföljd dunsar i karossen. Ett pris man får betala för att försöka dämpa motorvibrationer och ta upp hjulmomentet i samma punkt.

En okej bil men inget som hotar BMW i kördynamik enligt min uppfattning. Jag kan gärna vara utan turbo till förmån för större motorvolym och framför allt fler cylindrar. Tyvärr är det inte politiskt korrekt med stor volym och många cylindrar i dagens läge, suck.

Summa summarum håller jag i stort med TopGear (jag länkade till ovan). Jag fick ett likaså ett lite likgiltigt intryck efter provkörningen.
da
101
danielbas
318i Touring -09
AKN: Inte för att tala emot dig, men hade det inte varit mer jämförbart om du provat A4 3.2 FSI istället? Klart att 4:an i Audis 2.0T inte riktigt står pall mot din 330i! Men jag tycker ändå att den saknar motstycke bland de 4-cyl. bensindrivna bilar jag någonsin provkört vad gäller dragkraft från låga varv. Och överhuvudtaget smidighet över hela registret i vardagskörning.

När jag provade bilar stod det i sluttampen mellan 318i/320i och A4 1.8T/2.0T. Motormässigt var det ingen tvekan, den ronden vann Audi med lätthet. Vad gäller körglädje, och i princip allt annat förutom utrymme, var det heller ingen tvekan. Se min profil för svaret! :)
da
101
danielbas
318i Touring -09
Tillägg: Jag tycker ändå att BMWs 4-cyl. motorer är kanon! Det gäller bara att varva dem ordentligt för att det ska hända något... :)
danielbas,

Jag jämför inte nödvändigtvis med min bil listad här, var har du läst det?
Har f.ö. inte kört min BMW på några dagar utan jag klev direkt över från min Peugeot 206 till Audin och provkörde. Jag är dessutom gammal nog till att ha lite distans till det här med bilar :-)

Det var inte specifikt fart jag syftade på som du kanske såg i mitt inlägg ovan. Det var mer motor och motor/chassie integration som fångade mitt intresse.
Audin var ok men inget för mig. Jag gillar inte turbolag och det hade den definitivt. Mjukt upphängt drivpaket (för komfort) har jag nämt. T.ex. flyttade sig växelspaken i längdsled vid pådrag/avdrag, lite osnyggt men typiskt för konstruktionen.

Bilen jag provade var utrustad till ett totalpris på 375k. Med resultatet i hand, mja, vill ha mer eller mindre. Som sagts, kände mig lite likgiltig.

Smaken är som baken....

mvh/ Anders
"Har nog aldrig provat en bensinbil med sånt grymt vrid, 320Nm redan vid 1500rpm. Tex. M3:a -08 med 420Hk ger 250Nm vid samma varv."

Sen har ju M3:an en helt annan utväxling än Audin. Audin är utväxlad för att vara bränslesnål och har högre utväxling än en 320d(!) på 1:an till 4:an. M3:an å andra sidan är definitivt utväxlad för att få bra prestanda i första hand. På 2:ans växel har Audi utväxlingen 2,05 och har en slutväxel på 3,3. M3:an å andra sidan har på samma växel 2.369 med en slutväxel på 3.846. Detta ger Audin ett hjulmoment på 2164 Nm och M3:an 2278 Nm. M3:an får alltså ut mer hjulmoment ur 250Nm än vad Audin får ur 320 Nm. Tycker Audi gjort fel som valt en så hög utväxling. Men jag antar att detta är en av de främsta orsakerna till att man fått en såpass låg förbrukning.
Jag hoppas dock BMW satsar mer på överladdning i framtiden. För närvarande är man ju hänvisad till Dieslarna om man vill ha mycket vridmoment för relativt lite pengar. Med tanke på hur många 320d man ser på vägarna så är det nog ganska många av BMWs kunder som gillar biffigt vrid :-).
BMW kan ju bevisligen göra riktigt bra bensinturbomotorer (335i, Mini Cooper S m.m.). Jag tycker åtminstone att BMW skulle överladda fyrorna och 2.5 liters sexan, för de motorerna hör verkligen inte till märkets roligaste maskiner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.