|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Är det möjligt? Såklart tappar ju bilen lite värde eller folk blir mer rädda för hemmaservade exemplar. Då jag jobbar inom bilbranschen så klarar man ju det mesta själv. | |
|
Oljeservice fixar jag själv, iofs på en fordonsmek-skola, så sparar kvitton och stämplar boken. Insp 1 och 2 kommer jag låta firma göra. |
|
|
Har ingen M-bil just nu. Men de jag haft har jag servat själv och dokumenterat med kvitton mm. Har inte haft problem att sälja bilarna. |
|
| Okej ja det är väl många punkter som man missar om man gör inspektionerna själva förstås. Inspektion 1 vad ingår där egentligen? 2:an är nyligen gjord så skulle tro det är en 1:a på G i min bil. | |
| Varför skulle en "hemservad bil" tappa mer i värde? Värdet sitter inte i stämpeln utan hur/om den faktiska servicen är utförd. Jag servar min M själv, betydligt noggrannare än någon verkstad skulle anse sig ha tid med, kan ju inte va många verkstäder som har tid att låta bilen hänga på lyften tills nästan all olja droppat ur, dessutom brukar ja "luta" bilen på lyften så även bottenksrapet hänger med...Det enda jag inte gör själv på min bil är ventilspelskontroll, all övrig service fixar jag själv. Då vet jag att det blir extremt noggrannt gjort samt att jag slipper risken att få repor eller liknande pga ovarsam mek...Naturligtvis skriver jag i serviceboken, stämpel kan jag låta till verka en som säger "Dawwes Bilservice":-). | |
|
Problemet Dawwe är att vi inte kan avgöra om du vet vad du gör eller inte, därför är en hemmamekad bil generellt sett mindre värd. MEN detta har ingen större betydelse efter ett visst antal år då det är det generella skicket som är avgörande. Skulle aldrig köpa en bil som kanske är nyare än 5 år där någon hemmapulare har varit framme. Det går inte att avgöra om killen som gjort jobbet är duktig eller klåpare på förhand. Allt en säljare säger är lögn till motsatsen bevisats. ______________________________ //Lövet |
|
| Gällande min bil skulle jag lätt kunna fixa allt på både inspektion 1 och 2 om jag bara visste vad som skulle göras (dock ej ventilspel) Sen som sagt sparar man kvitton och skriver ner miltal/datum osv. Har fixat med mina tidigare bilar själv och sålt dom utan problem på detta sätt. Bara man kan övertyga att man vet vad man sysslar med. | |
| 100% auktoriserad verkstad, det är den värd - här ska det minsann vara fullstämplat i boken och inget annat. Skulle möjligtvis överväga att göra småsaker själv om bilen vart lite äldre men som det ser ut just nu vore det ekonomiskt självmord att inte kunna erbjuda en fullstämplad bok. | |
|
Jag åker så lite med min bil (ca 300 mil/år) och servar den varje vinter med olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, kupefilter, alltså jag överservar min bil men låter Bmw göra all service som service-indikatorn visar, känns skönt med en klockren historik men jag vet inte om man får igen det när man säljer, det verkar vara priset som är viktigast ändå när man säljer för de flesta(inte mig, skick och historik är viktigare än "billigast på blocket"). /Micke Länk |
|
|
Micke, jag tror inte du "överservar" om man nu kan göra det. Rätta mig om jag har fel men jag tror oljan ska bytas 1 gång per år även om man bara kört kortare sträcka. Kommer upp en klocka-symbol på service indikatorn. |
|
| Frågan som jag ställde var om ni servade själva, som jag ser på dom svar jag fått hittills gör ingen alltså dom sk inspektionerna själva? | |
| Jag gör även inspektionerna. | |
| Andreas Löfgren: Nej men det märker en ev spekulant tämligen omgående om han pratar lite med mig...Min nivå gällande bilrep ligger inte i klass med "på sin höjd byta olja" utan snarare "gör allt som kan klaras av utan lyft" (iaf på min M5, på min övriga bilar fixar jag allt själv, lämnar bara iväg det jag absolut inte kan göra utan lyft/specialverktyg, läs kopplingsbyte). Dessutom lär skicket på bilen bevisa att den fått betydligt bättre/mer service än den föreskrivna...Inte för att "vara sån" men jag har (peppar peppar) aldrig ägt en bil som jag blivit stående med, o då har jag inte ägt bilar nyare än -99, så bara det kan ses som ett "bevis" för att jag sköter min bilar exemplariskt. Naturligtvis har jag haft "tur" som inte råkat ut för omöjliga fel typ kamremsras,kopplingsras mm, men allt kan inte vara tur. Om man som jag går igenom en bil minutiöst efter inköp (med avseende på ev begynnande svårupptäckta brister) så skall det mycket till om man blir stående...Sen kan jag hålla med om att det finns en hel del "hemmaklåpare", men jag är inte en av dem...Lite OT: Hur många här inne har renoverat (byte kam/vippor/ventiltät samt inslipning ventiler) ett topplock på köksbordet:-)? | |
|
"Hur många här inne har renoverat (byte kam/vippor/ventiltät samt inslipning ventiler) ett topplock på köksbordet:-)?" Kanske inte på köksbordet men i garaget har jag gjort det. Är det nog ganska många på forumet som gjort denna och/eller betydligt mer avancerade operationer. |
|
| BjörnB: Ja renovera topplock är inget svårt, vad jag ville komma till är att de allra flesta gör detta i "garaget/verkstaden". Jag har sett flertalet topprenoveringar utförda på "bra" verkstäder där man uppenbarligen inte varit alltför noga med att skydda toppen från diverse smuts/avfall, vilket är ganska naturligt då det är oftast lite "halvskitigt" i en verkstadslokal...Jag skulle iaf bli tokig om någon tog på min topp med skitiga händer under ihopsättning o tillför på så vis orenheter som kommer öka slitaget... | |
|
Dawwe: Jag menar inte på något sätt att du är en dålig mekaniker. Jag menar bara att du inte kan bevisa det på ett trovärdigt sätt. Tyvärr är det väldigt många som tror de vet vad de gör men verkligheten är annan. Därför köper jag bilar som är servade av verkstäder jag har förtroende för. ______________________________ //Lövet |
|
| Jag har renoverat toppen i köket! Lämnade iväg toppen för planslipning och rengöring men isär- och ihopmontering gjordes i köket :-D | |
|
Nej, BMW Group, sköter detta. |
|
| BjörnB: Finns det någonstans info att få angående vad Inspektionerna har för innehåll? | |
|
Vassego, nu har du helgen räddad! Länk |
|
| BjörnB: Tack så himla mycket! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.