AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.919

Varningslampa, SMG II, M3 E46

Sida 2 av 3
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
Shitty, jag har haft ett helvete med autowåx karlstad, det som händer är att den inte går i växel, ibland går den i och ibland inte... lämnade in den 9 april för felsökning och 42 dagar senare hör dom av sig och säger att dom har fått ordning på bilen när dom bytte pumpen, utan att fråga mig om de. kör hem bilen ca: en timme från karlstad till arvika och helt plötsligt så blinkar den i 2:an och stannar mitt i vägen, fick då stänga av bilen en stund och starta, 500m längre fram stannade den igen.
bärgade den till verkstan och hoppades på att dom skulle stå för bärgning, men NEJ, dom påstod att de inte var samma fel. och de va EXAKT samma fel som innan jag lämnade in den.

Nej har inte komp.
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
...och nu har jag en fungerande pump hemma om nån är intresserad..för den pumpen är de fan inget fel på som autowåx påstår vara.
Sh
71
Shitty
M3 E46 -02
Tycker du ska ringa Jarls direkt imorgon och se vad de säger, och lämna inte in bilen hos de där klåparna något mer, så jävla dåligt att byta något utan att säga till före.
Vad gick pumpen med arbete på för kostnad?

Fråga till någon annan: kan man vända sig någonstans för att få tillbaka sina pengar när en verkstad byter en sak utan tillåtelse med stor kostnad som följd, och dessutom då det inte blir bättre?
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
jag får nog göra de...ska höra med försäkringsbolaget om bärgning, har gjort de 2ggr nu, snart slänger dom ut mig.

man kan alltd prata med konsumentrådgivaren och som i sin tur kan göra en anmälan till ARN - allmäna reklamations nämnden.
Har du fått några besked?
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
Nej får nog de nästa vecka, om de är lägesgivaren de e fel på.
vad sa jarls? hade dom någon ide?
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
jag väntar på att dom ska få hem växelindetifierings givaren och byta de. löser inte de problemet så tar jag den till jarls. för enligt dom har bmw stockholm sagt att de är nästa steg. och de blir nog sista försöket för dom också, sen blir de jarls direkt. får nog svar nästa vecka.
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
Shitty: de gick på 27t. och nu ska jag betala 8t för växelindetifieringgivaren med arbete. hamnar på 35t. och inte ens säkert att de stoppar där
Sh
71
Shitty
M3 E46 -02
Åh jisses, lider verkligen med dig.
Men 8.000 för en givare inkl. arbete låter verkligen...dyrt.
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
de jag har vart med om kallas för grovt våldtäkt.
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
mail från jarls bilservice:

Hej Barzan,

problemet du beskriver brukar vara att växellådan har tappat sina inlärda lägen av växelpositioner, detta sker gradvis pga bland annat att kopplingen slits mer och att lådan helt enkelt inte vet hur långt den behöver dra i "spaken" för att få i växeln.
Jag kan inte säga med 100% att det är det som har hänt med din låda men det är oundvikligen det första vi gör på en SMG låda vid felsökning. Man startar helt enkelt en servicefunktion som där SMG:n får lära in sig växelpositionerna igen, till dags dato har det hjälpt på 80% av bilarna med symptom som du beskriver. Jag har följt dina inlägg på autopower och byter BMW lägesgivaren bör dom få rätt på det hela, för efter man byter lägesgivaren måste man utföra adaptionen jag pratar om. Något som egentligen borde gjorts i första läget om man frågar mig. Vi hjälper dig gärna med din bil - vill du så kan BMW ringa till mig så kan jag guida tillvägagångssättet för att göra adaptionen så du kan få tillbaka din bil utan fler kostnader. Hoppas detta hjälper dig vidare!

Med Vänliga Hälsningar / Med Venlig Hilsen / Mit Freundlichen Grüssen / Best Regards

vo
39
vonhammock
325 ti -02
Ingen erfarenhet alls av Jarls, men av ovan att döma så verkar de vara riktiga hjältar!

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig Barzan! Fyrkantiga märkesverkstäder som bara vill lösa allt genom nya dyra och onödiga delar när det finns bättre lösningar är det värsta jag vet. Men det är klart, degen skall ju in och en stor flashig anläggning är ju inte gratis...
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
håller me dig vonhammaock. synd att vi behöver drabbas så. de är tur att de fortfarande finns en hederlig och proffsig verkstad som i de här fallet gick på den bästa och billigaste lösningen. bara jävligt synd att jag inte kände till dom tidigare annars hade jag åkt med den dit. men alla som har vart inblandade i den här tråden vet nu och känner till dom på Jarls bilservice.
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
Autowåx bytte givaren och jag tror att de har löst problemet.. 8tsen för givare och arbete när de hade kunnat kosta 1200. och byte av en stackars pump som de inte var något fel på, 27tsen. Fan va härligt.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
8000skrev du, men kunde kostat 1200?
Kostar givaren 1200 eller vad?
Era bilar, tog det ett tag för dem att lägga i övre växel om man varvar ut den på lägre växlar?
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
Sallepwr: ja de hände ibland. Har du råkat ut för samma fel? Givaren kostar ca 2500-3000 och resten arbete och moms. Felet kostade mig totalt 35-37tsen.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Barzan; jag har skickat powerpost till dig.. Har du ett hydraulaggregat man kan hyra för att se om mitt är kass?

Min växlar som den ska under 4-5000rpm, men över det vill den inte utan indikatorn bara blinkar vid nästa växel.
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
Tjenna sallepwr: de låter som samma symtom, och som jag sa tidigare till dig via powerpost så tycker jag att du hör med jarlsbilservice.se dom kan de där. jag har bifogat ett mail från dom högre upp på den här tråden som du kan läsa, och dom hade rätt.
de kommer kosta dig 1-2tsen för och lära in växelpositionerna. och hjälper inte de så får du gärna låna pumpen för och felsöka.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Efter ha sökt en del trådar så bytte jag en fjäder på sidan av växellådan på min bil.
Kändes som om det inte kan vara en fjäder för 23kr som orsakar så stora problem. Men det var det!

Ett tips till alla med m3 smg som inte vill växla vid full gas BYT FJÄDER! Vi tog ner min låda men är man smidig kan det gå att göra på plats, speciellt om man tillverkar ett verktyg för att få av den ipressade kilen.

Tack till barzan som var villig att låna ut sin pump!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.