AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.639

Omkörd eller inte det är frågan!

Sida 1 av 2
er
13
ericy
BMW 535i -91
Hej!

Brukar ta de ganska så lungt i trafiken men idag så hade jag ett litet race med en Alfa Romeo. Det började vid ett rödlyse för att sedan försätta några kilometer riktning E4:an söder mot Södertälje. Jag hängde på ganska så bra ända upp till 100 för att sedan tappa relativt mycket mot Alfan. Tillsist var det ingen idé att fortsätta utan svängde istället in vid närmaste avfart för att tanke varvid jag träffade på Alfa-killen. Jag snackade lite med killen för skojs skull som var trevligt och hans bil var också både hel och ren! Tyckte att det var lite konstigt att jag inte orkade hänga på bättre än vad jag gjorde så jag frågade honom lite om bilen. Bilen var en röd Alfa Romeo 164 V6 QV årsmodell 91 som var helt orginal förtom ett enkelt sportluftfilter, det satt även ett (grönt fyrklöver) emblem på bagageluckan. Min bil är en välskött svart BMW 535i-91 utan några stora defekter eller andra allmänna störningar. Under det lilla racet skedde inga misstag från min sida så frågan är om Alfan är snabbare än min BMW? Inte för att det spelar så stor roll men det skulle vara kul och veta lite om vad QV står för (är det typ M fast för ALfa?), hur många hästar den har (frågade tyvärr inte ägaren) plus allmäna övriga reflektioner samt kunskap angående denna bil! Jag vet att vi brukar diskutera BMW men jag kan inte låta bli at fråga eftersom både jag och BMW:n känner oss lite ledsna och besvikna :(

Trevlig Helg

Erik P
Alfa Romeo 164 V6 QV har 200-210hk. bilen gör 0-100km/h på 8.0 sek. Bilens vikt är 1300 kg vilket gör att prestandan blir bra. Fyrklövern var ett attribut som Alfa besmyckade sina röda tävlingsbilar med. På gatbilarna symboliserar fyrklövern top-of-the-line-modellen. Kanske dags att jag kommer ut ur garderoben och erkänner att en Alfa Romeo Spider kommer ta plats jämte BMW:n i garaget framöver. En mycket trevlig sportbil med en rejäl skopa körglädje.
QV betyder gröna fyrklövern eller på italienska quadrifoglio verde.

Alfan har 200hk 3liter 12v 274nm tf 237 km/h 0-100 på 8.5 sek enligt Teknikens värld, 8.8 sek för en manuell 535i-88 regnr NLO 660 Laxsilver/svart skinn/ACC någon som vet vad som hände med den regnummret går nummera till en Opel Calibra.

När Teknikens värld testade Alfan blev det en total sågning på grund av kvaliteten,fel på testbilen var följande,krackelerad lack ,läckage på tanken,elstolen slutade fungera,trasigt handsfack,avgassystemet lossnade från grenröret.

Bilen som sådan var dom mer en nöjda med men avrådde från köp.

Men felen är ju lösta vid det här laget har väl
kommit nya istället.

mvh Stephan
er
13
ericy
BMW 535i -91
Tack för svaren :) Jag kollade runt lite själv på nätet för se vilka tekniska data bilen hade och upptäckte följande (vilket stämmer någelunda med era siffor). Dessa uppgifter kommer tydligen direkt från en instruktionsbok för en Alfa Romeo 164 V6 (ej QV):

Motor:

Bränslesystem: Elektronisk insprutning
Cylindervolym: 2959 cm³
Cylinderantal/motortyp: 6V/60°
Cylinderdiameter: 93mm
Slaglängd: 72,6mm

Maxeffekt: 182 hp/5600 rpm

Prestanda (efter inkörning):

Hastighet vid 1000 r/min (5:e växeln): 41,6km/h
Max hastighet: över 230 Km/h
Acceleration: 0-100 km/h 7,7 sek

Om ovanstående uppgifter stämmer överens med instruktionsboken och verkligheten med en "vanlig 164 V6" hur kommer det sig då att "top-of-the-line-modellen" QV har sämre prestanda??? Den borde ju ha bättre prestanda. Jag och BMW:n blir nu ännu mer förvirrade men vi hittar nog snart oss själva igen. Det var kul att höra att du funderar på en "Alfa Romeo Spider" och vågar skriva detta på denna BMW frälsta site men jag håller med om att de är snygga! Hur står sig Alfan mot BMW:s extrema körglädje kan en Alfa Romeo och detta fall 164 verkligen klassas som en sportbil? Jag kommer även ihåg att det stod typ "pininfarina" alldeles under sidoblinkerserna framtill. Är det firman/företaget som designat bilmodellen är det nått tuningpaket av nått slag?

