AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.554

6% rabatt på ny bil (privatköp), i dessa tider?

Sida 1 av 3
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Bad idag min säljare om en offert på en ny 325d Cabriolet (Comfort, M Sport, Läder, Navigation). Fick en offert där rabatten ligger på ca 6% (ingen rabatt på Comfort och M Sport). Är detta rimligt i dessa tider? Talar jag helt enkelt med fel säljare? Jag hade förväntat mig minst 10%.

Ni som privat har köpt ny bil under senaste månaderna, vad har ni fått för rabatt?
da
101
danielbas
318i Touring -09
Totalt knappt 15%, varav 7% var de rabatter BMW har just nu på Comfort, Dynamic och Touring.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ett tips.

Maila en exakt spec till 10 olika handlare och börja sedan bearbeta dom mot varandra så ska du se att det händer lite...

Jag beställde nyligen och lyckades pressa en hel del.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Köper man som privatperson är det där normalt sett rabatten hamnar. Sedan kan ibland vissa paket gör att den "verkliga" rabatten blir lite högre än så.

Även om tiderna är dåliga kommer ingen att beställa en bil åt dig om de inte tjänar pengar på det. Dock är kraven på förtjänsten sannolikt lite lägre idag.

Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Nu jobbar jag inte i bilbranschen, men jag menar att när resten av ekonomin anpassar sig efter nya förutsättningar känns det lite märkligt att BMW kör "business as usual". Som ett exempel: Jag arbetar i en organisation som handlar tjänster för ca 12 miljarder / år och vi ser inga som helst problem att få samma tjänster för ca 11 miljarder i år.

Får väl majla denna länk till min säljare...
Länk
Buspelle
Jag vet inte om du ska ha förväntningar på 10%, men nog tror jag att det i dagens läge går att komma högre än 6%. Ramavtal brukar ge i nvån 10-12% (oftats 10% hos BMW) och är således att betrakta som en ganska hygglig rabatt. Får man mer än så bygger det oftats på någon bakomliggande faktor som att man vill bli av med bilar med "fel" utrustning et c.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ramavtal betalas av generalagenten och går alltså inte av återförsäljarens marginal. Vid privatköp är det återförsäljaren som står för hela kalaset = mycket mindre rabattutrymme.

danielbas
318i Touring -09
Varför ingen rabatt på Comfort förresten? Enligt länk nedan ska ju priset just nu vara 4.900kr mot ord. 19.200kr på en 325d Cab.
Länk
da
101
danielbas
318i Touring -09
Eller rättare sagt t.o.m. igår, såg jag nu...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Varför köpa helt nytt? Låt ngn tjänstebilskund eller annan göra det. Sedan kan vi börja snacka rejäla "rabatter" för en i princip ny bil.
Tjejjens bil skulle kosta 435 kkr ny - hittade en som var 3 mån gammal med 727 mil på mätaren med likadan utrustning.
Pris: 303 kkr å det med nybilsdoften kvar.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kvoter samt valutan styr till stor del rabatten du kan få.

Hörde att en åf i Sverige köpte ca 20st M3:or och fick riktigt bra stöd.
Vet inte om det stämmer eller om det bara är ett rykte.

//Stefan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kävlingepågen,
Vac var det för bil? Låter oerhört bra. Har inte sett någon bmwhandlare prissätta en knapp 1000-milare så långt under listpris.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Anders S: Det skall inte vara ngt problem speciellt inte i dessa tider. Jag fick loss min med liknande pristapp och jag hade även en inbytesbil som jag fick bättre än jag trodde för. Det var dessutom för 2 år sedan då läget var annorlunda. Det gäller att hitta rätt handlare och inte gå till första bästa.

Mvh
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
435 x 0,85 (normal rabatt) = 369.000. Sedan 700 mil på det så är vi nere på 300.

...men 15 % är väl ändå inte en normal rabatt. Jag skulle säga att en normal rabatt för de flesta konsumenter under normala omständigheter ligger i storleksordningen 4-8 %. Just nu har vi inte normala tider, så det är mycket svårt att vara riktigt säker på vad som gäller, men bilhandlare lever på att sälja bilar och då måste flertalet bilar säljas med tillräckligt god marginal, och 15 % lär inte vara det normala ens i dessa tider.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För ett tjänstebilsköp är 15% inte särskilt högt räknat på BMW, inte ens i goda tider. 12% ramavtal är det väldigt många som har, och sedan lite paketrabatter så är du lätt uppe i de summorna.

För en privatperson är 15% bara att glömma men det är inga privatpersoner som köper en bil och äger den i 3 månader och kör 700 mil.

Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Anders!
Det handlade om en riskokare ;) och inte en BMW men löfet's uträkning är ochså fullt nåbar för en BMW.
Mitt tips är att avvakta ett par tre månader till då botten inte är nådd på långa vägar. Det i kombination att tjänstebilsavtalen löper på oavsett konjunkturläget.
Tyvärr är det som så att det är otroligt härligt att vara likvid just nu. Själv kollar jag efter X5 och är numera ganska övertygad om att jag kommer att hitta en till det pris jag är beredd att betala då det fortfarande är köparens marknad oavsett vad bilbranchen än försöker att påskina.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Färsk försäljnings statistik:

Länk

Mvh
Har skrivit detta i en tråd innan, men min kollega har beställt en BMW 525d M-Sport Touring. Extra utrustning för ca 160" och om man räknar bort de rabatter som redan finns så fick han ca 14% mot listpriset hos bmw. Obs dock detta är privat bil men han lämnar inget inbyte.

Men om du "bara" fick 6% så skulle jag definitivt kolla med flera återförsäljare!
Att du skall få 14% är kanske inte att sikta på då min kollega har handlat bil hos sin åf i ca 35år. Men 10% definitivt och som tidigare sagts så försök spela ut dem mot varandra.

Ps skall inte göra reklam för någon här man jag och flera jag känner har själv fler talet gånger fått väldigt bra erbjudanden av chefen/ägaren på bmw åf från HV71 land. Och då är jag ändå från frölunda land;-) Ds

Lycka till!!!

When batman takes a vacation he does the Gumball
ojoj edit funktion snart please;-) skriver ju som om jag precis hade börjat i fjärde klass! Jag hoppas att ni förstår ändå:-)

When batman takes a vacation he does the Gumball
pe
771
pea
BMW M3 E92
vi har ramavtal ,och köper 4-5 bmw/år får c:a 10 % om det inte är någon kampanj på g, som privat bör du få minst 8%.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.