|
Sida 6 av 14
|
|
|---|---|
|
Länk skriver såhär om bilen: Om du är intresserad kan jag ta några bilder från insidan. Även insidan är i nyskick. Inga skador. Inget slitage. > >När jag köpte den 2005 fanns tre ägare före den jag köpte den av. Bilen var direktionsvagn för chefen Scanraff Lysekil. När han dog tog änkan över bilen. Hon sålde den sedan till ett bilföretag i Brastad. Där köptes den av den som sålde till mig. Han var sambo med bilföretagets dotter. Bilfirman tog bilen igen innan den såldes till mig. Detta är anledningen till antalet ägare. > >Finns ett ibland återkommande "fel". ABS-lampan lyser ibland. Verkstaden säger att det är glappkontakt i styrenheten i motorrummet. Värmen kan ibland förorsaka att lampan tänds. Begagnad styrenhet finns för 3 000 kr. Jag har funderat på att byta den men eftersom lampan bara lyser ibland har jag låtit bli. > >Det låga priset på bilen är satt just p g.a. detta "fel". > >Bilen är i toppskick. Aldrig krockad eller omlackad. Svensksåld med servicebok. > >Jag har två andra bilar och jag kör BMW:n för lite, bara på sommaren. Därför säljer jag den. > >Bra om du hör av dig snart eftersom det finns andra som är intresserade av bilen. > >Har idag ett bud på 65 000, utan att köparen tittar på bilen. Jag vill inte sälja den för det priset. |
|
|
Skinnet insmort varje år. Inga fläckar eller revor. Glömde en sak: En del siffror och tecken på instrumentbrädan kan vara svåra att läsa. Några "punkter" har slocknat. En vanligt fel som du säkert känner till. Hör av dig! Andra spekulanter trycker på. |
|
|
som ni skriver så är det ju lättare at byta fälg än utrustning till el mm. men båda bilar har ABS problemet och ingen vill fixa skiten. Verkstaden har sagt styrenheten, det betyder alltså vägen med att skicka den på reparation och slippa omkodning? Dvs 3k för reparation eller nåt via länken jag hittade i Blocket. Köra utan är väl inte en höjdare vilket de verkar göra och inte brytt sig, antagligen då det dykt upp efter besiktning och de säljer nu istället för att fixa. Så vad göra? |
|
|
Typiskt säljarsnack: "Några "punkter" har slocknat. En vanligt fel som du säkert känner till. Hör av dig! Andra spekulanter trycker på". Har svårt att tänka mig att han blir nerringd på den bilen för 75.000 kr. Med det som finns att åtgärda uppskattar jag inte bilens värde till mer än strax över 50-lappen och det kommer han aldrig att släppa den för. Alla som skriver småfix, tidsbrist, händer bara ibland och andra floskler har något att dölja. Hade det varit så lätt att fixa hade de redan åtgärdat felet och sålt bilen för dyrare pengar. Jag gick för säkerhets skull också in på bilpriser.se där jag var generös och angav vinterdäck i ok skick, (Ingår det vinterdäck?) servicebok enligt plan, samt miltalet från senast godkända besiktning: 2008-10-28. Den borde alltså ha rullat över 17.000 mil vid det här laget. Och nedan ser ni bilens generella värde. Köppris 60 600 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare. Privatpris 48 000-55 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson. Vald bil / data från Vägverkets Trafikregister Reg.nr. FLO290 * Effekt 142kW / 193HK * Fabrikat BMW Årsmodell 1999 Modell 728i Sedan, E38 (193hk) 1:a dat. i trafik 1998-11-26 * Fordonstyp PB / Täckt * Tillv.mån. 000000 * Drivmedel BENSIN * Färg LGRÅ * Växellåda Automat * Mil 16997 Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Sahlsten: jag förstår att det är köparens marknad men egentligen är det ju inte det till 100%. Dessa bilar ska inte behandlas som vilken bil som helst, typ Toyta eller Volvo m.m. dessa bilar är ju unika i mina ögon, speciellt en välbevarad och fräsch. Det som bilpriser.se säger tror inte jag på då den inte kan ta hänsyn till skick, utrustning, bytta delar, slitage, rost osv sånt som man ser när man är på plats eller då man ser underlag. Eller har jag fel? Tex så tycker jag inte någon av de två silver 728 jag länkat till kostar 48-55 då det är via privatperson. Det känns lika löjligt nu som när jag gav 45k i bud :) Te.x. så frågar bilpriser.se om vinterdäck i OK skick? Om bil 1 har 16" MS däck helt nya Och bil 2 har 18" BMW original på Nokiandäck aldrig körda Ska bilpriser kunna skilja detta? |
