AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.241

Servar ni era M bilar själva?

Sida 2 av 3
Andreas_L: O hur kan du vara SÄKER på att en verkstad verkligen vet vad de sysslar med, ber du o få se samtliga mekanikers gesällbrev eller liknande?Eller begär du in referenser på tidigare reparationer? En modern verkstad i dag byter ju bara del efter del "tills det funkar", sen får kunden stå för kostnaden oavsett om den bytta delen var trasig eller ej...Är det trovärdigt? En trovärdig verkstad för mig är en verkstad som hittar felet o byter den felande delen, inte hela bilen...Nu menar jag inte att alla verkstäder funkar så men det finns exempel på BMW märkesverkstäder där man bytt del efter del men ändå inte kunnat laga bilen. Jag minns speciellt ett fall gällande en M E39 där BMW gick bet (de bytte vanos mm), felet visade sig vara nåt som höll en givare som hade lossat typ...

Ett annat exempel är verkstaden som "lagar" jobbets bil, efter kamremsbyte så gnisslar generator-remmen, först hette det att remmen va sliten, fine byt den...Sen när problemet kvarstår så är det sträckaren som är dålig, fine byt den med...Men den gnisslar likväl, nu har jag gett de mina synpunkter på vad som KAN vara orsaken , o jag tycker det är HELT fel att jag som kund skall behöva betala "reparationer" av delar som egentligen är hela...Naturligtvis har jag talat om detta för verkstadsägaren att jag inte accepterar att de "chans lagar" på min bekostnad. Jag vet även att felet är udda men eftersom remmen inte gnisslade innan servicen så skall den inte gnissla efter heller, speciellt inte med helt nya grejer överallt...

Min egen bil kommer för övrigt lämnas iväg på en "mindre renovering", arbetskostnad 25", utöver material för drygt 110"...Anledningen till detta är inte att jag inte kan göra detta själv pga att jag saknar lyft, samt att det KAN uppstå komplikationer som kan vara svårlösta utan lyft...Helst skulle jag vilja göra jobbet själv men nu är jag så illa tvungen att lämna iväg den. Naturligtvis litar jag på verkstaden i fråga men det kommer inte hindra mig från att lupp-granska arbetet samt kontrollera om de följt mina instruktioner till punkt o pricka, vilket jag hoppas att de kommer göra...
Visa användare
147
Organ
530i -06
Den som känner till hur branschen funkar servar själv! Om man kan och har möjligheter. Jag tänker inte lägga till massa extra pengar för någon stämpel.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Servade min M5a för 2 dagar sedan. Betalade 2200 för en oljeservice hos Jarlsbilservice. Inte mycket lönt att göra det själv alltså å sen får man ju en stämpel åxå...

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Fd Mercafreak: I runda slängar så betalade du ca 1000kr i arbetskostnad för att byta olja, brukar vara en lätt åtkomlig plugg underifrån, i värsta fall får man ta bort "hasskyddet", samt att de lossar locket på oljefilterhuset o sätter i ett nytt filter. Detta tar kanske på sin höjd 20 min att göra inkl köra in bilen på lyften. Sedan skall ju oljan rinna ur ordentligt, tveksamt att meken väntar tills det slutat droppa eller "lutar" bilen så det blir så lite gammal olja kvar som möjligt. Jag har sett flertal oljebyten hos märkesverkstäder (BMW) o där går det undan, typ 20 min så är det klart, finns ingen tid att låta oljan droppa ur ordentligt...Nu säger jag inte att det är fel att lämna in bilen för oljebyte, men det borde vara guld för en verkstad om de kunde köra sådana här oljebyten hela tiden, varje mek skulle dra in ca 3000kr/timmen, eller 120" i veckan, eller 500" i månaden....Fan man skulle kanske ta o öppna en verkstad som BARA gör snabba oljebyten:-)!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dawwe låter ju som en trevlig kalkyl ;)
Förstår att du skojar och överdriver lite lätt.

Men du glömmer några moment och kostnader som verkstaden har.

Du ska ta emot kunden i telefon och boka in en tid. Du ska ta emot kunden när han kommer. Du ska lägga in jobbet i datorn. Du ska planera in det på ledig mekaniker.

