|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Min återförsäljare köpte 8 st M3 E93 och fick fin rabatt på dom. |
|
| En ny fullutrustad bmw m3 08 dkg cab med nypris på 920´ såldes för 670´för några veckor sedan, så ibland går det att göra "klipp" | |
|
Efter att ha sålt S5:an är det nu läge för en M3:a. Valet står mellan en ny eller nästan ny. Rabatten jag fick på en ny M3:a var över 13% nu, mot ca 11 % för ett år sedan. Som någon nämnde innan i tråden, skönt att ha likvida medel i dessa tider då man säkert kommer att kunna göra årtiondets bilaffär nu, hoppas jag! //Stefan |
|
|
Clubsport: Min åf jagade en bil åt mig men det var tydligen endast cabbar. Hörde att det var 150" i extra stöd från agenten, om det nu stämmer. Jag har lagt några bud på ett par kärror. får se om det kan bli affär innan helgen. //Stefan |
|
|
StefanL: Det kan nog stämma, har för mig att jag hörde den siffran med. Lite synd att det är cabbar, ska man köpa M3 så är ju inte cab första valet direkt. |
|
|
Clubsport: Jag hade köpläge på en sedan för en tid sedan, men den blev tyvärr såld innan jag fick bort Audin. Det finns inte många e90 till försäljning just nu. Och det lär nog inte dyka upp särskilt många framöver, så det kanske trots allt får bli en ny ändå. //Stefan |
|
|
Kristider eller ej, efter ett seminarium hos den lokala BMW handlaren (Förenade Bil Malmö) kommer med största sannolikhet att se en minskning med 12% jämfört med föregående år som tydligen var all-time-high. Det motsvarar 2006 års försäljning vilket inte direkt var ett krisår. Poängen är att BMW ökat rejält och tagit kundandelar främst ifrån företagskunder och tjänstebilister där tidigare Volvo och Saab haft total dominans. Knappt 70% av försäljningen på Förenade Bil är idagsläget till företag vilket för bara några år sedan motsvarade andelen privatkunder. |
|
|
Det finns ju rätt stora andelar att ta iom Saabs-kris. |
|
Buspelle |
15 % är inte normalt ens för tjänstebilsköpande ramavtalskunder. BMWs ramavtal ligger i intervallet 10-12 %. Om det förekommer högre nivåer är det undantag och ingenting som är normalt. Och att det utanpå detta skulle gå att plussa med extra rabatter på paket et c som gör att den sammantagna rabatten blir ännu större är dessvärre rent önsketänkande. |
|
På mitt tidigare företag hade vi ramavtal på 12%. Enligt säljaren på BMW jag talade med för ett par år sedan gick det inte att kombinera detta med några paketpriser utan endast på själva grundpriset, samt den extrautrustningen som valts separat till ordinarie listpris. Nu jobbar jag i Danmark för ett annat företag med M&S avdelning i Sverige som tydligen har ett ramavtal på 9% hos BMW. Däremot kunde man med detta kombinera med gällande paketpriser. Verkar således vara olika bud beroende på företag och säljare... Vad jag egentligen ville ha sagt med mitt tidigare inlägg var att knyta an till trådskaparens start - krisen är inte så stor *ännu* hos BMW som för andra märken. Ett annat exempel på bilmärke som går fortfarande går hyffsat är Audi där jag häromveckan tillbringade 45min i deras anläggning i ett försök att få prova nya A4 Avant diesel. Trots att jag var ensam i hallen var samtliga säljare upptagna med att kika på aftonbladets hemsida eller prata förädrarledighet så jag stack. |
|
|
Buspelle: Varför sitter du och mässar om rabatter på det här sättet? Det går alldeles utmärkt att få rabatter långt över 12%. Min farbror köpte en 520d mitt under brinnande högkonjunktur. Bruttopris 420 tusen, Netto 331' Rabatt = 21% 12% ramavtal, resten paketrabatter. Hur vet jag det? Jo, för att det var jag som köpte bilen åt honom. ______________________________ //Lövet |
|
Buspelle |
andreas-lofgren; gillar att försöka hålla diskussioner på en saklig nivå och inte bidra till att skapa orimliga förväntningar, men jag kan bara gratulera både dig och din farbror..... |
