AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.640

Omkörd eller inte det är frågan!

Sida 2 av 2
Q-
9
Q-mile
320i Touring -97
Hej beemerpeeps :)

Kul att läsa om oss Alfistas i 3:e hand, så jag tänkte reda ut lite till begrepp om våra bilar. Jag är själv en hängiven BMW älskare och har bara kört BMW tills för 2 års sedan då jag ramlade och slog mig, när jag vaknade upp ägde jag en Volvo S60 T5. Den bilen har jag trimmat till oändligheten, men den kommer aldrig tyvärr i närheten av min 540 jag hade. BASTA !

Så vad göra , jo jag tänkte , jag måste skaffa mig en hobbybil, en sportbil. Tanken for till en E30 325, mycket pulver lite vikt, för billiga pengar. Men jag landade på en Alfa från 1975, en Bertone coupe. det är en bil med samma motor som sitter standard i nästan alla alfor från 1967. Det betyder , dubbla överliggande kammar, dubbla förgasare och 1,3-2,0 l cv. Det blir 130hp på 950kg. Inte snabbast rakt fram, men den piskar vilken standard beemer som helst på bana exkl, M3:an.

Vad är det då som är roligt med Alfa, jo rätt prylar från början. Vikt fördelningen är 50/50, motor fram låda bak, samma som i Porsche 944/928. DeDion upphängning, A-armar etc etc. Det går att åka fruktansvärt fort med en standard alfa, när det svänger :)

Nackdelar, tja,, rost rost rost rost , elfel elfel. Vill man köpa en Alfa från 80 eller tidigt 90 så skall man veta, det finns rost och troligen kommer du få lustiga fel när det regnar :)

Men som budget bil och komplement till en BMW, oslagbar.
Nya alfor kan jag inget om,, men de har klassat upp sig avsevärt när det kommer till byggkvalitet. Men ingen BMW /Mercedes.

Som jämförelse kan ju nämnas att jag åkte bättre i min 10 år gamla 7serie än jag gör i min nya Volvo.

Sen som the Seal sade,, jätte trevligt forum, kom gärna och hälsa på oss. Ni hittar oss på www.alfapower.nu

Välkomna, där finns mycket förutom Alfa, vi snackar mycket apex och radie :)

Q-mile "a quarter of a mile"
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Vad kul att ni snackar Italienskt:-) Jag kör själv en Alfa Romeo 164Ts-89:a. Har nu ägt den sedan sommaren 2002, har tyvärr fått lägga ut endel pengar på den, först kabelbrand fram till reläerna i motorn 2,800:- sedan generator renovering vid 25,000 mil 3,800:- sedan en så simpel sak som eltakluckan, Den behövde bara en bricka mellan själva motorn och taket, så att kuggarna får så stor anläggningsyta som möjligt, motorn innan brukade kugga över vilket var fruktansvärt IRRITERANDE!!!!!

Förutom detta så är jag mer än nöjd, jag visste ju vad jag köpte och att kvaliteten var omtalad. Men designen och körglädjen väger upp mycket. Detta trots diverse rost och lack deffekter;-( Och 14 ägare inklusive mig.

Lite kul kuriosa! Förre ägaren till bilen var framme och hälsade på mig när jag nyss införskaffat bilen, han sa får jag titta in och se hur den ser ut. Den har återvänt till sina hemtrakter igen, den är köpt i Stockholm 4 April 89, sedan dess så har den hunnit med bla. Norrland där killen som hälsade på mig hade köpt den, jag köpte den av en kille ute i Märsta, som nämnde att det var Någon tidigare ägare som bodde i Hässelby (killen som hälsade på mig.)

Bilen verkar relativt välvårdad, i skrivande stund så har bilen gått 26,000 mil den går tyst och fint i både motor och växellåda.

Om det är någon som ser mig ute på vägarna så får ni gärna hälsa, då jag även är lite BMW frälst. Regnr:OXU 151 en Metallickgrön 164.

Hoppas ingen stör sig på mitt långa inlägg, men det var kul att få skriva av sig, istället för att få ta skit för att man vill skilja sig från mängden;-)

God Natt !!!!!!!!! ZZZZZZZZZ

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Tjena!

Jag heter Seb och har en sån 164QV ni diskuterar. Kul att ni snackar alfa med sådan öppenhet. (Har nog haft fördomar).
164QV:n är en helt underbar bil. Min är en 91:a och har inga av de promlen som Alfor "alltid" har. Den har gått 12.000 mil bara och är helt rostfri.
Jag använder den flitigt till bankörning och den funkar utmärkt på bana. Bra balans och tillräckligt med pulver för att göra bra ífrån sig. Tog min racinglicens i den bilen faktiskt....

Med ställbar stötdämpning från cupén, låg tyngdpunkt, väl tilltagna bromsar och 200hk, så är det en riktigt körglag bil för att vara en "gubbräser".

mvh Seb
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Q-mile:

Du hade ramlat och slått dig förstod jag. Är du säker på att du helt o hållet har återhämtat dig :-) Skulle bertonecupe piska alla standard BMW på bana exkl M3, Jodu, dream on... Vad baserar du ett sådant modigt uttalande på? Tider på svenska banor som uppbackning skulle uppskattas.

Tror det räcker gott och väl att gå till 2002 ti eller tii för att det ska bli väldigt, väldigt jämt.

Vill bara "for the record" säga att Bertonecupe enligt mig är en rackans snygg och tuff bil.

/Anders C
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Här kommer en rolig anekdot angående alfa.... För 6-7 år sedan åkte jag o 3 polers till sälen med ett styck Alfa 33 Qv...Oh Mama vad bilen gick bra och lät underbart...

