AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.549

M3 e46 Öppet luftfilter

Sida 1 av 2
tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur ett sportluftfilter påverkar m3an? på bmw i stan sa dom att det kunde påverka negativt och att det bästa vore att låta det vara original och inte byta ut den..?

kör en e46 m3 manuell men har planer på att byta upp mig till samma modell fast bara med smg II låda, så pass nöjd är jag med den!
därför ville jag höra efter om någon vet hur smg II lådan är? dvs, är den hållbar eller krånglar den mkt? tröttnar man?
Det de säger på BMW är helt rätt. Välavskärmat luftfilter+sportavgassytem+remapping... då kan du få några kusar till. Annars är det bara trams.

Vorsprung durch freude am fahren
sportavgassystem från ''Agency Power'' skulle det nog bli till smgn om det blir en sån inom kort, så det finns med på listan,, remapping hade nog varit det minsta problemet att lösa skulle jag tro
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jasko76 är helt rätt ute =)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att öppet filter inte ger ett skit förutom problem, den som tror nått annat är ute och cyklar...
mmm precis som snubbarna i stan sa på BMW.. överskattat som fan sa dom,
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ja, jag menar hur många millar i forskning tror ni inte bmw nere i tyskland har plöjt ner i e46 m3:an för att få den att lira perfekt? Tror ni då några pellejönsar från k&n eller nått annat junk skulle kunna göra det bättre?? knappast låt mig små le....då ska du nog byta upp dig till en csl och då pratar vi inte bara optimerat insug...utan massor med andra saker och den ger 360 hkr mot orginal 343....Köpa ett luftfilter för en tusenlapp och tro att det ska ge några extra hästkrafter no way....
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
preecis. bra att de finns en del som tänker med huvudet.. när bmw lagt flera miljoner på att utveckla en ny prestanda motor..så tror jag inte dom satt dit en luftbox med filter för att få ner effekten eller göra de billigt. hade ett öppet trattfilter varit så pass bra..hade de naturligtvis suttit från början! näee..de där är bara för blingbling folk, som tror de går värre för de blir lite mer insugsfilter..o säga att de har performance grejor under huvven. många bilar jag köpt har det suttit sån skit på! slängt av med skiten o hittat en originalbox är de första jag prioterat. och jag har upplevt att bilen går bättre på direkten!
okej,..kompisen kör en civic type R, enligt honom kände han att hans bil fick mer effekt me öppet filter.. men ja vetifan hur mkt man ska tro på honom när det gäller såna grejer..

Bomis: jag hade nog aldrig köpt en csl, 500 k för en bil som e ca 5 år gammal hade jag aldrig gett så mkt pengar för.. fast det e klart, det e en jävla massa bil ändå man får för pengarna..
hade tänkt löda ifall ja ville ha mer effekt, ca 360- 365 hk ska den kunna få stog det.,.sen är det bara byta fjädringen till nåt fint o sänka den lite vips så har du så gott som en csl (ta det med en nypa salt)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
he he det är en VISS skillnad på en honda och en m3:a....

dom ända bilarna som det funkar med om vi pratar luft/mindre motstånd + uppdat programvara/mappning är turbobilar typ bmw 335, där finns det verkligen en del att hämta med ganska små investeringar men då pratar vi turbo....typ 50-80 hästar med piggyback sustem el liknande...

löda?
japp, det e det äldsta sättet att ''trimma'' bilen genom lödning, men dock inte så populärt tror ja inte för att det kan bli lite knepigt sen att få den original, då måste man in o mekka igen , dom har ju kommit med såna PPC boxar o skit på BSR o liknande firmor nu ju det e nya sättet, mkt enklare och du kan sj göra bilen original på 1 min och viceversa, ladda ner uppdateringar genom nätet m.m. trams.. fast det finns inte sånt trim till m3an, enda sättet verkar vara att löda

kolla här, firma som löder Länk
just det, ingen fartspärr heller om man skulle löda den hos dom :) mysigt
bomis du äger ju en me smg 2 låda,, hur upplever du den? haft några problem?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
återigen även beträffande chiptrim.....är det någon som tror att det skulle ge mer effekt än orginal? detsamma här...jag känner massor med vänner som chippat sina bilar...det ger återigen bara problem och på m3:an med insugsmotor så ger det ingen EFFEKT!!!!! varför mixtra med en bil som redan är tokoptimerad och går sjukt bra orginal?? den som kan bevisa motsatsen dvs att en chippad m3:a ger mer effekt är varmt välkommen att utmana mig alla dagar i veckan...och i så fall varför tänkte inte bmw på det här från början?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
zorro>> den är helt underbar, går inte att jämföra med den manuella men smaken är som baken dvs högst individuell....jag har sålt den...tyvärr :) men jag ska köpa en 335 nu i veckan som jag ska lämna in för lite uppgraderingar...piggyback proceede c:a 400 hp... :)
njaa, jag tror nog att det går att klämma ur några ponys till ur deras motor, sen om det ger problem eller liknande är en annan sak,
och det me att den går bättre hade man nog KANSKE märkt först när man passerat 170-180 km/h och fortsätter uppåt, 0- 100 o.sv. hade det nog inte varit nån skillnad
låter bra det där du, jävligt fin bil 335 asså..
drog mot en audi rs2 häromdan i ett industri omdåde här i stan.. han fick starta 10- 15 m framför mej, hade fan asså problem att dra förbi han, först vid 80 km/h börja ja köra om han..helt sjukt..
han ska han ca 315 hk i sin säger han..
det e anledningen till smg suget och så klart att launch control finns tillgängligt, hade fan aldrig hänt me den ju så snabbt som man kan trycka i växlarna me den, 0,08 sek har ja läst?

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jepp i s6 läget snackar vi c:a 0,08 sek, den bara slår i växlarna ibland tror man att backaxeln ska gå av ;)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sorry bakaxeln
hehe helt brutalt asså om man gämför med en individ som jag tror aldrig kan växla snabbare än kanske 0,5 sek, då snakkar vi proffs som kan sina grejer o inte vi hederliga människor som smygtävlar och sätter korkörtet på spel..

har du hårt o länge i det snabbaste läget?
hade du några problem me den eller funkade den bra o felfritt?
för det låter sjukt dyrt bara att tänka på reparationer på den lådan..
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
inga problem alls, funka perfekt...enl bmw har dom haft mer problem med den manuella än smgII

hur menar du.... har du hårt o länge? man håller stumt i mattan så är det bara att mata på me växlarna utan o släppa....smäller bra i baken :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.