|
Det är inget orimligt alls i mitt exempel, finns långt flera. Det som skapar de riktigt höga rabattsatserna är paketrabatterna och de innefattar ett visst antal modeller, men inte alla. ______________________________ //Lövet |
|
|
Visst är det paketrabatterna som gör hela skillnaden. Som exempel har jag en offert på en 118d med Advantage+M sport. Där blir rabatten hela 20%, men på bilar utan paket kan man komma upp till max 12-13% (ramavtal). //Stefan |
|
|
Nej som sagt, så värst svårt att komma upp till 14-15% verkar det inte vara om man utnyttjar paket och ringer runt till olika återförsäljare. Utnyttjade Comfort, Dynamic och Touring på min samt fick offert från 6-7 st handlare. Utifrån den lägsta fick jag sedan med extraprylar (som jag ändå skulle ha) för några tusen på köpet. Blev i slutändan nästan 15%. Detta var privat, utan inbyte. Varför man köper en ny bil är väl självklart för att man kan speca den exakt som man vill och känslan av att få en sprillans ny bil. I detta fall även en ny, bättre och snyggare facelift! Även om en begagnad med nybilsdoft kvar som bara gått <1000 mil vet man ju inte HUR den gick dessa mil... Ska man dessutom behålla bilen länge, vilket är min plan, är det ju dels ännu viktigare att man har exakt den bil man vill och dels att den faktiska kostnaden blir lägre per år. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
danielbas. :) Nog för en "normal" bestyckad 1000 milare håller oavsett hur den är körd. Tvivlar på att en kepskille köper en 520 för att smiska med. Även om du köper en M3/M5 tvivlar jag på at den skulle vara så särskilt "slutkörd" på 1000 mil. De är ju byggda för bus. Sedan får man ju ha lite fingertoppskänsla när man köper. Inte skulle jag välja en M3 från en kepskille som luktar bränt gummi om jag har en affärsman som luktar Cartier att välja mellan ;) Sedan köper jag det där med att man kan speca den som man vill ha den om man köper ny men med min erfarenhet så har jag aldrig haft problem att hitta just "min" bil då mina krav är ganska modesta. 328 (E46) som jag nyligen skaffade hade precis det jag ville ha: manuell, PDC, Hifi, skisack, sportstolar, sportchassi och i silver med max 16000 mil på mätaren. Hittade en med en ägare (en affärsman) som hade servat och bytt det som behövdes när det skulle. Pris 50 kkr :). Mellanskillnaden mot att köpa en ny kommer jag att använda till annat som ger mig glädje :) När du säljer din bil om några år så sätt dig ned och räkna ut hur mycket den egentligen har kostat dig så lovar jag att du kopmmer att bli förvånad över hur mycket kapital som du har slängt i sjön. Det även fast kostnaden sjunker per år. Dock! Jag förstår mer än väl att man vill köpa nytt - jag var lika när jag var yngre. Jag är tacksam för att det fortfarande finns personer som vill göra det, men jag skulle aldrig göra det då jag tycker den kapitalförstöringen som sker inte motiverar "känslan". Jag sitter lika bra i min "gamla" som i en ny plus att det går lika fort från A -> B i den. :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Schhhh, påminn inte om kostnaderna för nybilsköp. Då kommer det bara att finnas mindre bilar för oss sparsamma att köpa sedan ;-) ______________________________ //Lövet |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
:) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Räknar jag med paketrabatten så fick jag något över 17%. Men jag tycker att det blir mer riktigt om man räknar utan pkt-rabatten. |
|
|
I vissa fall är känslan av nybil faktiskt värt kapitalförstöringen. Behåller man längre än 2-3år och "jämkar" den brutala värdeminskningen mot minskat reparationsbehov, lägre försäkring och ofta lägre miljökostnader bränsle mm så är inte skillnaden så milsvid som folk påstår alltid. -säger jag som för tillfället kör gammal e34 ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.