AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.963

Blev dragen av en Porsche 928

Sida 1 av 2
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Hej. Min svåger kör en något trimmad E46 328. Under fredagen körde vi från Ekerö mot Bromma och siktade en annan fin liten bil, en Porsche 928 S4. Svåger Håkan provar lyckan men märker oundvikligt att hans 328 inte har en chans mot porschen... *svordom* vad den porschen drog iväg.

Jag som bara vill ha en sommarbil och tidigare trott att endast 911 skulle vara bra, undrar om alla 928 är lika fräsiga. Jag kanske skulle sälja 320 coupen och köpa en 12 år gammal porsche istället. Priserna på 928 är ju rätt mänskliga i jämförelse med BMW's alternativ, M3...

Vet ni något om Porsce 928? Är det mycket krut i dem eller hade svågern fel skor på sig i fredags?

MVH Kjellen
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tror ni har lite höga tankar om 328:an. ;)

928 S4 och GTS går finfint och har en underbar sång i motorn dock är det nog rätt dyra i underhåll och M3:an är faktiskt mer sportbil. 928:an är onekligen en kul och snabb bil, provkör en så får du se om det är ngt för dig. :)
Har för mig att S4:an har 315hk (GTS ännu mer) så den lirar i en lite annan liga än en 328. :-)
Dock finns det äldre 928:or som inte är lika hästkraftsstinna. Fast det sitter väl V8:or i allihop, så helt utan pulver är de inte.

/Micke
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag håller fulständigt med Johann..fast om du har funderinga på en 28á så kolla upp bilen ordentligt, för rep hos Porsche är inte för en vanlig plånbok.
Men det är en härlig bil, om man bara hittar rätt exemplar speciellt då s4 eller gts
Fast en riktig Porsche har motorn där bak och turbo....;-) och gärna 2 aggregat

MVH
Pelle
cs4605
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Har haft en 928S tidigare och måste säga att vridet i den motorn var nåt grymt.

Då så är väldigt många av 928:or automatare, och därför inte så snabba 0-100. Men däremot i fart, då är det inga många bilar som hänger på. =)

Ang prisbilden: Visst är det mkt billiga, men som tidigare inlägg påpekar, så är servicen mkt dyr och reservdelarna ännu dyrare...

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Mmm. När jag var 12-17, då motorintresset började, då körde en nära släkting en 911 SC ´80. Jag kan fortfarande känna nervkittlingar när jag tänker tillbaka. Undrar om man kan komma över en fin SC under 110.000?

MVH Kjellen
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Porsche 928 går extremt bra, spelar nästan ingen roll vilken årsmodell det är.
Jag har för mig att 928 S4 har 320 hk original och att 928 GTS har 350 hk original. Då menar jag den karossen som kom -87 och några år framåt.

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Porsche 928 är jämte BMW 750 den absolut fetaste bilen som någonsin tillverkats! Min absoluta drömbil.

Men 928 är nog en av världens dyraste bilar att äga, 750 är nästan budget alternativ i sammanhanget om man nu kan prata om något sådant.

Första 928 kom -78 och hade en V8 på 4,5 liter och 240 hästar, därefter kom S-modellen som har 300 hk, S4 har precis som Schnitzer säger 320 hk på en 5 liters V8 och GTS har en 5,4 liters motor på 350 hk.

Hade jag varit säker på att jag hade råd med 928:an hade jag köpt en direkt, priserna är rimliga, men jag tror att det istället blir en BMW 750 nästa gång när jag skall byta bil.
Et
58
Etno81
535iA -90
Som alltid när det gäller muskelbilar finns det inget annat än jänkare. Brorsan har en väldigt fin Corvette -85'a som gått 9000 Mil. Den räcker för att rasta andra generationens M3'or iaf. Han gav 90 000 för den, vilket inte alls är farligt med tanke på vad en bekant gav för en M3 -97. M3'a var i "nyskick" när han köpte den, ändå har han fått reparera för 40 000 hittills.

Fördelarlocket till min egen 535'a kostar ca 1100, Corvetten's kostar 240 spänn... Vill man ha en häftig bil till ett bra pris så är det amerikanska man ska titta på, det är betydligt fler som vänder sig om och tittar när man kör Vette än sur-BMW, oavsett modell :)

...och snälla, säg inget om dålig väghållning. Vetten har väghållning inte långt ifrån M3/M5.

/Etno
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Etno81 har delvis rätt, Corvette är prisvärda bilar. De är okomplicerade och lätta att jobba med själv, delarna är billiga och så vidare. Prestandan räcker nog till mer än väl, men något vidare finlir är det inte tal om.

