|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
| som sagt så verkar det som det skiljer sig mellan exemplar och exemplar. cado: räcker det att säga att m5an jag hade gjorde 285 på varvstoppet ut på 5ans växel. din m3a lyckades knappt hänga av rs4an, vad trodde du hade hänt om han chippat rs4an lite? några leksakschips o skit var de inte i m5an inte, borttagen fartspärr antagligen. dessutom ger det inte ett skit att chippa en sugmotor, inte heller massa jävla luftfilter osv, då en sugmotor tar den luft den tar o kan inte ta mer luft än vad den klarar av att göra av med. samt bränsle att förbränna. det är helt enkelt så att man då får öka upp flöde och tider i motorn om det ska ge något. med portning, kammar m.m. varför skulle inte en m5a gå minst lika bra som te.x en m3 e46 cab, då de väger i stort sett lika men mycke mer vrid i 3.8an samt 5 hk extra under huvven. dessutom snackade jag i farter över 100 km/h, det är då den motorn tar ut sin fulla rätt. | |
| cado, så hur hade du tänkt dig att effekten i din motor ökade med ett chip och slutdämpare? | |
|
Aquilla Du är medveten om att det var den nya rs4a jag körde mot, med en SUG v8 på 420hk och som gör ca 0-200 på 16 sec??? Tänker inte disskutera detta med dig mer, då du inte har en sussning vad du snackar om. BMW M5 3.8 - 1992 (Serie) Motorart R 6 Hubraum 3795 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 340 PS - 6900/Min Nm - UMin 400 Nm - 4750/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/manuell Test in sport auto 05/1992 Gewicht 1711 kg 0 - 80 km/h 4,4 s 0 - 100 km/h 5,7 s 0 - 120 km/h 7,7 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 10,0 s 0 - 160 km/h 13,0 s 0 - 180 km/h 16,5 s 0 - 200 km/h 21,1 s En tid på 15.4 sec 100-200 enligt 1,2,3 M3 e46 som jag hade gjorde det på 11.4 enligt Racelogic Den skillnad är STOR i verkliga livet..... Men du kanske möte en 328 med M-optik där av din förnedring av "M3" Slut disskuterat för min del, Skaffa en racelogic och mätt era bilar så ska ni se hur sekunderna tickar iväg när man är tvungen att köra till minst 210-215 mättfart för att nå 200 Riktiga. |
|
|
Jag har mätt en M5 3,8 på 0-200 ett par repor. Bästa 100-200 blev 15,46 s Bästa 0-200 blev 21,75 s Bästa 0-100 blev 6,29 s Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
läs denna tråden om m5 3.8 vs m3 3.2 [LÄNK] så verkar det inte va så mycke skillnad. och flåklypas m3 limo verkade ju gå bättre än medel! |
|
| nylänk : Länk | |
|
Men droppa tjaffset om M5or nu.. /Jonas |
|
| Mot en lättad m5a ja, vad har det med saken att göra?! Lägg ner nu du gör dig bara löjlig. | |
| ja 60 kg. vad har det med saken att göra!? m5an kan ju knappt väga nånting då längre!!! man får se det att som vikterna jämnar ut sig lite, vilket gör jämförelsen mer rättvis. | |
|
Du tog ett exempel för att bevisa hur bra m5 är (och därmed bevisa att din gick väldigt fort), då bör man kanske jämföra liknande bilar. Så ja jämförelsen funkar om din var lättad på samma sätt! Om inte så är det inte mycket att komma med. Och då övriga redovisat tider som klart visar motsatsen så är det väl ganska klargjort att m5an inte var tillräckligt snabb! Argumentet om rättvisa ämnar jag inte ens kommentera... |
|
| Tyckte jag skrev www.autopower.se i adressfältet... likförbannat hamnar man på zatzy.... märkligt.... | |
|
skit i samma, det har varit en rolig tråd, det tror jag många ändå tycker... även om de alltid spårar ur. och det har jag väl mer eller mindre bidragit med.. både självförvållat o omedvetet. jag var iaf glad när jag susade om en e46 m3 cab :D gonatt! imorrn blir det att svetsa om alpina racekattar istället, det är vettigt iaf! |
|
|
Aquilla: Var den grön? I så fall var det den jag plockade förra våren med dieseln:-) Känns alltid bra, fartmarodör som man är. //Stefan |
|
|
Aquilla Har du sett filmen................................. Liar, Liar ;) |
|
|
cado: Gillar den första filmen du länkar mot B3S där ägaren vill se hur det går mot en orginal:-) Tror inte han hade blivit mycket muntrare efter det för skillnaden är ju enorm mellan din o hans bil!! Hade jag kört mot honom med min gamla M3 E46 så tror jag han hade blivit besviken i alla fall...:-) Aquilla: Efter att man chippat sin sugmotor brukar det bara vara varvstoppet som flyttas uppåt ett par hundra varv vilket i sin tur gör att man hamnar på en högre effekt när nästa växel läggs i. Alltså inte direkt några hästar i motorn utan helt enkelt att snitteffekten (om man vill kalla det så) blir högre genom växlarna, därav den bättre prestandan även om den iofs inte är enorm på något sätt. Jag har själv kört mot cado med min helt orginal M3 E46 och det var vinst för honom med väldigt liten marginal. Så visst ger det en viss prestandaökning. Inget snack om saken även om den som sagt är ganska beskedlig. Mvh Dennis |
|
