|
Sida 5 av 14
|
|
|---|---|
|
Kolla denna bil: Länk Samma färg, 18 fälgar, samma år, 10 ägare men har fått en historik, mer mil men mycket mer utrustning som ni ser i annonsen. Jag jämför nu med min första 119k bil igen. Båda är i toppskick i lack, skinn osv sägs det men det som är för jävligt är att båda har samma minus också. ABS lampan lyser och pixelfel på båda :( Han skriver: Garanterar att insidan är i toppskick! Skinnet insmort varje år. Inga fläckar eller revor. Finns ett ibland återkommande "fel". ABS-lampan lyser ibland. Verkstaden säger att det är glappkontakt i styrenheten i motorrummet. Värmen kan ibland förorsaka att lampan tänds. Begagnad styrenhet finns för 3 000 kr. Jag har funderat på att byta den men eftersom lampan bara lyser ibland har jag låtit bli. Det hela är ju egentligen löjligt, två bilar med samma problem men ingen av dem fixar innan salu. Är det då det är DYRT eller vadå? Nu finns en som är likadan den första jag är såld för, hur ska vi tänka nu då? Båda är ju långt bort frånStockholm så jag har ingen möjlighet att bara svänga förbi och titta heller. Tips nu då? Det här var inte lätt. |
|
|
Nu tycker jag att man bör kika och värdera både hur bilarna står i marknadsvärde, samt hur de står i värde i det egna hjärtat. Vill man verkligen ha en viss bil, så är det ofta det egna hjärtat och plånboken som styr, och vad marknadsvärdet säger blir inte sällan en helt annan sak. Jag tycker sålunda att de 728i som man begär uppåt eller över 100 000 kr för, är på tok för svindyra, sett till marknadsvärdet. Men, kanske ändå "rätt" bil för någon, som då är beredd att betala det som begärs. Det viktigaste är väl då att aktuell bil har något som verkligen är speciellt, eller ovanligt, som gör att den inte blir en dussinbil bland alla andra likvärdiga objekt som kanske kostar hälften eller mindre slantar. Jag känner ju igen mig själv lite i denna tråds ämne från när jag köpte min 740iL -99. Jag hade då suttit och dreglat på sjuor till salu på nätet länge och väl, och nästan klöst svålen blodig i villrådighet, innan jag bestämde mig för att i alla fall ringa på en av de bilar som kändes mest intressanta. Jag var ju då ute efter just en 740iL (ratade medvetet tolvan) och den skulle ha så maxad utrustning som möjligt. Men, då jag skulle till att ringa så var ta mig fanken annonsen borta från nätet, helvete... Hur som så lyckades jag mest av en slump några veckor senare upptäcka att bilen inte var såld utan fortfarande till salu. Jag tog kontakt och det begärdes 135 000 kr för bilen. Efter lite telefonpratande fram och tillbaka, så fick jag klart för mig att bilen verkade ha en väldokumenterad historia, vara väldigt påkostad med nya delar m.m. under sitt liv, vara fullservad med bok på BMW, ha få ägare varav minst en var en redig pedant, och att bilen hade en mycket diger lista med extrautrustning som få andra E38 över huvud taget slår. Jag åkte så och tittade på bilen och den verkade verkligen vara i ett bra skick trots ganska många mil (21700 tror jag det var då) men hade tyvärr en hel del märken i lacken i fronten av stenskottssprut som skulle behöva en omlackning av fronten. Detta var den första bil jag åkte och inspekterade, och gamla mor sa alltid att man aldrig skulle köpa första bästa. Men så blev det ändå denna gång för mig. Efter lite korrigerande av priset så det kom ner till en bit över 100 000 kr så slog jag till, den var ju nyskattad, välvårdad, hade massor med nya viktiga delar bytta. Jag intalade mig själv att chansen att hitta en likvärdig bil, med lika få ägare, lika mycket dokumentation på allt som är bytt på den samt alla servicar (fanns ju en tjock perm med i princip alla dokument och kvitton på allt sen bilen var ny), och som har lika mycket utrustning, samt i lika bra skick, skulle vara väldigt liten. Så jag köpte trots att den på ett sätt kändes lite väl dyr med tanke på att det fanns så många bilar mellan ca 50 000-100 000 kr att välja på. Men inga av dessa kunde ju matcha allt som bilen jag köpte kunde bjuda på. Samma sak idag, jag känner ibland att jag köpte den väl dyrt med tanke på hur många bilar det finns tillsalu som