AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.003

Info om 530 IA Touring M-sport -02, någon som kan hjälpa mig ?

Sida 1 av 2
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Hej !

Jag har hittat en bil, en gammal annons jag sparat men som tydligen fanns kvar när jag hörde av mig till honom igår.
Bilen det gäller är denna : XBA134
Importerad av F-BIL AB i Köping. Sökte lite men vet inte om jag fått fram rätt info om dem. Bilen är en Bmw 530 IA Touring M-sport -02 intagen i Sverige -05 med Nuvarande ägare som enda ägaren i Sverige. Ca 12000 mil har den rullat.
Någon som kan hjälpa mig med mer info om denna bilen och gärna om Importören !

Tack på förhand !

Så är det, å så blir det...
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tipset är att be om kopior på serviceboken och motringa på stämplarna alt. kolla att stämplarnas adress och telefonnr finns. Ofta de använder gamla stämplar när de fejkar böcker. Alt. kontakta BMW för att be dem kolla ev. garantirep. gjorda i Tyskland. På så sätt så får du en bild om serviceboken stämmer eller inte.

Om handlaren har jag inget att tillägga.

M V H
Stephan

We
103
Wegen
Tack för svar.

Fick reda på lite mer om bilen.
Han köpte den av framtida bil i köping. 050322, då hade den gått 6400 mil. Bilen kom från tyskland och en aukt Bmw åf. Då borde väl milen stämma. Nu har den gått 12400 mil. En ägare i sverige som sagt.
Ska be ägaren faxa dokumenten till mig idag, jag bor 58 mil från bilen o vill inte åka i onödan...

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hur vet man att bilen kommer från en Aukt. BMW Åf? Man ska vara källkritisk. Spontant låter 6' mil på 3 år väldigt lite. Man bör nog kontakta BMW i sverige och be dem beställa papper från tyskland.

M V H
Stephan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Stephan! Många handlare använder "den är köpt direkt från BMW" eller liknande för att få kunden att känna sig trygg. Inte alltid det håller efter lite undersökning. Firman har väl en historik som inte var helt OK i alla lägen så bilen i fråga måste kollas upp ordentligt.

Sen tycker inte jag att 6000mil på 3 år är något ovanligt även om det garanterat fanns bilar som rullat både det dubbla och tredubbla på samma tid. Min egen 530 köpte jag 2005 då den var knappt 4 år och då hade den rullat 7100 mil. Den köpte jag själv på aukt BMW-åf i Tyskland.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En tre år gammal 530-02 med den utrustningen och med 6400 mil var fortfarande attraktiv på den tyska marknaden 2005 och bilen är då dyrare i tyskland än motsvarande i Sverige
Däremot en återlämnad lesingbil med 12-15000 mil lämnas gärna på export och priserna är då mycket attraktiva för import och backa mätaren 6000 -7000 mil gör förtjänsten. Det är ju tyvärr så det sett ut de senaste 4-5 åren om man ska importera med förtjänst och ändå kunna ha ett attraktivt lågt pris. De som är privatimporterad för eget bruk och nyttjas några år känns som ett betydligt säkrare alternativ en en firma med dåligt rykte.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

hassa: generellt sätt har du rätt men 2005 var M-sportbestyckade 530T väldigt högt värderade i Sverige och dom var billigare i Tyskland och framförallt var utbudet där större. När jag köpte min i juli 2005 så kostade en liknande minst 30-40' mer i Sverige. Nu hade jag lite flyt med min och den prissattes nog i underkant av BMW-handlaren och den såldes inom några dagar. Säljaren berättade att det var tre svenskar som hört av sig om bilen dagarna efter vi skrivit kontrakt. Han frågade också vad det var med svenskar och M-sportpaket...;)

Detta betyder ju inte att handlaren som tråden handlar om ändå kört med den metod hasso beskriver...betyder ju bara att ännu mer pengar gick att tjäna på bilen...

