AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.386

Dags för en 3-serie

Sida 1 av 2
Is
18
Isi
523i -00
För ett år sedan köpte jag en 523a 00a. Mycket fin bil och gått skit bra. Tänkte nu gå upp ett par steg, och börjat kolla mycket på 325orna. Årsmodell 05-06 lutar de åt. Finns ett par för runt 150 tusen så de låter givande för mig.

Nu undrar jag bara med er vad eran personliga åsikt är kring de bilarna? Tänkte hitta en med komfort och advantage pkt. Är det ett bra köpval för mig runt den prissumman? Min bilkunnige vän tycker mer att det är en gubbil när jag frågade han. Själv tycker jag den kan bli ltie sportig med nice fälgar och lite sänkt.

Vad tycker ni?
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Köpte för 2 månader sen min första BMW, 325i -05 e90 - och älskar den!
Körglädjen och komforten är på topp och den raka sexan känns helt underbar.
Att din kompis uppfattar den som gubbig kan jag inte förstå. Den både känns sportig och ser sportig ut! Är hur nöjd som helst.
Är du ute efter en riktig drivers car, är det ett solklart val. :)
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Hej,
Jag köpte en 320i för cirka en månad sedan och är mkt nöjd med den. Jag prov körde BMW318i, BMW320i, Audi A4, Mercedes 180, Saab 93 och VolvoV50 innan jag bestämde mig att det ska vara BMW. Kör glädjen som jag sökte fanns bara i BMW och SAAB. Sedan log valet mellan 318i och 320i kombi. Jag tyckte att 318i motorn var lite trött och man fick växla flera gånger. Den låter lite för mkt jämfört med 320i (det beror på för lite ork kanske). En annan orsak varför 318i motorn kändes lite för trött kan vara att bilen hade nästan 0 km i räknaren innan jag fick prov köra den medan 320i hade några tusen km i räknaren (dvs. icke inkörd motor vs inkörd motor). Jag skulle tro att 325i skulle vara ännu vassare men jag klarar alla överkörningar utan problem med 320i. Den enda jag ångrar mig är att jag valde inte bättre stereo paket än professionalCD/radio. Som Respek sa"det är en driver's car".

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Du kommer säkert bli nöjd med en 325. Om du nu dessutom vill ha en bil som är lite "sportig" bör du satsa på en bil med dynamicpaketet eftersom det innehåller bla sportchassie, sportstolar och xenon.
Om din kompis tycker att en bil med 217 hk är "gubbig", fråga honom vad han anser är "sportigt"! En M3?
Skämt åsido, 325 är en helt underbar bil!

Vorsprung durch freude am fahren
Is
18
Isi
523i -00
Tackar!

Så dynamicpaketet är givet för min del. Hur viktigt är det med advantage och comfort pkt? Och ja, jag är en nybörjare när det gäller bilar :)
Det är bara på nya faceliftade 3-serie bilar (08-09) som Xenon ingår i Dynamic-paketet.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Chris87: Nej, min 07-a hade Xenon i Dynamic-pkt.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Isi: Undrar förresten hur "gubbig" en 3-serie e90 är jämfört med en 5:a e39? :)

Hitta en med Dynamic el. M-sport så har du en riktigt körglad kärra. 320i är rapp på vägen men saknar lite klipp i motorn, 325i har den raka 6:an och 218 (inte 217) hk. Varvvillig och med bra respons.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Min -06 har xenon i dynamic-paketet.
Chris87:
Xenon har ingått i Dynamic pkt sen E90 lanserades 2005.
raj55: Klarar du verkligen alla överkörningar med 320:n? Hur många blir det per dag? ;)

Seså, flytta dig
Buspelle
Med stor risk för att det är en upprepning, så har xenon ingått i dynamicpkt allt sedan introduktionen av E90.
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
JAg köpte min 325-06 för 3 veckor sen snart. Har inte haft en tråkig sekund bakom ratten.. Ska åka långt imorgon, så jag får se hur den är att köra långkörning med imorgon.. Jag har Advantage, Dynamic och Comfortpaketen, den är riktigt trevlig på vägen och komfortabel likaså, sen har du ju motorljudet efter typ 6000 varv :) Du kommer inte åångra en sekund att du köpte en 325 om de blir ngn :) lycka till.

Is
18
Isi
523i -00
Tack för svaren!

Osäker om jag får en 325 för runt 150 med alla dessa paket till så vilket är viktigast? Måste väl vara dynamic pkt?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är det inte bättre att fundera över vilka utrustningsdetaljer som är viktiga, eftersom så gott som allt kan beställas separat. Paketen är ju bara ett rabatterat erbjudande till nybilsköparen och de innehåller ofta skaer som kanske inte är så viktiga.
SKulle jag leta begagnad E90 vore några saker viktiga, som t ex sportstolar och sportchassi, vilket ingick i dynamicpaketet, men som också kunde köpa separat för 5900 resp. 2900 (taget ur minnet). I dynamicpaketet ingock också andra fälgar (161) som jag personligen inte tycker är särsklit snygga, men de duger att ha R-däcken på vid banträffar.
Is
18
Isi
523i -00
Ok ,låter klokt. Så de är inte dyrare? Men då kan jag ju bara köpa en vanlig 325a och köpa till lite delar då..

Menar du som den här: Länk
Isi:
Han menar nog att dom delarna kunde beställas separat vid beställningen av bilen.
Det blir betydligt dyrare om du ska eftermontera delarna. En saftig arbetskostnad mm.
Is
18
Isi
523i -00
Ok ok. Ja, en del kanske är onödigt för mig. Men de jag vill lägga till är iaf sport chassi osv. Är själv ung av mig så klart man vill göra den sportigare :-P

Men dynamic kommer jag långt på alltså. Hur viktiga är advantage o komfort paketen egentligen?
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Comfort innehåller saker som en modern bil ska ha. Som ACC, PDC bak, regnsensor, armstöd och lite mer. De flesta bilar som har dynamic har även comfort-paketet.

Jag tror det var samma för de tidiga E90, det jag rabblade upp ovan minns jag från facelift-comfortpaketet.

Mvh Johan
Is
18
Isi
523i -00
Såg precis att Novation har ett erbjudande fram till Juni för dynamic+comfort för 20 lax! Är detta värt? Om jag nu inte hittar en bil med paketen på vill säga.

Bara de att de flesta 325orna upp till 160-170 är så jäkla trist färg på. Har själv haft en silvrig 523a nu i ett år så vore roligt med något nytt. Men hittar fasiken inge vettigt. Lutar åt svartmetallic eller japanröd, men verkar va svårt att hitta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.