MVH

Erik P
Alfa GTV eller en Alfa 33 QV.... det är körgjädje i E30 M3 klass det!!

Och det porriga ljudet av en vässad alfa sexa med öppet avgassystem... tyvärr så är det en av få saker en BMW torskar på...
Alfa Romeo har, liksom Ferrari, använt sig av Pininfarina för att få bilarna designade. Valter Da Silva har också varit med och designat några av de senare Alforna.

När en bil kan klassas under epitetet sportbil tvistar de lärde om. Din 535:a liksom Alfa 164 är nog mer av typen "snabba familjebilar" eller så kallade autobahnlok. Alfa Spider är en tvåsitsig cabriolet byggd i syfte att glädja sin förare. Sportbil eller ej är nog upp till var och en. Själv anser jag att alla bilar som inte har något praktiskt syfte och är byggda för att skänka glädje kan klassas som sportbilar. BMW och Alfa är förhållandevis lika när det gäller körupplevelse. Båda tillverkarna är otroligt kompetenta vad det gäller motorer. En Alfa eller BMW på fullvarv är en njutning för alla som har ett uns motorintresse! Den fundamentala skillnaden märkena emellan är att Alfa Romeo har laddat sina bilar med en känsla. Precis som om bilen har en själ. BMW är istället rekorderligt byggda utan den där genuina känslan som italienarna är mästare på. Att BMW däremot är en tekniskt bättre bil råder det inget tvivel om!
De senare årsmodellerna av QV:n har 230 hk.

Jag kan inte tänka mig att en 164 QV bara väger 1300 kg, det låter på tok för lite för en så stor bil.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Om jag bara hade råd till en GTV, årsmodell snygg (de äldre)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Enligt;
Sports Car International, June 1990
Road and Track, June 1990
Autoweek, Jan 1991
Car and Driver, Sept 1993
Road and Track, Dec 1993

så testades 164an med 200-230hk och ingen av de testade exemplaren presterade 0-60mph dvs 0-96km/h på
sämre tider än 7.7 med bästa testid av 6.9 sekunder.

vikter mellan 3325lb och 3480lb vilket motsvarar i runda slängar att vikten ligger mellan 1650-1750kg då
en lb=dryga 0.5kilo så 1300kg är osannolikt då den dessutom har en tung sexa i nosen.

Men jag tycker att hela testet verkar konstigt då 164modellen inte skall vara snabbare än 535E34 och speciellt som du låg bakom i slip stream. Jag vet att min kompis låg bakom en 850glt (170hk) i 215km/h på mätaren..volvon toppade och mazdan som var en sur 323 på 80hk+ tappade knappt på volvon trots sin verkliga toppfart på 170km/h då volvon säkert hade 200km/h verklig fart.

Fyrklövs alfan som har ett långt namn toppar 240km/h enligt modellguiden och i Automobil fick de upp den i hela 242km/h så nog är den marginellt snabbare än 535E34, men det förefaller helt totalt ologiskt att du inte skulle ha något häng att tala om när du dessutom låg bakom killen. Du kör säkert bra men glöm att killens alfa var original..i annat fall går din 535a mycket dåligt måste jag säga.