När det är dags att dra igång ska mekanikern hämta ut sitt jobb och bilnyckel. Leta upp bilen på parkeringen, kanske skrapa av rutor och varmköra lite lätt. In verkstaden, upp på lyften.
Plocka ut delarna man behöver.

Sen kan man börja meka och då tar det kanske 20 minuter innan man kan backa ut bilen. Signera serviceboken. Parkera bilen. Rapportera av jobbet och hänga tillbaka nycklarna.

Sen kommer kunden, du ska ta betalt,lämna ut nycklar, torrprata lite och svara på någon fråga. Sen ska det in i bokföringen också.

Sen har du avskrivningar och andra kostnader för att kunna driva verkstad.

På 1000 lappen ska du ockå betala moms, arbetsgivaravgifter, skatter mm.

Plötsligt är det inte så luckrativt längre och du hinner nog knappast 24 oljebyten på en dag. Kanske på sin höjd 8 om du skulle administrera allt själv. Och då räcker det kanske till att plocka ut en vanlig arbetarlön.

Men å andra sidan tar det mig ungefär lika lång tid att lämna in och hämta bilen som att göra bytet själv och då har man sparat 1000:- som du skriver.
För att tjäna 1000:- efter skatt måste jag arbeta en handfull timmar på mitt vanliga jobb.
BjörnB:
Ang. tidigare inlägg där jag skriver att jag överservar är att när jag skrev detta i en annan tråd blev jag nästan "idiotförklarad" för att jag bytte saker som luftfilter, kupefilter och bromsvätska mm var 300:e mil men jag tycker inte att jag överservar utan hellre en service för mycket än en för lite, sedan vet jag inte om det är lönt att lämna in bilen på inspektioner då jag märker att priset på bilen är det viktigaste när man ska sälja, inte hur bilen skötts och servats, har fått några bud på bilen nu men jag verkar få ha kvar den och det gråter jag inte direkt av även om jag vill ha en nyare bil.

/Micke

Länk
Såg att Jarls har bra priser på inspektioner, har någon erfarenheter av dem?

/Micke

Länk
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Jag har gjort Inspektion II på min M5 E39 där samt åtgärdat lite andra småfel.

Bra pris på Inspektion II.

Jag blev dock lite besviken när de fakturerade för
2st uppkopplingar mot deras dator när de åtgärdat fel som lämnats in samtidigt.

Fick ursäkten av Sten Jarl "Ja, vi måste överleva".

Kommer förmodligen anlita dem igen nu när bilen ska ställas på snart.
kilroy
Det finns en kategori köpare för vilka servicestämpeln från en auktoriserad verkstad betyder allt. Inga stämplar, inget köp.

I min "familj" (syskon, föräldrar, morbröder, farbröder, kusiner...och lite annat "löst" folk) har ytterst få bilar servats på märkesverkstad. Bilarna har servats av min far eller bror (eller av mig på den tiden jag hade tid). Det har aldrig inträffat att någon av dessa bilar har varit svårare att sälja...tvärtom.

Det har rört sig om allt från prestandabilar från BMW i miljonklassen till gamla skruttiga Golfar.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Micke169, det jag menade var att du kör så extremt lite så vore det nog inte så bra att serva var 1200:e mil. Eftersom du då skulle köra med samma olja i flera år. Så jag skulle inte kalla det att "överserva".

Mina entusiastbilar som gått endast ett par hundra mil om året har jag servat årligen oavsett om det bara blir 200-300 mils intervall.

Arr enbart titta på mätarställningen är ett ganska grovt instrument för att avgöra när det är dags att serva och byta olja. Kör man extremt mycket långkörning är det nog knappast skadligt att istället pressa några hundra mil extra mellan oljebytena.
BjörnB:
Hmm ja vi menar samma sak, jag tycker inte heller att jag "överservar" men skrev så för att jag tidigare blivit kritiserad här på forumet för att jag "bytt saker i onödan" och vad gäller serviceindikatorn går den ju efter förbrukat bränsle 2500 liter och med min körning blir det över 2000 mil mellan service och det skulle ju ta flera år så det blir en rejäl service varje vinter och skulle aldrig fundera på att spara "småpengar" i dumsnålhet.

/Micke

Länk
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Davve >> då undrar jag hur du får tag i all den oljan + filter för 1200kr ??
(och nej då pallar jag inte beställa från tyskland å kladda med en massa annat)

Nästa ägare av min M5a blir säkert nöjd över att den är fullservad enligt bok och lite oftare... blir iaf inte mer svårsåld.. :-) sen om det kostar mig 1000kr mer eller mindre det kan kvitta...