|
|
bilpriser.se värderade den dyra 728 till: Köppris 75 800 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare. Privatpris 61 000-68 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson. |
|
|
Kan man inte säga då att 19" fälgar + 18" fälgar drar upp priset med 10-15k? Så om de är snäll att fixa ABS så kan 80-85 vara berättigat? |
|
|
gabber Jag gillade den svarta 728 -99 som var till salu här på AP för 45.000 kr i Sätila. Den hade i och för sig inte mycket till utrustning men den verkade vara i ordentligt skick med nya däck, fräsch lack och inredning. Det tillhör inte precis vanligheten att man får sin bil såld på AP, men i vissa unika fall verkar det hela gå vägen. Den var faktiskt aldrig ute på Blocket och vände, hör och häpna. Så du ser alltså vilka priser bilarna är säljbara för, betala aldrig för mycket i dessa tider. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Jag vet, men varför är de så envisa för då? Jag har väntat på samtal sen jag bjöd 80k och det är alltså för lite :) Ska maila de i veckan om att de måste fixa ABS också för samma pris eller kanske 85k? men hur tror du det går? |
|
|
gabber Generellt sätt angående fälgar, stereo, styling är det väldigt ovanligt att det höjer bilens värde. På flera bilar jag ringt på hävdar säljaren att objektet har DLS stereo värd 25.000 kr och AEZ-fälgar där värdet överstiger 30.000 kr. Då min följdfråga genast blir: - Varför har du då inte sålt delarna separat redan? Istället för att sälja bilen för 40.000 kr med allt lullull på. Då säljaren svarar: Nej jag orkar inte, jag vill bli av med den snabbt alternativt jag är schysst och skickar med det. Det är i alla fall inga förklaringar jag finner mig i. Om vi då knyter banden till 728 i Falkenberg tror jag inte att bilens värde dras upp till 80.000 kr för att en ABS-givare byts och för att det sitter 19"hjul på den. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Vad hade du gett då? Mitt bud på 80k för en massa pixelfel samt ABS lampan verkar ju inte gå i land ens. Ska jag kyssan bilen hejdå? |
|
|
Mailade precis den dyra 728 om att jag varit och tittat på den, påpekade bristerna, bad dem fixa, jämförde med den andra och bilpriser samt bad dem återkomma med vad dem tänkt sig. dvs fixa och sälja eller så avslutar vi denna katt/råttalek så får bönderna i Falkenberg behålla sin leksak. Jag har nu siktet inställt på den andra. |
|
| Är den 728 för 75k utan DUBBLA VANOS?????? | |
|
Enligt Länk så kom Vanos From 09/98=1999 M52TU Enligt VV: Fordonsidentifikation Regnr: FLO290 Fabrikat: BMW 728IA Färg: LGRÅ Fordonsslag: PB Fordonsår: 1999 Fordonsslagsklass: I Chassinummer: Typgodkännandenummer: e1*93/81*0007*08 Typgodkännandedatum: 1998-07-07 Senaste EU-regbevis del 1: 2005-05-04 Senaste EU-regbevis del 2: 2005-05-04 Handelsbeteckning: Upplysningar: Har den då DUBBLA VANOS???? |
|
|
MODELLINFO Fabrikat: BMW Modell: 7 Serie (E38) Typ: 728i Årsmodeller: 1996-2001 TYPINFO Kaross: E38 Motor: M52-B28/M52-TUB28 KW: 142 |
|
|
From 09/98=1999 M52TU Enligt Mekonom ovan, Kaross: E38 Motor: M52-B28/M52-TUB28 KW: 142 alltså DUBBLA VANOS |
|
|
Du är så inihelvete kåt på bilen i Falkenberg även fast den är paj i ABS:en det är det som är det största felet. Bilen ska vara felfri för det priset dom begär allt annat är lurendrejeri. Jag hade aldrig köpt en bil med fel på ABS-systemet för så mycket pengar. |
|
|
henke lexus: tack för ett produktivt svar :) jag fick svar från Falkenberg nyss då jag bad dem fixa felen m.m. ---- Som jag sa till dig när du va tittade på bilen 80tkr är för dåligt, jag beaktar inga bud under 87tkr!!!! Tycker du att detta e för mycket så ska nog ta o leta efter en annan bil! ---- Jag har nu officielt släppt bilen helt, 87k och detta UTAN att nämna ett ord om ABS och att HELA displayen är pixelerrorknullad. |
|
| Kan någon bekräfta DUBBLA VANOS är ni snäll? | |
| Bekräfta vad? Det har du redan gjort själv, M52TU är med dubbla vanos och den infördes 09/98. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.