AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.131

Sportsystem till m5 e60

Sida 1 av 2
Tänkte det är dags att byta sista biten på avgassystemet,
vill ha ett system som det inte blir resonans av.

Har haft både supersprint och eisenmann innan är det så att det är det enda eller finns det andra attraktiva system på marknaden?

Hur är ferritas system, dyra??

MVH John
Ferrita har inget system färdigt till din bil. men dom specialtillverkar om man vill, vet dock inte hur dyrt de blir. finns mycket att se på youtube.com

jag såg bland annat.

Dinan exhaust.
Meisterschaft Exhaust.
Kreissieg exhaust.
AC Schnitzer.
Hamann.

Finns säkert mer. bara att söka å lyssna på youtube.
Vem i sverige är det man ska vända sig till när det gäller avgassystem??

MVH John
eisenmann: www.xerius-racing.se

supersprint: www.forza.se

de är dom jag vet...
Finns det någon annan här på forumet som kör med något av dessa system??

Vore intressant att veta vad ni tycker...

// John
Även Hartge säljer system, dessa borde det finnas någon på forumet som har till följd av att relativt många bilar i vårt avlånga land varit där på massage. Om du söker svar som du inte finner här finns en diger uppsättning folk med M5 E60 och eftermarknadssystem på m5board. Youtube är en annan bra källa om man är ute efter själva ljudupplevelsen och skillnaden mellan olika system.

Ska jag delge mina 2 cent så tycker jag inte att Ferrita gör sig på en M5 E60. Det är på något sätt inte värdigt.
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Håller med Freddesix. Gå in på m5board.com och läs på. Om du har lust att köpa från USA så föreslår jag RPi eller ASR, dom ger dessutom effekt. Kör själv med Dinan men lite för tyst för min smak...
Ferrita hade jag på min M3 E46 och det lät riktigt bra... Det var dock lite resonans i coupèn mellan 1500-2500 varv.. Men dom bygger direkt till din bil med 100% passform som följd.. Inga färdigtillverkade kit vilket jag ser som ett stort plus, särskilt om jag hade haft en M5 E60 då den (som någon var inne på tidigare) förtjänar bättre..

Men det är en gammal myt att Ferrita skulle vara sämre än något annat... Dom är faktiskt RIKTIGT bra enligt mig...och likaså priserna om man jämför mot de "lite finare" fabrikaten som verken låter bättre eller ger några extra hk. Men då pratar vi ju bara slutdämparen så klart..

Lycka till i jakten!!

mvh
Dennis
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag vet att tråden handlar om M5 E60... men det här med resonans, vad är det som gör att ljudet kommer in i kupén (dånande ljud)?
Kan det möjligtvis vara så att ljuddämparen är för dåligt isolerad?

/Jonas
Det negativa inslaget i Ferritas rykte bygger på att de gjort bort sig ett par gånger, detta är fakta och enligt min mening inget att avfärda som en "myt". Att de under åren blivit avsevärt bättre på att bygga system till följd av bättre utrustning, mer erfarenhet osv. faller sig dock självklart. Vidare förstår jag inte riktigt vad uttalandet om att "finare märken" varken låter bättre eller ger mer effekt grundar sig på. Att Hartge, Kellernes, RPI, Supersprint, Eisenmann, Dinan med flera inte uppfyller något av dessa två kriterier är helt befängt.

Min högst personliga åsikt är att ett system anpassat för exempelvis M5 E60 som en känd tillverkare tagit fram och hårdtestat under ett gäng tusen mil är långt mycket bättre än något som Ferrita svetsar ihop på känn under en eftermiddag. But hey, that's just my .02!
Vad jag förstårr så bygger tillverkarna bort resonansen. Altså dom anpassar isolering och dyligt till den grad att resonansen inte uppstår.. Med andra eftermarknads systemen har ju givetvis inte samma tester genomförts och då är det lättare hänt att resonans uppstår.. Så har jag som lekman förstått det hela... Helt enkelt att eftermarknads system inte är lika välanpassade till bilen i övrigt...

mvh
Dennis
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Aha, ja det kanske är så det fungerar! Ett sportsystem kanske inte kan leverera både effekt och ett resonantfritt ljud. Som följd blir sången i systemet lite råare och högre.

k1zmo, tack för länken.