___
//Ulf
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag vet med 100% säkerhet att det går många svensk sålda ex av BMW som också är skruvade så varför tror man att det bara är svensksålda bilar som inte är skruvade så var mycket kritiska även mot svensk sålda bilar

Bara en reflektion Thom525

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Därför att det är så vansinnigt mycket lättare att kolla upp en svensksåld bil.

Vansinnigt mycket lättare är det knappast, hade en kollega som pendlade från sverige till norge så det blev 7000 mil årligen, han fick sina åk alltid skruvade lagom till service/besiktning, hjälper lite att undersöka sådana bilar om dom är annars fräscha.
We
103
Wegen
Ok, tack för era synpunkter. Det jag behöver hjälp med är att kontrollera milen. Jag har chassinummer och servicestället i tyskland.

We
103
Wegen
Mailat en fråga på bilen till handlaren i tyskland. Väntar på svar ! Tack för synpunkter. Återkommer med mer info framöver.

//Hans

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ett tips Hans - Tyskar älskar faxmeddelande. Mail är väldigt nytt, okänt och lite skrämmande fortfarande ;)
Alt. ringa eller gå via en svensk BMW-åf. Men då kostar det ca 500:-

M V H
Stephan

We
103
Wegen
Ett sent men trevligt svar från mig kommer här :)

Bilen kontrollerades förra veckan mot tyskland och den bmw handlaren som sålde bilen till Framtida Bil i Köping. Jag mailade 3 olika personer och hade svar från 2 av dem inom en halvtimme. Miltalen stämde och jag åkte idag/igår och köpte bilen !
Killen som ägde den sen 6400 mil då den kom till sverige bor i gävle. Jag bor i Älmhult... ca 60 mil emellan.
Tåg på påsken är klurigt. Alla vettiga avgångar var fullbokade så jag fick åka en omväg på 4 timmar för att slutligen komma fram i Gävle kl 18. Hade då vart på resande sen kl 9 på morgonen.

Bilen var helt ok i skicket, 12800 mil och inte en rostfläck ! Det ni ! Ett sprucket dimljus fram, en backsensor bak trasig och dimljus höger bak trasigt. En liten buckla vid midjevecket på höger bakdörr, borde gå att massera ut.
Batterierna i telefonluren saknades, någon som vet vad det ska vara för typ i den ? AA vet jag, men mAh o så ?
Ska kolla upp detta under dagen.
Han har även utrustat bilen med motorvärmare och kupéuttag samt avtagbart drag.
Nya dubb vinterdäck i vinter och nya sommardäck förra sommaren.
För övrigt välservad och senast insp II. för drygt 1000 mil sedan.
Fick den med blocketgaranti som gör det till ett ännu tryggare köp.
Började hemresan kl 20 igår kväll och var framme 02,25 inatt. Då har jag stannat 2 ggr på ca 20 min tot. Allt kändes utmärkt !

Vill ni se utrustningslistan ? :)

Det enda jag kan komma på att JAG saknar är elstolar med minne. Men men, man kan kanske inte få allt...