Jag hittade den felaktiga(?) viktuppgiften på www.carsfromitaly.com. Tycker själv att det låter väldigt lågt. De siffror som FRIFART redovisar från sina källor låter betydligt rimligare. 1750kg är nog vikten för den fyrhjulsdriva varianten Q4.
er
13
ericy
BMW 535i -91
Hmm, Intressanta uppgifter ni fått fram! Det verkar finnas ett intresse för både kan Alfa och BMW. När andra bilmärken brukar diskuteras på dessa sidor brukar de bli ganska så hårt sågade. Jag såg även att FRIFART hade fått fram flera trovärdiga källor angående bilens prestanda vilket leder oss till slutsatsen att QV:n gör 0-100 sprinten på mellan 7.0 - 7.7 (förutsatt att motorn är av god kondition och att den rattas av rätt förare). Detta förklarar min minimala förlust vid acceleration från stillastående. Men vi närmare eftertanke så var acceleration okej men kunde gjorts bättre då jag fick en litet slack vid växling från två:an till trea:an (varvtalet kunde ha pressats en aning). Det som mest förvånade mig var Alfan:s acceleration över 110 - strecket då jag tappade lite effekt med hänsyn till Alfan som verkade ha ett övertag och ett bättre vrid från 110-170 Km/h. Hur som helst så skulle nog min kära BMW lätt kunna hålla 0-100 sprinten en anning bättre och därmed ha chans att slå Alfan. Annars så som sagt är min 535:a pigg och bra men kanske ingen direkt räser i jämförelse med ett flertalet andra bilar på denna sida men den brukar stå på sig ganska så bra i "alldaglig mening". Utöver detta så håller jag med om att både en 535:a och 164:a kan klassas "autobahnlok" som dock är byggda med hänsyn tagen och teknik hämtat från bemärkelsen "sportbilar", dock så skulle jag kalla bjoerck eventuella tillökning i familjen av en "GTV Spider" för en sportbil. De är kula att läsa att det även verkar finnas intresse för andra märken särskilt med hänsyn av de udda roliga slagen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag ser vidare att 164 Q i fråga grejar 1/4 mile på precis under 16sekunder...15.8 i bästa fall(Qv) vilket inte imponerar så värst mycket då gamla hederliga 635 grejade samma på 15.5s och därmed borde inte 535 vara mer än marginellt sämre då den har bättre luftmotstånd än 635 vilket visar sig i högre farter, men har ett hundratal kilon tyngre och därmed några tiondelar sämre 0-100tid. 164an kommer upp i ganska precis 90mph (dryga 145km/h) efter de 15.8s så det verkar underligt om den skulle dra så satans bra efter just 110km/h som det beskrivs..maximalt vridmomment nås vid 4400rpm...så var har den ett teoretiskt övertag gentemot 535E34???? ser absolut inget.

Anledningen till att det inte huggs angående en snabb alfa är att Alfa är som bmw ett njutningsmedel fast med ännu mer känslor i svall och vore det inte för att vissa har framhjulsdrift och klart dålig detaljkvalitet och rostbenägenhet så vete fan om inte jag skulle ha en. Alfa är värd att jämföras med en BMW så är det bara, om vi struntar i saker som komfort och
kvalitetsbiten.

JAg hittade en 97as (164 har jag för mig)i Tyskland med all utrustning i stort sett (3l på 211hk)för under 10000mil..gissa pris??
jo 39000kr jag upprepar 39000kr...trodde det var en slump och något var fel på den men till min förvåning hittade jag flera andra likvärdiga för 45000kr och glöm inte att har man kontanter så är det prutmån på 10-20% på detta..snacka om prestanda/körglädje per satsad krona....

er
13
ericy
BMW 535i -91
Extremt privärda verkar dom allt, kan ju vara de brister som detaljkvalitet, rost, komfort som får inverkan på priset! Det verkar ju dock finnas endel körglädje i dessa maskiner men jag håller nog mig till min BMW ett bra tag framöver. Men det vart en intressant diskussion trots allt.
Fabriksuppgifter för Alfan är följande
0-100 7.7 sek,vikt 1430kg

Teknikens världs siffror för 0-150 km/h är skillnaden ännu större än 0-100,16.7 sek för Alfan och 17.8 sek för 535an 0-70 däremot var 5.2sek för Alfa och
4.6 sek för 535

Så Alfan dra ifrån i högre farter medan 535an är snabbare från stillastående och båda har nästan samma toppfart 235km/h mot 237km/h.

164Q4 har 232hk men väger hela 1680kg tf 240km/h o-100 km/h på 7.5 sek officiella siffror 6växlad låda på denna 164a inte många tillverkade.

mvh Stephan
er
13
ericy
BMW 535i -91
hämtat från ett svenskt alfa forum angående prestandan eftersom 7,7sek gäller för den valiga 164 V6:
------------------------------------------------------
Data ang 164 QV
janne Sat Jun 01 16:47 002 Visa trådens start

Det verkar finnas lite oklarheter ang QV:ns data. Äger själv en sådan (91:a) så här kommer lite uppgifter från instruktionsboken.