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Är bilen äldre än 3 år då fixar jag det "själv", eller snarare min far eftersom han är mekaniker. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
På blocket säljs det tex TWS för ca 140kr/l, du behöver ca 7 liter har jag för mig....7*140=980kr, oljefilter ca 160kr, summa 1140kr

En så enkel åtgärd som oljebyte gör jag alltid själv, då vet man att det inte "snabbas på vid bytet"...Säga att du (som jag) byter olja efter senast 800mil, det innebär 2 oljebyten/år, eller 6 oljebyten om du äger bilen i tre år...Dessa 6" kr kan jag lägga på annat onödigt till bilen, tex byte av diverse stag/bussningar. Det spelar ingen roll vad du säger "min bil har inget glapp eller...." för ALLA gamla bilar (läs över 5-6 år o som rullat minst 8000 mil) har några bussningar/stag som är långt ifrån som nya...Sen att bilen inte får anmärkning hos SBP eller att du märker dessa "brister" e en annan femma...Fel (förslitning) som kommer långsamt tar det ett bra tag innan man märker, oftast först då när det hörs "ljud"...
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
dawwe: va är det du ska göra för renovering som kostar material över 100 000 o arbets kostnad för 25 000 på m5an?

men om du gör allt du kan utan lyft borde du inte ens kunna byta olja enligt dina skriverier.. jag anser att man kan göra allt utan billyft, om du inte har ont i ryggen dvs. så länge du har domkraft o bra pallbockar. men du kanske syftar på motorlyft? men de behövs inte för at byta koppling.
jag o en kompis bytte växellåda på en e30 en vacker sommardag på gräsmattan, riktigt skönt med t-shirt på gräset under pallbockarna o sen lägga ner lådan på magen o rulla ut med "horan" =)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag skulle inte backa att köpa en bil som servats själv av ägaren om h*n dels ägt bilen en längre tid och att jag kunde göra mig en god uppfattning om hur det såg ut i övrigt runt bilägaren. Typ, jobbar säljaren som flygmekaniker och jag möts upp vid hans hus som har kanterna på gräsmattan klippta med nagelsax, så är jag "naiv" nog att tro att han utfört servicen betydligt mer noga än vad någon verkstad skulle klara av.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Man behöver inte vara ingenjör för att serva sin bil själv, så svårt är det inte, kan man bara meka lite hjälpligt (vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, menar att man inte har tummarna mitt i handen) och har de vanligaste verktygen, så klarar man av att fixa en service.

Öppnar man en haynes el. bentley-rephandbok och kollar svårighetsgrad-nivån så är vanlig service något av de enklaste jobben man kan göra

Mvh Ferenc
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
för att va ärlig upplever jag att många som skriver o läser på just m forumet här..äger relativt nyare bilar ofta verkar ha tummen just i handen.
Ja du har rätt man behöver banne mig lyft för o byta olja (helst)*haha*. Nu tänkte ja mer på reparationer då lyft behövs, inte service.
Min M skall genomgå följande "operation":montering av kompletta främre EDC-fjäderben inkl nya ABS-givar, hjullager samt bromsköldar, Byte av samtliga stag/bussningar i framvagn. Montering av komplett ny kardan samt nya drivaxlar, Hela bakvagnsbryggan skall tas ner och blästras/lackeras, Sen när den skall upp igen skall det monteras nya bussningar/bultar/brickor/muttrar överallt, utöver detta tillkommer kompletta bakre EDC-fjäderben inkl tryckackumlatorerna samt slangarna till dessa, samt nya hjullager,bromssköldar samt ABS givare...Sedan skall bromsoljan bytas, precis som nivåregleringsvätskan (vill ha ny o fräsch Pentosin).Givetvis är allt BMW-original ner till sista lilla brickan*haha*...Ungefä det skall göras:-)
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
de där låter som de blir bland de bäst skötta m5orna sen! men fattar inte varför du ska ha köpa onödigt dyra edc? finns ju grymt mycke bättre eftermarknadsgrejor egentligen. fast det är ju riktigt oheligt att skriva eller säga till en m5 original entusiast :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.