|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är väl inte bara jag som tänker köpa nya däck inför sommaren antar jag. Det finns visserligen en del gamla trådar om det redan men jag tänkte ta en nyinventering och höra vad folk tycker och tänker. Som vanligt vill man ju ha tysta däck som funkar bra även på blöt vägbana. Jag har till exempel fått känslan av att Michelin inte motsvarar de förväntningar man har på dem, stämmer det? Är det någon som har några bra tips? | |
| Jag har aldrig blivit besviken på några Michelindäck och kommer helt klart att köpa det när det blir dags för däck nästa gång. | |
|
Seriösa däck tester - någon som har tips. |
|
|
Länk |
|
|
Köp Continental SportContact 3 ! Mvh |
|
|
Har fått uppfattningen att Nokian Z ska vara riktigt tysta och fina. Inga racingdäck förvisso, men det kanske du inte är ute efter? Mvh |
|
|
Hehe, racingdäck är kanske inte nödvändigt, men det är viktigt att man kan klara en fullgasomkörning om man säger så. Men viktigast av allt är nog komforten. Jag har 255 bak och diskuterade just vägljudet med min däckverkstad för några dagar sedan. De menade att det i allmänhet att svårt att få breda däck att vara tysta, och så är det naturligtvis, men med tanke på att det kan skilja mellan 2 och 4 tusen i prisskillnad mellan vissa däck vill man ju inte chansa. Jag har också hört bra om Nokiadäcken. |
|
| @ Passo222: Berätta gärna mer? Egen erfarenhet? | |
|
Hej. Jag fick min förra bil, 320 e46, levererad med dessa däck från fabrik och hade dessutom M-pkt vilket innebar bredare i bak, 255x40x17, 225x45x17 fram. När det var dags att byta föll det sig naturligt att köpa dessa igen. Som du säger själv så måste man förstå att breda lågprofil låter lite mer men dessa upplevde jag som helt ok och när jag bytte in bilen reagerade säljaren på BMW positivt till att det var klassdäck och inte billiga Kinadäck typ Fulda, Hankok, Falken mfl. De höll längre än jag räknat med så de är även slitstarka. På min nuvarande bil har jag RF och dessa kommer att bytas till vanliga när det är dags. Du vet väl att om du pratar med rätt person hos däckfirman, ägaren, så går det att pruta ganska mkt, gör det inte när andra står bredvid bara. :-) Mvh |
|
|
Teknikens Världs däcktest från ifjol Länk |
|
| Har köpt Goodyear Eagle F1 235 40 18 och är verkligen jättenöjd. Otroligt tysta och ska ha mycket bra egenskaper på våt asfalt. Mönstret gör att det är svårt att få vattenplaning | |
|
Rinko, jag har hört att Eagle F1 slits ner snabbt för att dom är ganska mjuka? stämmer det vet du? Beemoholist javisst! |
|
| Har inte hört det. Haft dom på bilen i en vecka så jag kan inte uttala mig om det :) | |
|
aha, ok...meddela gärna om hur det går..om det är så att de slits fort. Hoppas dom inte slits fort för dig :) Beemoholist javisst! |
|
|
Jag hade michelin pliot sport ps2 till min bmw touring 01. 235/45-17 hade jag dom alla. Sen blev dom slitna alltså främre däckarna, så kollade jag runt och köpte pirelli asimmetro zero som var bäst i betyg före michelin pilot sport. Satte dem två nya förra året till nu. Så köpte jag 2 st nya pirelli samma märke så jag har alla 4 st samma märke nu. När jag skulle sätta däcken som var köpta från förra året så blev jag mycket förvånad hur mycket däcken har slitit och man kunde se direkt stor skillnad mellan nya däck och förra året däck. Det är kanske 3 mm kvar från gränsen. Jag hade michelin pilot sport ps 2 på bilen när jag köpte den begagnad så det var ca 3 mm kvar från gränsen och körde bilen i 3 år så till slut var däcken slut. Så tänkte jag Fan Pirelli bara ett år gammal och redan 3 mm kvar från gränsmärke. Ska bli intressant att se till hösten när det är dags att byta till vinterdäck. Ser jag däckarna slita mycket snabbt då är det bara säga adios till Pirelli och köpa nästa gång Michelin Pilot sport ps 2. Kanske är pirelli för mjuka så den sliter snabbare? Nån som har samma situation som jag? |
|
|
robotics6: Jag har samma "problem" med pirelli p zero till min bil, mina drivhjulsdäck höll 1000 mil senast vilket inte är helt lysande då jag inte burnar och har mig med bilen... Mpower |
|
|
Det kanske är så att har man jättbre torrgrepp och däcken rullar mjukt så slits dom också snabbare? Det låter logiskt ..eller? Så man kanske får välja då att ha lite hårdare däck och att dom då håller längre ? Beemoholist javisst! |
|
|
Har precis köpt två nya Continental SportContact 3 245/40-17 Kollade priser på nätet och där låg dom på ca: 1900-2000kr st. Min vanliga "däckgubbe" ville ha 2250kr/st monterat och klart. Efter att ringt runt lite fick jag dom för 1750kr/st monterat och klart, det lönar sig att kolla runt lite, nu var det dock en marskampanj på BVS. Contidäcket är ett däck som jag personligen tycker är tyst och fint.. Mvh Jens |
|
|
Någon som har erfarenheter av Dunlop Sport maxx |
|
|
Angående däck så har jag fått veta av en michelin-snubbe att ju bättre grepp man har desto snabbare slits däcket ner. Ganska logiskt om man tänker efter. Inte konstigt att kunden aldrig blir nöjd med ett däck. Kör enduro på fritiden och efter fem timmars körning så vart mitt bakdäck helt förbrukat så jag åkte in och klagade och fick frågan om jag haft bra grepp dom timmarna som däcken använts. Inget jag kunde neka till så han sa samma sak han: bra grepp - kort livslängd sämre grepp - lång livslängd Något att klura på kanske... 0hk på framhjulen, precis som det ska va |
|
|
Champ Hade Dunlop Sport Maxx på min förra 530 och under de relativt få milen jag hade bilen kvar efter bytet till Maxx-däcken var jag väldigt nöjd med grepp,ljud, komfort och våtgrepp. Så pass att det faktiskt ligger en ny uppsättning Maxx på altanen som ska monteras på cabben vilken dag som helst :-) Valde återigen dessa efter att ha funderat på Michelin PS2 och Bridgestone Potenza RE-050. Varför valet föll på Maxx var en kombination av erfarenhet och pris. Michelin var dyrare och efter vad jag kunnat läsa mig till inte altid bättre än Maxx och RE-050. Fn sitter det RE-040 på bilen och funderade på att välja efterföljaren men till slut blev det Maxx ändå. Är på intet sätt missnöjd med mina RE-040 men gillar Dunlop bättre av någon märklig anledning... Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.