|
Sida 14 av 14
|
|
|---|---|
|
Sahlsten. Först vill jag fråga. Är du sur på mig för den kommentar jag gav dig i den andra tråden? Trots att jag gav en förklaring till min kommentar? Det verkar som du är det med tanke på ditt "påhopp" på mig här? Är du klar över att det är Gabber som startat tråden? Är du klar över att det var Gabber själv som kom in med en uppdate om sin nyköpta bil, och berättade om lite allt möjligt om den, inklusive om navigationen i den. Tycker du då att jag är så in i helvete fel ute om jag då kommenterar navigeringen lite i denna tråd? Har Gabber klagat på mig för att jag förstör hans tråd? Nej, så varför hojtar då du herr Sahlsten? Alltså är inte mitt förra inlägg OT i denna tråd, eller hur? Jag har försökt förklara för dig min tidigare kommentar till dig, men jag tror inte du förstod den? Jag kunde inte hitta någon direkt koppling till tråden, därför att jag inte direkt insåg kopplingen till fjäderbrott på det sätt som du skrev ditt inlägg. Du var en smula otydlig som du skrev, så jag hann få iväg ett inlägg med en kommentar på skoj, med smiley och allt, och alltså inte illa menat alls. För jag trodde att du postat i fel tråd. När jag så fick din sura respons på det så började jag kolla ännu en gång och insåg då att jag missat kopplingen till topic och förklarade det och bad om ursäkt. Räcker inte det? Sorry för OT till er andra. Vill du diskutera saken mer så är du hjärtligt välkommen att PM:a mig Sahlsten Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ingen förstår min tråd, man får skriva vad man vill bara det hör till mitt ämne vilket det gör just nu men jag förstär också Sahlsten som tycker vi går utanför rubriken för tråden då bilen är köpt osv. Jag har inga problem att diskutera här så bli sams och gå ut och solva och grilla för fan. Jag är som du säger inte van och har inte hittat alla funktioner ännu, därför gillar jag den inte ännu(navigatorn alltså) |
|
|
Dr Tinnitus, Det du skriver är mer än en smula otydligt. Du bara vänder och vrider på alla resonemang till du får det som du vill. Sen är det bara att dra till med några A4-långa rader med obegränsad energi så ingen orkar läsa. På AP får man nämligen inte betalt per spaltmillimeter man skriver, vilket måste syfta till att även inlägg av kortare karaktär kan vara värdefulla. Alain har skrivit till dig tidigare att respektera andras åsikter och bilar. Tyvärr utan framgång, förutom de halverade inläggen som kom strax efteråt. BMW CS #1812 |
|
|
Gabber, Det är inget som är riktat mot dig. Jag har tidigare fått reprimander av Doktorn för att skriva "fel" inlägg i trådar. Du får gärna fortsätta skriva vad du vill, bara jag slipper bli tillrättavisad av en person som uppenbarligen inte kan hantera det själv. BMW CS #1812 |
|
|
Gabber. Tack för klargöringen om tråderiet. Och, jag är inte sur själv, bara reagerade på Sahlstens "tjoho" då saken för mig redan var förklarad ursäktad och glömd. Nå Gabber, har du svenska menyer och språk i naviskärmen? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Gabber, Jag vet inte om det framkommit tidigare men har du 16:9 i din 740 -00? BMW CS #1812 |
|
|
Tydligen har ni något att lösa mellan er så jag ska inte försöka medla. Jag har 16:9, DVD nav men inte svenska menyer i NAV. Hur får jag det? Jag är just nu enormt lack på bilens stereo, jag hade kasst ljud i början, gjorde ett försök att byta 4*5,25" i hatthyllan till något annat från MDS och nu går det inte att höja utan att fantaburkarna låter och diskanten tjuter. Högtalarna var inte bra men nu låter det det nästa som fantaburkar som slår i stål och tomrum, antingen är de verkligen skit(tror jag inte), eller så är lådan bakom för litet eller så är steget svagt? Hur som helst är jag redigt förbannad då jag försökt göra något bättre och förstört det jag hade. Nu hoppas jag de tar tillbaka skiten så jag kan göra en seriös installation av allt. Dr T, du hade digital TV, hur/vart har du fixat detta? Jag har läst varenda guide på INternet sen jag köpte bilen så jag vet om att det finns att göra själv, men jag kommer nog inte fixa det tror jag utan att sänka något annat. Har du lämnat in kanske? Kan man ha digital TV med kort och abonemang så man får alla kanaler? Hur gör man för att se DVD film enklast? Har CD växlare. |
|
|
Får man vara fräck och fråga vad du gav för bilen? BMW CS #1812 |
|
|
För att få digitalTV enklast i din bil så handlar du en original hybrid (analog/digital) videomodul på t ex eBay för ca 5-7000 kr fabriksny med garanti, och stoppar dit den istället för din analoga box. Bytet tar ca 10-15 min och passar rakt av. Sök på BMW E38 digital så får du garanterat träff. Notera att du inte ska köpa en box till X3/X5 eller E46 då de har lite annan sarg på de till 3-serien, och lite annan kontrastvinkel på de till X-serien då de sitter på lite annan höjd i brädan. Du kan köpa de till E39/E38 och troligen E36. Då får du in alla fria kanaler med bra bild när det är bra mottagning. Normalt funkar det bra på friare ytor i och runt städer/samhällen. Med en hel del trixande så kan man böka in en hemmadekoder och köra med kort och få in alla de kanaler man betalar för om man är i kontakt med utsänd signal från aktuellt nät. För att se DVD-filmer så finns det på eBay färdiga DVD-spelare som bara är att plugga in. Frågan är om man då får ljudet i stereo eller inte? För original videomoduler ger bara mono-ljud på TV, men i alla högtalare. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