det begärs mycket mindre för, ja det verkar ju finnas 750i i klasar för runt 50 000 kr. Så jag lär väl aldrig få ut mer än 60-80 000 kr för min om jag skulle försöka sälja den idag? Men å andra sidan så köpte jag inte min bil för att jag skulle sälja den, utan för att den skulle bli min, bara min. Så jag mer eller mindre skiter i om den står sig i värde eller rasar som en gråsten, det påverkar ju inte hur det känns att köra/åka med den, för den är lika skön för det. Och även om den skulle rasa i värde från de över 100 000 kr jag gav för den, till 0 kr på säg 5 år, så är det ändå inte mer värdeminskning än vad de flesta familjer får vara beredda på att utstå med deras vanliga V40 V60 V70 9-5 9-3 Opel Mazda Toyota eller annan nyare familejbil de köpt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr T: Håller meddig om allt, speciellt värdeminskningen. Man köper inte en bil för att tjäna på affären. Och just en E38 köper man inte för att ha som bruksbil, första bil för det mesta. Sedan så underlättar inte din historia mitt problem just nu. Båda bilar jag kollat på har samma problem, så mao samma kostnad för att fixa kan man säga? Hur väljer man då? Första har perfekt utseende i mina ögon men den andra har extra utrsutning(EL) som jag oxå vill ha som den första saknar. Dessutom så säger den andra som kräver 75k att folk gett bud på 65k men han vill inte sälja för den summan, han säger även att jag ska skynda på då det finns dem som visat intresse. Ljuger så klart. Jag har stora problem att bestämma mig :) Att vänta ut en bättre kanske är smart men det är liksom inte en bra ide heller då det kan dröja år innan en fin objekt dyker upp där allt är rätt. Dessutom så har jag länge titta efter 728 och nu 740 också och hittar inga bra. Dvs allt är bra, det kan inte finnas någon - alla har sina minus. Angående ABS Länk vad tror ni om detta, läste Länk att han skickat till USA och fått fixat för mindre peng så slipper man även omkodningen. Det bör väl gå lika bra att skicka till Jämtland i länken ovan? Jag tänker nu på hur jag ska fixa felen som sagt innan jag slår till med någon av bilen. |
|
| Magkänslan säger den sista du länkade till. Verkar fin. Kan du inte säga att det är ett krav att ABS-lampan fixas innan köp? Annars får du vel pruta ned den,så att det täcker värsta scenariot för att lösa problemet. | |
|
Personligen har jag ju den stora lyckan att inte ha drabbats alls av den stora fälgplågan, bokstavligen. Jag skiter nästan i vad det sitter för fälgar på bilen, och ser det snarare som en fördel om det sitter stilrena enkla originalfälgar på som det gör på min bil. Det ger nämligen många fördelar. 1. Ett rent och städat originalutseende är alltid trevligt. Därmed inte sagt att det inte kan vara snyggt med fränare fälgar. 2. Det blir billigt, både vad gäller däck och fälg. 3. Det ger oftast bästa komforten både i gång och ljud, om det nu inte är så att man måste se fränast ut runt kiosken och vill försöka få sportvagnsväghållning i det lok som en sjua ändå är. 4. Det är mindre risk för att andra tycker fälgarna är så snygga att de bara måste ha dem, alltså just mina fälgar... Dr Tinnitus Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Tanner |
Det är löjligt hur vissa bilfirmor har prissatt sina bilar, man måste anpassa sig tills dagens läge och kris, haha vill ni se något skrattretande så kolla in denna anonnsen Länk Det va den äckligaste e38 jag någonsin vem fan lägger en vinge på en lyx bil? Men det roligaste är ju priset jag hade inte gett mer än 15-20k för den och det är max vad jag ger! |
|
Just nu finns det 7 st fina faceliftade 728or på blocket, alla med priser mellan 75-120k. Men alltså bara två av dom som duger?? Denna var otroligt upphetsande i mina ögon: Länk :) |
|
|
Jag hade inte köpt en bil på firma som har fel som t.ex ABS-lampa som dessutom ger nedslag på besiktning. Verkar som en ganska oseriös firma. Vad säger dom egentligen om det? Att det "bara" är en sensor som inte orkats byta? Det är ju skitsnack isåfall Min bil Länk |
|
|
Knopfler: Ser ut somdenjaghade, Länk Favoritfälgarna på, men tyvärr har den gått för mycket tycker jag. |
