AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
58.815

Är det värt att gå vidare med denna bil?

Sida 4 av 14
gabber: Sök på ABS i 5-serieforumet så får du upp en hel del info. Tror inte att du hittar en vettig styrenhet på skroten eftersom problemet är så vanligt förekommande. På min bil som har gått 17 är den bytt tillsammans med nästan samtliga ABS-sensorer. Jag har sett prisexempel på över 10000 för en ny enhet så det lönar sig att kolla upp innan köp.

Instämmer i övrigt med henke lexus, du har mentalt redan köpt bilen. Tänk nu på att du köper en lyxbil med 10 år på nacken och att kolla upp allt ordentligt så att du inte ångrar dig djupt sen. Har du funderat på M-test alt. låta BMW gör en koll?

Är rosten på samma dörr som befaras vara omlackerad? Dåligt underarbete? Dörren är lätt att lackera om, men det är trist att börja laga en massa saker om man dessutom betalt ett högt pris redan från start.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Ja, ni har helt rätt att jag mentalt är helt såld för denna bil men det betyder inte att jag är dum i huvudet. Jag läser så mycket jag kan om det här ABS problemet och det ger blandade versioner.

Vänster ABS givare bak styr fler funktioner tydligen, finns 4 givare gissar jag på? Kan det inte vara en sådan givare som är problemet? Tydligen går det att byta själv?

Vad är det som kostar upp emot 10k så jag förstår?

Sedan så verkar ni ha blandat ihop bilar och priser här.

Angående 740 Individual så bjöd jag 100k och han tackade nej då han tackat nej till 150k som annan bjudit.

Angående Silver BMWn bjöd jag 80k och de sa nej, vi tänkt mer på 90k. Nu väntar jag helt enkelt på att de ska ringa. För om någon annan gett mer än 80 så hade ju han sålt direkt.

I värsta fall kan jag även ge 85k då jag sett bilen och skicket är inget tal om. Aldrig sett finare E38.

?? kommer alltid finnas, när jag köpte min 728 för 2 år sedan var den M testad, allting såg bra ut osv. Kommer hem så snos alla 4 däck/fälgar M parallell style 37 efter 10 dagar i min ägo.

Sedan den dagen började problemen för mig.
Kylare, parallellstag, hög avgasvärde, läckage i bensintanken. vattenpump, vevaxelgivare, tändstift, batteri osv det bara kom en efter en. Det säger mig en sak bara.

man kan spendera en vecka på att felsöka en bil och den visar sig vara perfekt men ändå så kommer kostnaderna senare. att köpa bil överhuvudtaget är ju en förlustaffär och idiotiskt.

Nu försöker jag inte hävda att silver BMWn är bäst, det tjänar jag inget på men skicket och de få fel som syns tycker jag att 80-85k är helt ok.

Skrapmärket är något man får lägga sig ner och titta upp för att se
Rost var på andra dörren, ej den lackerade(om lackerad)
Pixelfel går att åtgärda och är inget mekaniskt oroväckande problem

Enda nu är ABS givaren och den verkar vara lite si o så
Saxat från begagnatguiden för E39 (samma torde gälla för din E38):

"Strulande ABS-givare är ett vanligt fel på E39. Givarna är känsliga för vägsalt vilket gör att de lägger av med tiden. Trasiga ABS-givare resulterar i att ABS lampan tänds och systemet sätts ur funktion. Ett sensorbyte kostar ca 1800 kr.

Styrenheten till ABS & ASC/DSC (beroende på utrustning) kan gå sönder på årsmodell -99 och -00. Detta resulterar i att ABS och ASC/DCS-lampan tänds och systemen sätts ur funktion. Diagnosdatorn läser av felet som fel på ABS-givare. Kvarstår felet efter byte är det styrenheten som behöver bytas. En ny styrenhet kostar 5.990:- och måste kodas om av BMW innan den börjar fungera igen. "

Alltså, har du tur så är det bara en eller flera sensorer som är kassa. Om inte så behöver du fixa styrenheten. De 5990:- låter väldigt optimistiska, kanske var ett tag sedan guiden skrevs.
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Hade han tackat NEJ till 150 på Individual´en?!

Jag tänkte spontant 100 jag med på den, under förutsättning att allt såg rimligt ärligt ut och att allt var fint. 150 indikerar antingen att allt ÄR 100%, eller att han är ute och seglar, eller?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Har mailat BMW och en annan verkstad om detta lampa som lyser, få se vad de ger för svar/pris.

