AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.061

Hur känner man igen ett M-paket E46?

Sida 1 av 2
Som rubriken lyder så undrar jag hur man kan vara säker på att en bil (E46) verkligen har ett M-paket! Alla kan skruva dit spoilers och vingar, sänka bilen, montera en M-ratt, växelspak, fotstöd och instegslister med M-emblem. Finns det nåt annat kännetecken, nåt som är typiskt för M-bilar? Eller måste man mäta tjockleken på krängningshämmaren? :)

Blev lurad på detta vis av en skojare.... vill inte upprepa samma misstag igen då jag är ute efter en annan M-utrustad E46! Så alla kloka svar uppskattas!

Vorsprung durch freude am fahren
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Svart innertak är ganska lätt att kolla, och sportstolar förstås.
Att även backspegelsfästen är högglans shadowline. Det verkar vara sällan de som eftermonterar de övriga listerna byter även speglarna, då de är ganska dyra.
Annars får man väl krypa in under och kolla artikelnummer på länkarmar eller nått. :-)
So antracitinnertak SKA vara med? Visste inte det. Sportstolar ska vara med förstås.

Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Som någon sa:
*högglans shadowline
*Instegslister
*Ratt
*Fjädrar
*Innertak (är inte på alla då man kan välja bort det. högglans shadowline kan man oxå välja bort när man beställer dem)

Ett tips. Kolla instruktionsbok där står det oxå om det är en m-sport
Jag försöker mig på en liten halvkapning av den här tråden, hoppas att det går bra. Jag har förstått att det finns två olika M-paket till E46, vad skiljer dem åt? Fanns de samtidigt? Jag har använt sökfunktionen, men inte lyckats hitta några vettiga svar.

Seså, flytta dig
Gmag:
Det första M-pkt till E46 ser inget vidare ut.
M-pkt II kom till faceliften -02 och är den som är snygg av dom två. som tur är så passar det nya M-pkt även till pre-facelift.
Kan man verkligen se det på fjädrarna, jag menar det är väl inte så det står M-tech på dem? Även en vanlig E46 kan sänkas. Och var i instruktionsboken står det om bilen är utrustad med M-pkt?

Jag vill inte vara jobbig med mina frågor, vill bara försäkra mig om att det är äkta vara jag köper denna gången!

När man köper en ny bil får man en lista på utrustning mm.
Har dokumentationen sköts ordentligt skall detta papper finnas tillgängligt vid affär!
Symanteq:
Man får ingen lista på utrustningen vid nybilsköp om man inte ber om det.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men allvarligt talat, du vet väl vad du vill ha för utrustning och du ser väl på bilen vad den har?
OK, jag vet att det finns många här på AP som har någon sorts M-Paket-nojja, men rent krasst vad gör det om någon detalj saknas?
Om tex bakre spoilern saknas så är det inte hela världen, det kosmetiska är mindre viktigt. Det är chassit som ska vara med, men samtidigt så verkar det vara det svåraste att kolla upp.

No
5.161
Nockenwelle
Det är väl bara att provköra bilen. Märks inte skillnaden vid en provkörning är det nog ingen större vits med sportchassit.
No
5.161
Nockenwelle
Det är för övrigt inga märkvärdigheter med M-Paketets chassi. Det rör sig inte om något M3-chassi. OM en bil i stället har komponenter från andra tillverkare behöver det inte alls vara sämre.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Interiörlist Alu Black cub alt silver...

Mvh
Har även M-paket I svart plast i den bakre kjolen? Anledningen till att jag frågar är att en kompis har köpt en E46 touring som säljaren påstod har M-paket, men i så fall är det ett M-paket som jag aldrig tidigare sett. Biler har M-fälgar, instegslisterna, rattknoppen med mera...

Seså, flytta dig
Ro
138
RonnyN
330i -03
Hej

ska finnas dekaler på undersidan av länkarmarna på m-paket-bilarna som det står m.....nånting på vill jag minnas, finns det på min iallafall....

/Ronny
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Gmag: Här är ett taskigt kort på bakkjolen: Länk
heltsonika: Tack. Då har kompisen inget M-paket på sin touring. Han är emellertid en ovanligt ointresserad BMW-ägare, så han bryr sig knappast.

Seså, flytta dig
det är ju en jävla skillnad på m chassit och det vanliga. med m så behöver man ju nästan njurbälte om man åker på dåliga vägar.

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Ät det inte pressat ett M/// på bromsoken på E46 M som det är på E36 M ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.