AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.076

Råd om dessa lågprisdäck.

Sida 1 av 2
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Hej
Har lite smådålig ekonomi för tillfället och vill ha era råd om dessa lågprisdäck är ens värda att gå vidare på.
Länk
Min körstil är mycket lugn. Så värst tyst behöver det inte heller var i bilen eftersom jag brukar ha två barn med i bilen..
Kan det vara värt något eller är jag helt fel ute?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kolla annars på beg hjul på blocket, borde gå att hitta för ungefär samma peng som åtminstone klarar sommaren, och då får du ju abdra fälgar på köpet. Kolla även på skroten, 5-seriefälgar passar väl också.
Men vad gäller de däck du länkar till vet jag inget. Men dom borde ju funka iallafall!

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag har bara bra erfarenheter av Nankang, lågprisdäck som finns på däckonline bl.a. Men erfarenheterna runt dessa är ju minst sagt delade. I två olika uppsättningar Nankang NS2 däck jag lämnat in på montering har jag blivit utdömd som idiot, "öhh, sånna här skitdäck går ju inte att balansera".

Jag är ju beskaffad med lagom dos skepticism och överdriven dos av idioti och tjockskallighet. Så jag har beskådat i ren misstro både montering och balansering av dessa däck. Ena gången sa killen att det var ju hur bra som helst dessa däck, andra gången vart det så att killen vid spakarna skämdes lite. Han dömde ut dessa skitdäck bara vid åsynen, hade säkert gjort det vidare om jag inte stått som en igel och betraktat hans monterings/balanseringsjobb.

När du köper billiga däck på nätet, tänk på att du måste lämna in däck och fälgar på en däckfirma, dom tar ju betalt för montering, så tänk på vad slutnotan blir.

Begagnat på typ blocket är ju annars billigast i det korta stadiet.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har köpt billiga däck en gång för många år sedan och det blev dyra däck eftersom jag skrotade dem efter kort tid. Väggreppet var väsentligt sämre men framförall var det efter en situation som krävde panikbromsning på landsväg som jag insåg att jag inte skulle ha dom kvar.

Vill du spara pengar, köp begagnade "märkesdäck".

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Hej!

Jag kör med dessa i bak på E36:an Länk och är jättenöjd. Bilen blev mkt stadigare och släpper betydligt senare än med de conti-däck jag hade tidigare.
Det kan ju naturligtvis bero på åldern på conti-däcken, men ändå!

Dessa Länk har jag på familjebilen. Jämfört med de Good Year F1 som satt på innan, så märker i alla fall jag ingen skillnad.
Funkar klockrent tycker jag...

/Magnus Oldberg
Bostongurkan: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Däckonline är dyrare och inga testutlåtande
Nordendäck låter ju lite kul när däcken är från Kina.
Maxxis brukar sitta på nya Hästkärror har jag noterat, det finns däck från Asien som är livsfarliga, Goodride bland andra vet jag av egen erfarenhet, men många tillverkare har blivit bättre. Köpte Federal SS-595 till Seaten 185/55-14 tillverkade i Taiwan för EU funkar faktiskt riktigt bra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Maxxis är ett rätt ok budgetalternativ, finns både bättre och sämre däck än desssa
De funkar
"Maxxis brukar sitta på nya Hästkärror har jag noterat"

Nyttig input. Eller menar du kanske att de tål last bra?

Det finns ju även de som kör på nåt som heter LingLong: Länk
Har ingen personlig erfarenhet av LingLong, däremot av Kingstar.
Kingstar är även det ett Kina-däck som, enl ryktet görs i samma fabrik som Hankook.
Hade 235/45 x 17 Kingstar på min E24, utan några som helst problem. Farsan har, sedan 5000 mil, Kingstar på sin Focus. Det går bra det med.

/Magnus Oldberg
E3
1.828
E36
USA bilar
LingLong tillhör dock de sämre alternativen, Kingstar för också en tynande tillvaro i sverige

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Maxxis är faktiskt en hyfsad tillverkare på däck, de gör massor med däck till fyrhjulingar och gokarts, sen hur pass utvecklingen för personbilsdäck är kan jag inte uttala mig om, men de har en stor erfarenhet att tillverka däck iaf. Så du behöver nog inte vara orolig för orundhet och obalans.
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Har nyligen införskaffat nya fälgar till bilen som vid inköpet var skodda med Kingstar-däck. När jag först monterat dem var det en förskräcklig obalans redan i 70km/h. Åkte och balanserade dem och det visade sig att ett däck var orunt/ovalt. Däckkillen föreslog att jag skulle pumpa i 3kg luft och köra c:a 6mil i 120km/h. Han monterade det dåliga däcket bak. Skillnaden blev märkbar, nu börjar det vibrera kraftigt först i 100km/h och nu endast i bakvagnen. Har kört 25 mil på dem nu utan någon förbättring. Blir till att införskaffa nya däck, synd eftersom dessa gått i runda slängar 100mil.

Jag skulle iaf inte köpa ett lågprisdäck igen, men visst, tre av mina däck är ju hyffsat runda :P

Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
Holger_Puffa

Du får hålla oss uppdaterade med vad du köpt för märkesdäck till din bil!

Det är förresten inte så, att dina Kingstardäck har ståplattor?
Jag menar, bilen dina hjul satt på tidigare, kanske stått still med för lite luft i!?