/Jonas
Nej, myt var kanske att ta i lite..:-) Det jag menade var att systemen nu är mycket, mycket bättre. Käns bara spontant som att dom fortfarande får skit lite orättvist enligt mig.. Jag sket i snacket och bestämde mig för Ferrita och var ruggigt nöjd. Som ett gäng andra M-bils-ägare också blivit med Ferrita, även ägare till nyare M-bilar som M3 E92 tex..

Jag menade med "finare märken" att dom inte låter bättre bara pga just märket.. Det är ju som bekant en smaksak vad man gillar.. Vilken slutburk från dessa tillverkare ger extra effekt? Det låter verkligen konstigt..

mvh
Dennis
kilroy
Jag ställer samma fråga som DennisH...vilka av dessa slutburkar ger någon dokumenterad effekt...??

När det gäller resonans så vet jag av erfarenhet att oönskade resonanseffekter kan vara svåra att eliminera, det har ju primärt sett inte med passformen att göra.

Dessutom tillhör jag den minoriteten som vill ha en så tyst bil som möjligt...även om jag gillar att andra bilar låter mycket...:)

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Självklart medför själva märket inte att det låter bättre. Däremot är vissa tillverkare erkänt duktiga på att konstruera system som ger ett visst ljud. Två bra exempel är Tubi och Kreissieg.

Givetvis medför inte byte av slutburk någon nämnvärd effektökning, men det är det heller ingen som har påstått - såvitt jag vet gör inte ens tillverkarna själva det.

Lite läsgodis för potentiella Feritta-kunder:
Länk
Länk
Precis som de flesta säger så är ju smaken som baken! Alla gillar vi olika ljud och sång från våra pipor! Sen på frågan "vilka av dessa slutburkar ger någon dokumenterad effekt...??" -Klart det finns slutburkar som ger dokumenterad effektökning, jag tror ju inte att det är för intet , Kreissieg, Tubi, Meisterschaft kostar som de kostar + att de har ju dokumenterade effektkurvor! Har kompisar som kör 996 GT3 RS, gallardo och F430 med ovanstående system, och de GER mer bänkad HK!!!

Tydligen verkar ju ferrita lyckats kräma ut 13hk till i en M3 E46a, sen att det blev 13 hk på hjulen..hmm, ja man får ju tro det man vill ;)
Länk
Jag tror det är av yttersta vikt att samtliga skribenter i tråden kan skilja mellan slutburkar och helsystem ;)
Trådskaparen frågade om slutburken och utefter det har jag postat i denna tråd..

Freddesix: Du skrev som svar på mitt inlägg:"Vidare förstår jag inte riktigt vad uttalandet om att "finare märken" varken låter bättre eller ger mer effekt grundar sig på. Att Hartge, Kellernes, RPI, Supersprint, Eisenmann, Dinan med flera inte uppfyller något av dessa två kriterier är helt befängt."

Det grundade sig alltså i att ljudupplevelsen är subjektiv och att utvinna extra effekt av att byta slutdämparen har jag svårt att tro på.

Så förmodligen(?) skrev du om hela system här eller? Det är ju som bekant slutburken vi diskuterar vilket framgår tydligt i ursprungsposten..

mvh
Dennis
Här är 2 klipp på min förra bil med Ferritas slutburk.

Om det låter bra eller dåligt får var och en avgöra. Det satt på i 1000 mil innan jag sålde och sitter fortfarande på bilen med en väldigt nöjd ägare. Men jag kan ju å andra sidan haft en enorm tur. Jag var i alla fall väldigt nöjd.

Länk

Länk
Lite OT... Men ändå....Samma regisör som till min video fast med en lite annorlunda bil och ett helt nytt system.. Dock inte Ferrita:-)

Vet inte om det gav någon extra effekt, men 47!! kilo lättare blev bilen:-)

Håll till godo...

Länk

mvh
Dennis
Inte undra på att LP640:n är på bra humör, den har ju precis fått sitt Ferrita-system ersatt ;)

Angående min tidigare post så avsåg den slutburkar. Notera den löpande syftningen på endera av de två kriterierna (effekt/ljud) som DennisH uppställde i sin tidigare post. Ljudupplevelsen är givetvis i sig alltid subjektiv, däremot är den synnerligen konsekvent när det kommer till serieproducerade system. Riktigt problematiskt i frågan om slutburkar vs. helsystem blev det först när moggaz började tala om slutburkar och effektökningar som definitivt avsåg helsystem i en och samma post.

Värt att påpeka angående Ferrita så är väl inte i första hand ljudet som gett upphov till kritik från kunder, se tidigare postade URL.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.