Blev bjuden på en tur i en Vette från -68 med en något vässad 454 V8 och automat. F-n vad den gick! Ljudet var inte dåligt heller, nog en av de häftigaste bil upplevelser jag har varit med om.

Visst är det skoj med jänkare, men den dag man tröttnar på burnouts, saftiga bensinräkningar och billig plast och vill ha något med mer förfining är det nog Porsche och BMW som gäller.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Ägde en Corvette -85 1991-1996 körde året om ca 6000mil utan problem 350 TPI v8 gick att köra på 0,9 110 km/h. i 150 tog den 1,1 liter milen. Bmw orginal plåt fälgar (mattsvarta med runda hål) från E32-34 passade, gick ner till 15 tum och upp en profil höjd till 225/60 med dubbfria michelin som vinterhjul. med 50-50 i viktfördelning och diffbroms blev det en kul bil även på vintern, Körde dock på saltfria vägar i norra Dalarna. Men detalj kvaliteten är som sagt usel på inrednings detaljer.
th
141
thorphedo
525 - 91b
En Corvette ZR-1 kan jag tänka mig sätta mig i, den har ju toppfart med jämfört med andra vetter...

HUN power.
928 GTS går bra, jämnt 0-100 km/h.

928 S4 bliär slöare än en M3 3,2 dock, även i högre farter.
Et
58
Etno81
535iA -90
Inredningen i Corvetten (och alla andra amerikanska bilar) är ju som sagt inge vidare erotisk. Ser ut som Biltema levererar inredningarna =). Men Porsche är ju heller inge vidare invändigt.

En av anledningarna till att jag kör BMW är ju dess snygga inredning delvis. Men BMW som sportvagn har jag inte mycket till övers för, en 518 på 100 hästar ser ju likadan ut som en M5'a på 400 hästar. Det ska väl gå och göra en vagn som ser ut att gå som ett svin (förutom Z3/Z8).

Sen som Husse sa så är det ju en väldigt låg bränsleförbrukning på TPI-V8'orna, du ska väl vara glad om du kan snitta en M5'a på 1,5 l/mil.

Fördelar och nackdelar med alla bilar, alla med vett i skallen vet att det är så. De som inte håller med om det har aldrig prövat en bil ur det andra "lägret"

/Etno
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag vill nog gärna provköra en 928. Lite tråkigt att komma underfund med en rolig bil när man ska vänja sig vid den egna igen... 320 putt putt putt
Mr
16
MrS
3,0S-73
928
Ska man tänka på servicekostnader så kan man ju inte köpa nån "kul" bil. 8liter motorolja, byte var 2000mil. Oljefilter 168:-. Kamremsbyte från 3500:- och det är billigare än på en Passat diesel!!! 1,14/mil inte så farligt. Egentligen är det en riktigt ekonomisk bil så länge "rätt" saker pajar. 19200:- för ett avgasrör, ca35000:- för att fixa en halvdålig växellåda. Det är sånt man inte ska tänka på när man överväger ett köp. Men att tömma spargrisen och låna max är inte att rekommendera. Frågar du någon på en Porsche-verkstad vad du speciellt ska kolla efter så blir svaret nästan uteslutande ALLT. Lämna in det på test innan köp! Lycka till.
Pontiac TA
"Vill man ha en häftig bil till ett bra pris så är det amerikanska man ska titta på, det är betydligt fler som vänder sig om och tittar när man kör Vette än sur-BMW, oavsett modell :)"

Gött att se det här... I amerikanska bilar får man mer uppmärksamhet än i bmws :) Och en sak kan jag säga, jag kör på ungefär 1.3 liter milen, inte så farligt ändå tycker jag.

Angående 928 så är 1987 S4 modell den snabbaste av 928:orna ... 0-100 på 5.5 sek och kvarten går på 13.9 .
Alltså i full klass med M3:or och M5:or...

Erik Andersson
Hej.
Klart du ska prova en 928.
Personligen tycker jag iofärsig att dom gamla 928 är fula.
men det är ju bättre än en gungig raggarbil ;)
(Bmw och Porsche är ju tysk ingenjörskonst)
Bmws inredningar är ju kanon och Porsches sportbilsegenskaper toppen!

lycka till
mvh Erik.
betriebsanleitung
Är man ute efter uppmärksamhet så är det ändå bättre med Ferarri F40 kaross på vw bottenplatta
Pontiac TA
Vilken tid har Jocke Sahlin som bäst kört på ? Har sett han köra på 11.1 vilket ju e en bra tid!

Pontiac TA
betriebsanleitung: Iof lite dyrare än att köpa en amerikanare :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.