3 kg låter ju inte övermycket, det är vad jag kör med i mina Maxxis MA Z1 / GoodYear F1 225/40x18 hela tiden...

Jag skulle nog hört med den förre ägaren av hjulen, och testat kunnigheten hos en annan gummigubbe...

/Magnus Oldberg
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
@e30cabbe: Just nu lutar det åt Michelin Energy Saver 195/55-15. Däckkillen sa att de skulle gå riktigt bra.

Däcken har inte suttit på någon bil på över ett år. Köpte dem i vintras, ett par BBS RM splittfälgar (diskuterade om dem i en annan tråd för övrigt), men som säljaren själv erkände var det ju riktiga lågkvalitetsdäck och det medgav även en viss prutmån.

Nu kör jag på 2,5 kg, tror du det kan vara idé att höja ytterligare över 3 kg och sedan köra dem varma? Det verkar ju dessutom bara vara ett däck som är riktigt ovalt då det mest känns i bakvagnen och inte i ratten när det vibrerar.

Lovar att återkomma ifall jag köper nya däck!

Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Kom på en sak till, det är ingen som testat BMW CS rabatt på däck hos Euromaster? På hemsidan står att den kan vara ända upp till 45%, men att rabattsatsen sätts av varje specifik återförsäljare. Tror det finns två Euromasteråterförsäljare här i Norrköping, ska ringa och höra med dem.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det satt Maxxis däck på min E39 när jag köpte den, dom var jäkligt hala i regn, ASC och ABS gick in tidigt vid väta...

______

@Holger
Är du helt säker på att gummigubben verkligen kan sin sak?
Det kan ju faktiskt vara så att det är fälgen som är orund/skev?!

Att man sätter det däck som är sämst i balans höger bak är ett säkert gammalt knep. Jag hade en uppsättning OZ Ceres hjul på min fd E39 Länk . En av fälgarna var inte riktigt rund, men efter att ha vridit runt däcket på fälgen ett par ggr, balanserat om den och satt hjulet höger bak, så var problemet borta. Kan ju även säga att det inte satt några kina-däck på den bilen. Har för mig att det var Conti sportcontact 2, men det kan lika gärna ha varit GoodYear F1... Svårt att balansera var det i vilket fall!

/Magnus Oldberg
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Om man vill ha ett ganska billigt däck kan jag rekomendera dessa Länk
Har monterat ett flertal omgångar åt kompisar med bra resultat.
Skala 1-5
Rundhet=4
Balans=5 dvs i snitt 10-15gram per sida
Mjukhet i gummit=4 samtidigt stabila sidor
Har ingen egen erfarenhet om grepp buller osv annat än att alla är helt nöjd.

Men för några år sedan var dessa tillverkade i UK och nu i Asien,har dock inte märkt nån skillnad på däcken.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Holger_Puffa...... Jag ringde Euromaster angående däckrabatten, frågade på Kumho Ecsta KU31 235/40*18, de ville ha 2017:- styck efter rabatten, de flesta verka ta mellan 1500:- - 1600:-.

Fick ett erbjudande att prova EP Tyres Accelera PHI i dim. 235/40*18. Ingen höjdare, åtminstone 2 däck är ovala men fälgarna är runda ( har bara spunnit hjulen på bilen ), bromssträckan på torr asfalt är som mina odubbade Nokian däck. Var inne hos verksatad i tisdags och kollade hjulupphängningar, silentblock och kardan men inget glapp noterades.
Jag har reklammerat däcken och handlarn tar dem tillbaka.

Nu blir det nog Good Year Exellence, någon som har erfarenhet av dessa ?

Mvh Peter
BMW CS #7097
Testat 2sorters budget däck, linglong och nankang.
Vilken slags modell/sort kommer jag ej ihåg, men kör hellre med 10år gamla dubbade vinterdäck än dem däcken igen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men om ni betalar hälften av vad ett erkänt märkesdäck kostar, förvänta er då inte bättre prestanda och kvalitet än hälften?
Skulle aldrig snåla på just däck. Om man inte har råd med flång nya, så finns det bra beggade för samma peng som nya kinadäck.
E3
1.828
E36
USA bilar
Trucker: Kan bar ahålla med om Star, iaf underd en tid de gjordes i UK. ingen aning om kinamodellen dock. Det var väldigt tysta däck, mjuka och aldrig ens en tendens till vattenplaning, Goodyear släppte mycket tidigare
Nackdelen var isåfall att de nööttes väl snabbt

Finns budget och ekonomidäck som är helt ok, men väljer man skit får man skit, så är det ju. Linglong, Nankang osv har aldrig varit bra

Holger:2,5 är bra tryck i 195/55-15. Klart gummimannen rekommenderar Michelin, relativt dyra däck som han tjänar rätt bra på. Finns bra alternativ, men med Michelin lär du iaf inte bli missnöjd så är det ju. Överreklamerade helt klart, men de funkar alltid

Ang rabatten så är det ju upp till 45% på LISTpris och det säger ingenting, finns inte en däckgubbe som tar ut fullt pris enl lista
Ex 205/55-16V Michelin Primacy HP kostar i listan 1858+moms OCH arbete det innebär ca 2320+jobbet, min däckgubbe tar 1295:- inkl allt. Så räkna med att de flesta har ett pris som ger minst 35% på listpris utan något medlemskap någonstans

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.