|
|
e34briliant: Det är just det du nämner som är problemet, det är 2 idioter till säljare som satt priset på första bilen, 149k, nedsatt till 119k. Han som äger bilen verkar vara styrd av detta pris men förstår att det är högt. När jag tittade på bilen så sa de att 90k är ok då jag bjöd 80k vilket är bra bjudet. Angående ABS så sa det att den lyser ibland, säkert en glapp kontakt har inte orkat fixa. Det tolkar jag idag efter lite research som att det kan kosta och de vill inte laga. Men att de ska laga den åt mig och sedan sälja för 80k är nog inte möjligt med dessa människor. De är ännu mer störda än mig när det gäller däck och fälg, de tror att de kommer få ut varenda krona dem lagt ut på däcken och fälgarna. Han pratade mer om de än lack, motor m.m. |
|
|
e34briliant: Det är just det du nämner som är problemet, det är 2 idioter till säljare som satt priset på första bilen, 149k, nedsatt till 119k. Han som äger bilen verkar vara styrd av detta pris men förstår att det är högt. När jag tittade på bilen så sa de att 90k är ok då jag bjöd 80k vilket är bra bjudet. Angående ABS så sa det att den lyser ibland, säkert en glapp kontakt har inte orkat fixa. Det tolkar jag idag efter lite research som att det kan kosta och de vill inte laga. Men att de ska laga den åt mig och sedan sälja för 80k är nog inte möjligt med dessa människor. De är ännu mer störda än mig när det gäller däck och fälg, de tror att de kommer få ut varenda krona dem lagt ut på däcken och fälgarna. Han pratade mer om de än lack, motor m.m. |
|
|
Knopfler. Tycker du den 728 ser fin ut? Inte ens och jämföra med dom 2 han är intresserad av! Tycker den ser sisådär ut! |
|
|
Jag tycker nog att den svarta ser ut att vara fin. Kan inte se nåt negativt på dom bilderna som visas. Förmodligen ingen lysande ABS-lampa heller. Kanske inte världens bästa bilder.Men det har ju funnits flera E38 annonser med dårliga foton:-) |
|
|
01-an är alltså upphetsande endast pga parllellfälgarna eller hur? Då kanske ni förstår varför jag föredrar den allra första som är så dyr. |
|
|
En svart E38 shadowline av sista årsmodellen med vita blinkers och M parallell fälgar, är det så konstigt om ja tycker den väcker lite känslor? |
|
|
Alla fina E38:or är lite upphetsande tycker jag. KnopflerJag har full förståelse för att dina känslor sväller. |
|
Scheckheft |
-01:an i Gbg tycker jag man ska ta en extra titta på. En 728 med sportpaketet och sportstolen i alcantara/nappa är sällsynt. Annonsen däremot är ingen hit, tror inte ägaren förstår att han sitter på en liten raritet. Miltalet - what´s the problem? om bilen är väl omhändertagen? Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
Reagerade också på det Scheckheft, en Sv-såld med M-Sportpaket, första sv-sålda jag sett:) och dessutom alcantara, klart läcker. Stephan |
|
|
Håller helt klart på denna Länk Ser enligt mitt tycke mycket fräsch och tilltalande ut. Priset ser dock ut att vara något tilltaget. Men jämförelsevis mycket bra mot den silvriga för 119.000 kr. Bilcentrum i Falkenberg AB kan inte ha deltagit i den svenska beg-markanden på mycket länge. Ang. ABS-lampan och pixelfelen tycker jag du ska se det som potentiella prutargument. Börja med pixlarna 1500-3000 kr för att få det fixat, gå vidare till ABS-lampan och säg att du inte utesluter någonting, det kan bli ett dyrt fel att åtgärda, såvida säljaren själv inte har andra uppgifter. Idag är det verkligen köparens marknad, så köp inte första bästa objekt, utan åk runt, titta, pruta, tjöta och var ihärdig. Dock vet jag hur svårt det är när man verkligen har fallit för en bil. Men speciellt i Stockholmstrakterna brukar det komma ut många intressanta E38-exemplar. Så fort jag hittar något tilltalande är det antingen i Skåne eller Stockholm. Är det inte typiskt? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Håller med Sahlsten, Länk verkar bättre än den första. Och den har dessutom mer utrustning vilket i mina ögon är bättre än tonade rutor och stora fälgar. För vad är enklast att ordna dit själv? Tonade rutor och fälgar eller el-ratt, el-stolar m.m.? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.