|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
bilen går som en påse skridskor ibland, 730 -95 reagerar inte på gas när felet inträffar, hoppas o skuttar på typ 5 eller 6 burkar | |
|
Min 728 betedde sig likadant vid ett par tillfällen, men det visade sig vara vevaxelgivaren som hade gett upp, vet dock inte svaret på din fråga om hur den reagerar om en tändspole är på väg att ge med sig. Mvh DuNegro |
|
|
om motorn går som den ska och om problemet uppstår ibland så kan du nästan utesluta att tändspolarna är kassa , nu vet jag inte om dessa bilar har något känt fel angående detta, men tändkablar , stift, bränslefilter, är helt normala slitdelar. sen e det frågon om det är på höga eller låga varv som motorn strular... |
|
|
Vår e46 betedde sig så när en tänfspole gett upp, gick på 3 cylindrar, klen effekt, motorlampan lös osv.. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
han går as kass å tomgången precis efter man har starta, va inne & kolla felkoder på den de kom upp DME styrdon, dom visste ej va de va för något, ringde till bmw men dom kunde inte svara på de heller för dem inte hade samma felkods program, enda är väl att lämna bilen till bmw så får dom kolla felkoder, trist om de är något dyrt, som tändspolarna kostar ju 900/st |
|
|
Du borde väl kunna mäta upp tändspolarna, och kolla hur tändstiften ser ut så kanske du ser vilka cyl den misständer på? Mvh DuNegro |
|
|
ja får kolla de, lika bra o börja nånstans, men den felkoden ja fick är ju DME styrdon och de är ju tydligen styrboxen till motorn, antagligen där felet ligger?!! ehh ja vete fan va man ska göra, slänger in bilen till bmw så får dom kolla va felet är, pallar inte o skruva sj de är ju inte en gammal volvo precis =/:D |
|
|
Behöver nödvändigtvis inte vara det, när min vevaxelgivare dog så hänvisade diagnosprogrammet till att felet satt i EGS:en , lådan strulade iom att den inte fick rätt signaler från motorn. Fast problemet inte låg där. Provat att nolla boxen? Mvh DuNegro |
|
|
nej har inte prova nolla den, vet ej hur man gör, du får mer än gärna berätta för mig =) |
|
|
Reseta boxarna genom att koppla ifrån polerna på batteriet och låt den vara strömlös i minst 30 min. Jag lagade mycket på min e38:a genom nollning :) Mvh DuNegro |
|
|
tack som f*n, ska prova de på en gång!!! |
|
|
Kommer säkert inte att lösa ditt problem men det kostar inget att försöka. Mvh DuNegro |
|
|
fortfarande samma problem, tack ändå som sagt de skadar ju inte att ha försökt, har en polare som har en styrbox, vi ska prova me den o kolla om den funkar, men va ja har hört måste man in till bmw o typ "ställa om" boxen så den anpassar sig efter min bil när den suttit i en annan? kan de stämma? |
|
|
om de skulle vara vevaxelgivare, vart sitter den rackarn? är de stor operation... |
|
|
Bra att du kände en som hade en styrbox, då visar det sig på en gång om det är den som strular. På vevaxeln, vet inte vart kopplingarna sitter på en m60, kan ju vara kamaxelgivare som strular oxå, jag skulle ha tagit en multimeter och mätt i anslutningar+kolla tändstiften+mäta t-spolarna innan jag lämnade in den någonstans, lätta grejjer att göra själv, om det inte blir bättre av bytet av boxen dvs. Länk Mvh DuNegro |
|
|
hoppas verkligen ja får bukt på problemet snart, om ja nu mäter dom osv, hur ska ja veta vilka värden dom ska ha då? jag är as kass på bil el!! o vart sitter spolarna? måste vara under den stora kåpan på motorn? (tacksam för alla svar) mvh |
|
|
glömde, en felkod, knacksensor 2 gav också utslag, men snacka me dom på bmw o dom sa att dom aldrig hade böte en sån...allt verkar så skumt :S |
|
|
Spolarna sitter på tändstiften, bör vara en 3 polig kontakt på spolen, mät mellan kontakterna och se om den visar något, visar det inte något eller oändligt så är den nog död skulle jag tro, har inga värden, så jag vet inte. Mvh DuNegro |
|
|
men när ska ja mäta? bara tändning på då eller? ursäkta men är kass som f*n på bil El |
|
|
Prox..ställ bilen och öppna huven..gasa försiktigt upp från tomgång till fullt, Då mårker du om den misständer eller inte.2 gasa till hårt,sluddrar den då och hoppar/smäller ja då kan det mest troligt vara filtret som inte släpper igenom bensin. ALt stift/tändspole (de kostar 700 på mekonomen) Men ta bort luftfiltret och upprepa proceduren dvs, gasa sakta igenom upp till strax innan röda fältet. Sedan kickdown för att se om den bluddrar igen/hoppar etc. Sånt händer med min bil,jag skall kolla stiften och byta bränslefilter idag.(tror nog det är en kombination av fel hos dig) filter/tändspole..alt filter stift..spole/stift ..lycka till |
|
|
Det första jag skulle göra vid liknande symptom är att "släcka" felkoderna som ju tydligen rapporteras med någon av de olika system för bildiagnos som finns och därefter köra ett tag och läsa ut dem igen och kanske posta dem här. Med felkoderna i handen kan man börja klura över vad orsaken till symtomen är. Bara för att motor misständer och inte går på alla cylindrar är det inte nödvändigtvis så att det är fel i tändsystemet eller dess styrsystem. Den grundprincip jag själv försöker gå efter är att se till att alla sensorer som styrsystemet förlitar sig på ger riktiga signaler. Jag har själv på min M62 haft fel med lite trött gång, det visade sig vara att temperatursensorn för insugsluft gav helt på tok fel värden varvid det styrsystem tog sig för naturligtvis blev fel. Har också haft vad som visade sig vara en felaktig kamaxelpositionsgivare vilket resulterade i reducerad effekt och oren gång genom missande tändning. Därför skulle den sista komponent jag bytte ut vara styrsystemet (DME-styrdonet), efter ffa proving och om befogat byte av alla givare och kablar/kontakter. Det goda med detta är att givare och även kablar i praktiskt taget alla fall är billigare och långt mindre krångligare att byta än styrsystemet. Därmed inte sagt att styrsystem inte kan gå sönder, bara att om det får dåliga signaler så gäller det kära gamla axiomet: skit in = skit ut. :) Hoppas det går bra att lösa problemen och lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.