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Jag bjöd 100k mest för skojs skull då jag ser direkt att den är speciell. Ser du på den 740 sm är satt till 125k på Blocket vars ägare beter sig som en idiot när man frågar något så kan man få en prisbild.

Men 150k indikterar dels att den är i superskick samt att han inte har bråttom att sälja kanske.

De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Å andra sidan, den har även 16:9, det är 7.000spänn [och jag har börjat fundera på CarX], och för egen del vill jag inte ha 20" Alpina utan mina orginal 18" Styling 32. Det ger en liten peng in i försäljning på Alpinafälgarna.

Idiot? Du menar den här; Länk ?

Jaså var han ingen rolig säljare?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Ja, han. bad om mer info och fick Länk

thats it
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Länk
Länk

Någon som testat detta företag? Ger 2 års garanti på arbetet och det är billgiare än BMW som alltig.
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Fast ett nytt kombiinstrument till E38 kostar 3.500 på BMW nu. Frågade för bara några veckor sedan senast. "Monteringen" är två torx och 4 snabbfästen - no probs. Omkodning - well, tycker man det är oskäligt med 800 spänn kan man ju leva med den lilla pricken. I would... :]
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Alltså jag kan inte ta beslut, bilen jag körde hade bromsar som tog som fan, dvs direkt och hårt. Det är med andra ord bara kosmetisk fel som visas i displayen enligt mig som inte kan så mycket.

Hade inte ABS fungerat hade bilen inte stannat så lätt från 150 km/h?

Så frågan är om man kan köra vidare med att lampan lyser? Det gör ju han och han har barnstol, tänker då att det kanske inte ABS som är ur funktion utan en sensor som han inte orkat byta?

Men sen undrar jag varför han som är verkstadschef och som har en verkstad inom familjen inte fixar detta när de tagit hand om bilen i övrigt?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Värt att nämna är att silver BMW har proffesionellt tonade rutor, skitsnyggt.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
OM ni kommer överrens om affär tycker jag du ska be säljaren åtgätda ABS:en allt annat tycker jag är oseriöst av firman.

Sen tycker jag du ska försöka ha lite is i magen, du verkar mentalt redan ha slagit till. Verkar som fälgarna fått dig att falla pladsk för bilen och du försöker förtränga bristerna och det relativt höga priset.

Tycker inte man ska hitta rost eller lysande varningslampor på en e38 för varken 80 elllr 119´. Dessutom tyckte du själv i början på tråden att bilen var klent utrustad.

Tycker det finns flera intressantare bilar som folk länkat till i denna tråd men de verkar falla på att det är fel fälgar. För 8-12´ hittar du gott om begagnade fälgar till e38. BMW 18" parallelleker eller 20" alpina är det snyggaste enligt mig.

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
BjörnB:
Det du säger är sant, jag har fallit för bilen men inte pga fälgarna utan helheten. Jag hittar ingen annan 728 som är lika fin och jag tror inte jag vill äga en 74/750 idag pga bensin och allt annat.

728i får ni länka till om det finns, men vad jag kan se så är det ingen där ute lika bra.

Med lysande ABS-lampa går bilen inte genom besiktningen. Frågan är om firman ens får sälja en bil som inte går genom besiktningen.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Besiktningen är utförd i FALKENBERG RJL 955
BMW 728 IA 0000 WBAGE41000DN18749
0713 2008-09-01 16:37:44
Vägmätarställning: 157682 km Föregående besiktning: 0713 2007-08-28
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Betyder det att de sett att bromsarna/ABS fungerat och godkänt?
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Lampan går ju släcka för bilprovningen [det där tycker jag är bullshit], däremot skulle jag personlligen irritera mig på lampan...
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Ja, även om det går att släcka så måste ju ABS har fungerat om det godkändes. Vilket för mig är att det är någon el/sensorfel?

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej

Grabber jag vill inte vara taskig men hade jag varit i dina skor hade jag inte köpt den för 80k, som många redan säger att du stirrat dig blind på bilen. Det är lätt hänt har jag också gjort när jag var yngre...Du kanske inte är så gammal ? Men det är farligt och kan bli väldigt dyrt. Lyssna på en som redan gjort det misstaget.

Bromsarna fungerar utmärkt även utan ABS men dom låser sig vid den tidpunkten som ABS:n hade gått in och då glider du bara i tangentens riktning farligt och dyrt.

Mvh

Carl

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.