För den som bryr sig kan jag berätta att jag idag såg den överprissatta 728:an från Falkenberg i Trollhättan. Måste vara någon stackare som blivit skinnad. :) Den såg dock väldigt fräsch och helrätt ut med fälgarna och det fina skicket. |
|
|
Haha, jag skulle gärna vilja veta vad den såldes för men det lär de inte säga till mig. Dock ska jag skicka ett mail och kolla. Stackars köpare. |
|
| Varför är det synd om köparen? Var det en dålig bil? | |
|
Synd och synd, jag antar bara att han fick samma priser som jag fick vilket var 119k annonspris, sedan efter ha bjudit 80k så får man svar att allting under 87k tas inte på allvar. Detta med defekter som att ABS lampan lyser och ingen förklaring/rabatt gavs samt att den har extremt mycket pixelfel, jag kunde inte släppa dessa fel och efter forummedlemmar förklarade om ABS och kostnader samt deras attityd samt att de vägrade gå ner i pris så släppte jag den bilen. Därför är det synd om om killen som köpt då han troligen inte heller fått rabatt och 87k för den är för mycket hur man än ser på saken. |
|
|
Aha, okej, då förstår jag... :) Annars är det svårt att hitta "sin" 740 tycker jag, den som har exakt den utrustning som man vill ha. I mitt fall svart färg, v8 el v12, kontur(sport)stolar, ljust trä, svart el lavendelgrå inredning, taklucka, tv/navi, cd-växlare med dsp, dubbelglas, rollo, pdc, telefon m handsfree. Detta är minimi, det jag vill ha. Vet någon om en sån finns till salu? Jag har kikat länge, fortfarande inte hittat någon. Kanske att den "stackars" köparen hittade sin drömbil och var beredd att acceptera bristerna du nämnde, vem vet? Men priset var saftigt, särskilt om det bara satt en 6:a i den. |
|
|
Gabber Håller med att DSP ljudet är pinsamt dåligt i e38 med tanke vad systemet kostade när bilen var ny. Problemet med att basarna i hatthyllan slår igenom beror på att slutsteget är på tok för klent, sjäv kopplade jag ur skiten och bytte ut midbasarna i dörrarna till DLS element vilket gav betydligt bättre bas ur dörrarna. Men ett problem var orginal elementen var 8 ohm och DLS elementen 4 ohm vilket gjorde att de började spela en aning för högt i förhållande till diskanten. Har nu köpt ett 5 kanals DLS slutsteg som har högnivå ingång som jag tänker dra midbasarna och en sub med. I framtiden har jag också tänkt koppla bort hela DSP Systemet och byta ut Radiomodulen mot en nyare som har lågnivå och stöd för mp3, dessa hittar man i x5:or. |
|
happygrus |
Vad ska man bjuda på denna och ska man ens... Länk Jag var och tittade på den idag han knappt börja titta på den så kom ägaren ut med nyckel. blev lite besviken då det fanns ytrost på bakskärmarna, nersidan på dörrarna utvändigt, begynnande rost nerkant på bakluckan (visst det är standard ställen på e38 men ändå.. Från trösklarna och upp till dörrlisterna behöver den blästras och lackas om man vill få den riktigt fin. På ett ställe dessutom var tröskeln intryckt nereifrån då hans fru fastnat på något i vintras, fjäder bak vänster var också brusten och däcken slut. Inredningen var ovårdad, grus och smuts överallt och förarstolen hade släppt lite på gråfärgen vissa ställen. Tog mig en provkörning och visst gick den fint, stabil tomgång och inga missljud ifrån motorn drog riktigt bra och låg stabilt på vägen kanske aningen mjuk i fjädringen. Riktigt roligt att köra en 7a med manuell växellåda ! Han har ju satt ut den för 47 000 men sänkte sig direkt till 39 000.. Vad kan man tyckas den är värd ? Mkt fin och välskött bil som det står i annonsen kan jag inte direkt hålla med om... |
happygrus |
Sedan så saknade den också komfortstolarna, det var vanliga el-stolar med svankstöd och ingen navi/tv heller. Klimantanläggningen var nyservad och kylde riktigt bra men en av spjällmotorna kunde "hänga" sig om luftfördelningen ställdes in på ett visst sätt. Dimljus höger var glaset spräckt på dessutom. |
|
Låter inge vidare, det enda som gör den intressant är väl den manuella lådan. Jag skulle inte bjuda över 30.. om ens det. |
|
happygrus |
Nej precis känner ju det att ska jag köpa ännu en "projekt" bil. Jag trivs bra med automat i min e32 men har bara kört e38 med manuell så jag ska nog leta upp något finare exemplar och inte stirra mig blind på om det är automat eller manuelllåda. |
happygrus |
Lite lustigt det finns två st manuella 740 till salu i Hudiksvall där jag bor, två i hela långa landet men ingen i något fint skick. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.