F0354 Titansilber metallic
PN6SW Leder Montana Schwarz
0210 DSC
0216 Servotronic
0249 Multifunktion fur lenkrad
0261 Seitenairbag f. fondpassagiere
0320 Modellschriftzug (Entfall)
0337 M Sportpaket
0227 fahrwerksast. incl. Niveaureg
0339 Shadowline
0481 Sportzitze fur fahrer/Beifahrer
0710 M lederlenkrad m. airbag
0715 M-Technik Aerodynamikpaket
0775 Dachhimmel in Anthrazit
0788 M LM räder Parallelspeiche
0785 Weisse blinkleuchte
0354 Grunkeilfrontscheibe
0386 Dachreling
0403 Glasdach el. schiebe-hebe funktion
0417 Sonnenschutz seiten hinter.
0423 Fussmatten in Velours
0430 aut avbländbar backspegel
0434 Interieurleisten dunkelgrau
0441 Raucherpaket
0494 Sitzheizung fahrer/befahrer
0500 Scheinwerfer-Waschanlage
0508 PDC
0521 Regensensor mit fahrlichtautomatik
0522 Bi-Xenon-licht
0534 Klimaautomatik
0609 Navigationsystem + Bordcomp.
0612 BMW Assist
0630 Autotelefon schnurlos
0672 Cd wechsler 6-fach
0676 Hifi Lautsprechersystem
*0801 Auftragssteuerung ZD *?*
0428 Warndreieck und verbandskasten
*0818 Batterie Hauptschalter *?*
0863 Europa Händlerverzeichnis
0879 Betriebsanleitung/Serviceheft
0970 Businesspaket

Hjälp mig gärna tyda de två jag har markerat med * stjärna.

Nu sooooooooooooooooooooooooooova !

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bara att gratulerar till en fin bil och att den var OK, det är tyvärr allt för sällan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Härligt att allt stämde med bilen! Nästintill samma utrustningslista jag har på min...Det jag saknar från din lista är 0522 (som jag inte vet om det ens fanns till 01:orna) däremot så har jag automatisk bagageluckeöppning, Stereo med DSP samt elstyrda stolar, ratt och speglar med minne.

0801 vet jag inte vad det är men 0818 bör vara att det finns en huvudströmbrytare för batteriet.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Glömde batterierna...Tror att det original satt kring 900mA men det funkar ju även med "starkare" batterier då många man köper idag ligger på betydligt högre siffror. Resultatet kan väl bli att dom inte laddas helt fullt men dom lär ju ändå hålla lika länge eller längre än ett 900mA. Ett problem jag stötte på var att vissa laddningsbara batterier var någon eller några milimeter för långa vilket gjorde att det var svårt att stänga batteriluckan på luren. Normalt brukar det ju vara små fjädrar i sådana batterifack men inte här...det är helt stumt...

___
//Ulf
We
103
Wegen
Tack för info om batterier o utrustningen !
Ska prova med ett par vanliga uppladdningsbara då.
Nu ska jag ner o lämna in vinterdäcken på hotell, köpa nya torkarblad samt tvätta av bilen.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan rekomendera att bara köpa gummit på Bmw för hela torkarblad är dyra
man kan ju undra bara varför så svindyra när man köper orginal

We
103
Wegen
Så, då har man fixat lite till idag.

Bytte ut torkarbladen, det blev bosch, dyra som as, men får hoppas de håller ett tag. Har 6 mil till närmsta bmw handlare om jag skulle köpa original...
Monterade även i batterien i telefonen, fan vad tajt o svårt det var. Tog en stund... Ser ut som om de tar laddning med. Simkortet är monterat o den får mottagning, men man kan inte ringa till den eller från den ? hmm. Någon som har en quickfix lr ska man behöva sätta sig med den tyska instruktionsboken o kika ? Tror inte kortet ska behöva aktiveras men skall kolla upp detta.
Efter detta tog jag en snabbtvätt på bilen, mycket resdamm sen nattens resa. Blev fin !

Upptäckte en "repa" rund som en 50-öring i klarlacken på bagaget, ska se om det går att polera bort.
SJälva listen som täcker bagagets öppningsknapp sitter oxå löst i ena kanten. ser ut som en gummilist innanför. Är det bara att limma denna lr är det något annat man ska göra för att fästa den ?

För övrigt ska jag beställa nya dimljus då det ena är sprucket, samt en backsensor. Är det knepigt att byta dessa själv lr måste man lämna in det ?

Snart hämta sambon, först tänkte jag knäppa ett par bilder o lägga ut på garaget och här !

We
103
Wegen
Här finns bilder för de som är intresserade !

www.garaget.org/wegen78

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.