|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ställde på bilen igår, M3 E46, -02, det som hänt är att jag 3 gånger igår, och 4 gånger idag fått upp varningslampan för växellådan (SMG), växellådan har lagt sig i friläge, varefter att den hoppar i 4:e växeln när jag bromsar in. Lampan slocknar så snart jag startat om bilen. Jag har provat att slå igen motorhuven lite hårdare och pillat på givarna utan resultat. Mestadels händer detta vid acceleration, då har jag inte kört hårt, utan vanlig svensson-körning. Hade liknande problem i höstas, då var det ett relä som behövde bytas, skillnaden är väl att det händer var 15:e minut nu, i höstas kunde det vara ett par gånger i veckan. Någon som har en idé på vad det kan vara? | |
|
Har nu kört bilen i snart en vecka sedan jag skrev inlägget här och varningslampan har inte lyst en enda gång, från att ha lyst 7 gånger på två dagar. Kan det vara så att bilen helt enkelt varit "rostig" efter vinterns stillestånd? Låter märkligt men är det möjligt? Fick inte tid för felsökning förrän fredag om en vecka och det går ju på minst en tusenlapp, borde jag avboka tiden ifall lampan inte lyser på ytterligare en vecka eller borde jag lägga den där extremt tråkiga pengen? |
|
|
det lönar sig och inte snåla, Nån tusen lapp är mindre 50000kr för en låda Jonas M-power |
|
|
Bryter nog ihop snart. För er som läste i någon annan tråd så uppdatera min BMW-verkstad programvaran i lådan på inrådan efter ett samtal till BMW. De borde de inte gjort då jag har ESS programvara i, BMW fick ta på sig det och skickade iväg styrboxen till Norge, 19(!) dagar efter att jag lämnat in bilen kunde jag hämta den. Körde runt i ca en timma, växlade mycket för att se så att felmeddelandet verkligen inte kom tillbaka, precis när jag började andas ut kan ni ju gissa vad som hände, just det, friläget hoppar i, bara att åka hem och lipa i princip. Läser jag nu på pappret från felsökningen så står det följande: "Växelväljar indikering kan ej läggas in." Jag påpekade för BMW att det kanske var glapp i växelväljar-indikatorn eller liknande och att den borde bytas, de trodde dock föga att det skulle hjälpa. BMW hävdar att det kan vara precis vad som helst och att det givetvis kan bli en väldigt dyr historia. Som tur är har jag maskinskadeförsäkring i ca 700 mil till så jag är väldigt angelägen om att felet ska hittas snarast. Någon som har några idéer eller aningar alls efter vad som stod på felsökningen? |
|
| Tråkigt att höra och jag lider med det! Hoppas detta löser sig så smärtfritt som möjligt..Dock kan jag inte hjälpa dig då jag har noll koll på vad som kan ha gått snett! Glad att min SMG II låda funkar felfritt (än iaf) peppar peppar :) | |
|
Liten uppdatering. BMW sa idag att de trodde att felet beror på mjukvaran (den från ESS), jag ställde mig dock mycket tveksam till det för då borde väl alla med mjukvara från ESS ha samma problem, eller!? Någon som fått problem i lådan efter att fört in ESS programvara? |
|
| Hallå och syn med bilen. men deras svar är nästan standard då du har en produkt som inte är deras. var försiktig nu för din garanti och försäkring ligger på gränsen på om försäkringsbolaget vill ta ditt problem då du inte orginal, des spelar ingen roll vad dom kommer hitta för fel, allt kan komma tillnbaka på att du ändrat orginalproduktan. | |
| Vad blir skilnaden med ESS programvara i lådan?? | |
| Snabbare och mjukare växlingar. | |
| Jag har kört med ess mjukvara tre år (detta blir fjärde sommaren) och inte haft några somhelst problem så jag skulle inte tro att det är den. Ring till ess och hör om dom har haft det problemet. Dom kan säkert ha en lösning även om det inte är programvaran som spökar | |
|
Ska ringa ESS imorgon och se vad de säger. Ny felsökning på tisdag (suck), detta trots att jag ville att de skulle byta givaren i växelväljar-indikatorn, för enligt dem så finns det flera olika givare och de måste koppla upp bilen och göra en felsökning före för att ta beslut om vilken givare de ska byta. Är detta sant eller bara kvalificerat skitsnack för att tjäna lite extra pengar? |
|
|
Tjena, Hur slutade det här? Min lampa för smg:n tändes idag när jag åkte ut från jobbet och drog på ett ställ för kung och fosterland samt slängde i 2:an mitt i processen, kanske inte smart men så blev det. Starta om bilen, då försvann indikeringen?! // Stefan |
|
| demax: Kan vara att i ett kort ögonblick han inte pumpen bygga upp trycket, då kan lampan tändas. Vet inte om det är den symbolen, men vet att någon symbol kan börja lysa när man "överhettat" systemet med. t.ex. gjort för många launch mm.. | |
|
---->> demax Efter många turer fram och tillbaka åkte jag till Jarls bilservice i Helsingborg, de kodade om lådan, 1.200:- eller något sånt, skulle åka dit från början. Har inte haft några problem alls efter det. |
|
|
Skönt att det löste sig! Man blir ju lite orolig när man läser såna här trådar! www.fjollrosa.com |
|
| Shitty: har du telnr till ESS och web adress? | |
|
ESS Tuning hittar du här; Länk och Jarls Bilservice som tydligen löste det hela har du här; Länk |
|
| mj_mj de va samma länk..kanske skulle vara de eller ? för den nedre va inte till jarls bilservice utan till ESS Tuning. | |
| jarlsbilservice.com | |
|
mail från Autowåx karlstad: Hej Barzan! Vad har du för telnr? Vill diskutera med dig angående hur det går med bilen! Vi har i samråd med BMW Stockholm kommet fram till att brytare för växelindetifiering ska bytas. Vi kan ej med säkerhet avgöra om detta leder till att SMG kommer att fungera men detta måste göras innan vi kan gå vidare! Troligen så kommer det att fungera, men vi kan ej lova någonting! Vill komma i kontakt med dig innan vi beställer delen! Vänligen återkom med telnr så vi kan prata. Med Vänliga Hälsningar |
|
|
---->> Barzan Vad är det för kostnad på det? Det mailet du fått påminner ganska bra om hur mina konversationer med min lokala BMW var, la ut en jävla massa pengar på ständigt nya felsökningar och sen bytte de något, efter samrådan med BMW. Hade jag varit du hade jag åkt raka spåret ner till Jarls. Klart det inte garanterar att Jarls löser det men jag har väldigt bra erfarenheter därifrån och hört mycket gott från andra också. Har du kompressor i den? Vad händer? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.