| stefan: jo grön var m5an. den rullar kvar i stan, för polaren köpte den. men inte vet jag nåt om blivit omkörd eller plockad i stan för du menar lkpg? dessutom så skaffade jag m5an 30 juni om jag inte minns fel. körde aslugnt med den hela tiden, iaf inne i stan. den va inte ens trevlig att åka stadskörning med. segkopplad, stor o allmänt klumpig i stadstrafik. däremot gjorde jag kickdown förbi dig med den svarta alpina e36an jag hade för 2 somrar sen eller va de var nu. det var en svart 335 coupe, måste varit du! du verkade lite lagom grining =) | |
| dennisH: jo den saken med att man kan varva mer om man höjjer varstoppet, få i den högra växeln på ett högre varv o på så vis få en bättre acceleration, det köper jag. men som sagt någon effektökning med chip i en sugmotor är jag skeptisk emot men en bra pengakossa för de som sysslar med det! | |
|
Ja man kan inte annat än påstå sig ha tröttnat lite på forumet. Ytters få trådar som kan hållas på en seriös nivå rakt igenom, sida efter sida utan att de förr eller senare spårar ur.. |
|
| Tröttsamt att så många måste hävda sig hela tiden o det är i många fall samma personer som har väldigt svårt att erkänna att de har fel! Kanske dags att införa åldersgräns på forumet. ;) | |
|
Att säga att chiptrim inte ger någon effekt, är ungefär lika fel som att säga att det ger så mycket effekt som reklamen påstår.... Saken är den att dte helt klart är lättast att öka effekten på en motor som har turbo och modernt styrsystem. Då kan man relativt lätt öka luftmängden in i motorn genom att öka laddtrycker (så lång nu originalturbon tillåter/orkar) och man kan relativt lätt justera bränsle/tändning till det nya laddtrycket. Det är inte omöjligt att öka effekten ända upp till 100 Hk eller mer på vissa motorer, t ex en SAAB 9000 2,3 lågtrycksturbo har ju 170 Hk original men kan rätt lätt nå runt 270 hk med ändrad programvara och samtidigt går maxvridet från 270 Nm till kanske upp till 400-450 Nm. På en sugmotor gäller ju grundläggande samma sak för att få en högre effektkurva, nämligen att öka mängden luft in i motorn samt få rätt bränsle/tändning till detta. Men har man ingen turbo som hjälper till att pumpa in mer luft så har man ju helt klart mycket mer begränsade möjligheter. Men det är inte desamma som att det inte går att öka effekten med en omprogrammering eller sk. chippning. Allt beror på hur stora marginaler det finns i motorn, och vilka begränsnin gar som biltillverkaren har gjort och varför. På en redan bra motor som t ex en M3 eller en Honda S2000 så kan man anta att man redan från fabrik har lagt ner rätt mycket arbete på få t ex motorn inluftsystem att fungera bra. Antagligen mer jobb på detta än på en billig enkel basmotor i en ren familjebil. Men fortfarande kan biltillverkaren ha vissa krav att uppfylla, från lagar och regler men kanske även från sig själv för man kanske inte vill att bilen ska bröla som en höstkåt älg även om det ny gav 3 Hk till i motorn. Alltså kan det mycket väl finnas mer eller mindre enkla medel att förbättra luftflöde och gasväxling i en sugmotor, vilket tillsammans med en omprogrammering/chippning kan ge en effektökning. Men hur mycket kan variera just beroende på hur mycket man lyckats eller brytt sig om att maxa allt från fabrik. T ex kan ju en liten förändning av inluftsystemet med friare rör, kanswke borttagen resonansdämpare, kanske en större filterarea i en större filterbox, kanske ett med friflödande (men därmed oftast sämre filtrering) filter som sitter på en plats med kallare luftflöde, och som kanske ger visst övertryck i fart. Samma sak kan sen gälla på "avloppssidan" alltså ut med avgaserna där man kanske kan göra vissa förändningar. Sen en omprogrammering för att justera bränsle/tändning m.m. för de nya förhållandena. Man brukar säga att det normalt kan bli ungefär 2-5% effektökning med ommmappning/chippning på en sugmotor beroende på hur stora begränsningar som finns eller hur bra fabriken redan maxat motorn med de möjligheter den har från fabrik, t ex så kanske de inte alltid kan välja den mappning som ger absolut mest effekt för så kanske man inte får det ljud man vill ha eller den motorkarraktär eller att det påverkar avgasvärden negativt eller att man helt enkelt är nöjd med 170 Hk även om man kan få ut 180 Hk. Billtillverkare har sällan som absolut viktigaste mål att få ut absolut max effekt ur en motor . Och räknar man då på en vanlig 2,0 motor som ger säg 150 hK från fabrik så kan en chippning av den, beroende på hur bra den svarar på det, ge ca 3-7,5 Hk. Men räknar man sen på en motor på 300 Hk så blir det ju istället ca 6-15 Hk. Hur stor effektökning det verkligen blir klan variera ganska mycket, just beroende på det jag tidigare förklarat. Men ju större motor ju mer effekt i antal Hk blir det ju oftast för ca 2-5% på en 7-liters V8 på 500 Hk kan ju kanske ge allt mellan 10-50 Hk beroende på vilka möjlighter/begränsningar som just den motorn har. Vissa motorer svarar mycket bättre än andra på chippning av olika skäl. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.