Jaja, väl framme i sälens "by" började bilen hacka betänktligt, vi vred hjulen snabbt emot en bensinmack i tron om att det var bränslet det var fel på... ICKE!

Bilen fick stå 1 dygn i närmaste bärgares varmgarage för upptining+ 4 nya tändstift=1600 kr...

Vi vet fortfarande inte vad som orsakade det hela...

Vad tror allmänheten?

V8 rules!
Q-
9
Q-mile
320i Touring -97
Hej Anders, f-låt, dåligt utryckt av mig, nope en bertone slår inte mycket på banan :) längre . Jag tänkte på min andra alfa, en GTV från 78 , den piskar flesta standard bilar . sapp, och alla som inte tror , vill tro , kan joina oss på ett banmöte. Kommer att piska så länge det svänger i STANDARD utförande :)

BTW 1505, väldigt nice BMW , mer "gammel" beemers :)
Jag som trodde att QV stod för Quattro Valvole (4-ventilsteknik) som det gör på Ferrari. Alltid lär man sig något nytt.
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Kan säga att jag hade en 164 3.0 V6 innan min 325a... Tycker fan att Alfan hade bättre drag. Detta gör dock inte BMW'n till en dålig bil, den är rolig på sitt sätt. Lite farligare, eller roligare beroende på synsätt, i blött väglag kan den vara dock tackvare sin bakhjulsdrift märkte jag igår. Stod vid ett rödljus och skulle svänga direkt vänster. Däcken spann loss och bakändan kanade så jag åkte bresida genom kurvan. Retade dock ut det utan större problem, men folket i bilkön som jag körde förbi undrade nog en del.

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Q-mile, bara och lägga ett mess här på forumet så kommer vi och slaktar Alfas i parti o minut :-)

Skämt o sido, skulle gärna åka på ett möte med AF, kunde vara kul. Har dock ingen standard BMW att ta till, men näst intill.

/Anders C
Jag var och svängde med vår raceralfetta med cortina klubben på kullen, SVINROLIGT. Mer sammarr!! hade varit roligt att mäta sina krafter, sparka på däck och ljuga om toppfart med er beemers-gubbar.
tycker att det är kul att q-mile som äger en trimmad s60 t5
gör ett sånt trevligt utalande om 540

var det en manuell eller automat du hade altså bmw:n va det en e34 eller e39 skulle va roligt att höra.

Snart 410 hk 622nm
Alfa är roliga bilar!

Men som någon en gång sade: En BMW är en dyrare Alfa Romeo utan problemen. :-)

MVH,
E38B12
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

E38B12 det är sant att BMW är dyrare än Alfa Romeo. Vad gäller Alfa Romeo så har den ett omtalat dåligt kvalitetsrykte, som i många fall är BEFOGAT. Men jag personligen tycker att BMW:s kvalitetsrykte har stigit dem åt huvudet lite gran, för som det verkar här så har väll även BMW sina kvalitetsbrister eller??
Vad gäller kvaliteten i inredningen mellan farsans 325-93 och min 164-89, så tycker inte jag att kvalitetsskillnaden är stor, farsan har jämrande fönsterhissar, glappkontakt till bakljusen och sedan så har jag märkt att stolarna sitter löst (ryggstöden.) Men vad det gäller knappar till ac mm så är ju BMW:n bättre kvalitet. Jag har självklart brister på 164:an också så som att alla kurvhandtagen hänger så att man slår huvudet i dem när man kliver in, hastighetsmätaren kan spela en spratt ibland genom att lägga av det är väll lite smått och gott;-) Nu är ju jämförelsen orättvis enligt många (kanske) Jag vet även att 3-serien är BMW:s sämsta bil vad gäller kvaliteten, iallafall vad jag har hört. Sedan så är ju ingen av bilarna direkt nya. Jag försvarar inte Alfa Romeo men tänk på vad ni själva har innan ni börjar klanka på andra bilmärken. Jag har svårt att tro att det finns någon perfekt bil, jag tror att alla bilar har sina brister vad gäller kvalitet mm. Men tänk då på att det är det som ger bilen en personlighet;-)

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pinninfarina*
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

En sak som BMW är bra på är att göra bilarna mekvänliga, med ordentliga verkstadshandböcker, lätt och komma åt du kan i stort sätt ha tummen mitt i handen du kan ändå meka med BMW:s bilar. Det är en mycket bra sak med BMW.

Där ligger Alfa Romeo ljusår efter, dem trycker ett hundratal böcker sedan tycker dem att det får räcka, och vad gäller i hopskruvandet av karossdelar mm så märker man att Alfa Romeo skall monteras ihop snabbt och billigt, sedan om dem är mekvänliga eller inte verkar det som att dem skiter i.

Jag såg föresten ett kul flygblad hos min mek, det gällde kvaliteten på Italienska bilar.
"so the parts doesn`t fitt properly, so What this is an Italian car"

Ursäkta min engelska, men det var på ett ungefär vad det stog,
"så delarna passar inte så bra, och det är en Italiensk bil" Detta kan ju förklara lite hur Italienarna tänker kanske;-)

Jag vill absolut inte kasta skit på Italienarna på något sätt, jag tycker dem är fantastiska på att bygga bilar speciellt vad det gäller designen. Handen på hjärtat vem skulle inte vilja ha en Ferrari, Maseratti, Lamborghini eller annat italienskt sportbils vidunder.

Ursäkta det långa inlägget, hoppas att ingen tar åt sig.

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pinninfarina*
Q-
9
Q-mile
320i Touring -97
Till Anders C

Vill jätte gärna race med Er nästa sommar, maila mig priv på markus.mdexpress@telia.com så roddar vi ihop ett möte, skulle vara så bad kul att race mot en tex 2002 Tii och få sååå mycket pisk :):)

/Q-mile
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.