Effekt: 200 Hk/147 Kw
Max vrid: 274 Nm vid 4400 varv
Vikt: 1430 Kg (utan förare)
Acc 0-100: 7,5 sek
Toppfart: 237 Km/h
Enligt Bilkatalogen 1991 som fått siffrorna från fabriken accar 164QV 0-100 på 7.7 sek vanliga
164 3.0 V6 gör samma på 7.9 sek toppfart 227 km/h.

Varför det inte stämmer överens med instruktions boken vet jag inte men alla uppgifter gällande andra bilar stämmer enligt Bilkatalogen så jag har litat på dom till nu åtminstone,förutom accet överenstämmer dom ju för Alfan.

mvh Stephan
mvh Stephan

er
13
ericy
BMW 535i -91
Det kanske förekommer avrundningar från både källorna :D . Hur som haver så snackar vi om tiondelssekunder så man kan undra vad det får för effekter i verklighet. Halva motorhuven före den andra bilen vid stopplinjen. Men som sagt så det underligt att källorna inte stämmer överens. Vi kanske skall köpa oss en QV och sedan race med ett tidtagarur! Hur mår 735:an föresten?

MVH

Erik P
Kan bara hålla med bjoerck i analysen av likheter och skillnader mellan BMW och Alfa. Hade en 24V GTV 3.0 (225 hk) som andra bil till coupen och känslan i Alfan överstiger utan tvekan vad BMW'n levererar. Motorljudet och det omedelbara svaret på gaspådrag gör att man konstant vill gasa mer. Troligen en effekt av fly-by-wire mer än något annat men ändå :-) Styrresponsen och rattutväxlingen tycker jag också var överlägsen BMW'n. Vid hårdkörning med Alfan behövde man i princip aldrig byta grepp om ratten för att komma runt i kurvorna till skillnad från Z3'n...Men som vi också konstaterat i denna diskussion: BMW är bakhjulsdrivna, bättre detaljkvalitet (Alfan var faktiskt rätt ok) samt i mitt konkreta fall nästan 100 hästar till och det spelar ju rätt stor roll. Dessutom har man mer bagageutrymme i en Z3 copue än en Alfa GTV med låtsasbaksäte.
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
alfa romeo samt bmw är de märke som mest framhäver körglädje hos sina bilar... dock har bmw ett övertag när det gäller kvalitet i varje fall på äldre modeller...
alfa romeo cuore sportivo...
735an är både pigg o glad speciellt när den får spöa en M5a "han kan inte ha gasat fullt ?!".

Jag passar nog på att köpa Alfa åtminstone för tillfället även om en 75 3.0 V6 inte vore helt fel.

Jag ville bara tala om vilken min källa var så tidtagning behövs inte det är ju så otroligt många faktorer som spelare in när man gasar mot någon annan
fick spö av en 730iaV8 med 735an och den ska vara snabbare men i bland så får man inte till det.

mvh Stephan
Kul att ni gillar alfa här på forumet. Alfaromeo 164 QV är ngt lättare än dom 1700 som Q4:an ni nosat upp här ovan (AWD väger, ball bil dock) men också mer än dom 1300 som det ochså dillas om. Sanningen är att alfamotorer ofta levererar mer effekt än vad fabriksuppgifterna säger. Om det beror på små modifieringer, såsom luftfilter/avgas eller att bilarna är välskötta eller om helt sonika alfa romeo mörkade siffrorna då itailens skattesystem starffar motorvolym och effekt.
En annan sak som ni också har rätt om är känslan, går inte att beskriva, måste upplevas first hand.
Prestanda per krona är förmodligen helt oslagbart, inegn vågar ta i en gammal 164 med tång, därav priserna. Detta av anledningen att det är inte samma byggkvalite som era tyska bilar, så är det.
Jag har en 28 år gammal (ngt banpreppad) Alfa romeo alfetta, den accar ifrån ovan nämda 164 QV, den kosatde 9000 :-), dessutom så smiskar den 1.10 runt kinekulle och 1.46 andra varvet med kalla däck, och 100 kg passagerare runt Mantorp.

Anledningen till att jag kör alfa och inte BMW (som enligt mig gör otroligt fina och framförallt välbyggda bilar) är just sväng-prestanda/kr samt känsla.

thats my two euro-cent

bra forum boy's keep it up!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.