AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.395

knackande?! m20b25 efter ventiljustering och oljebyte

Sida 1 av 2
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
Som titeln kanske säger har jag redan bytt olja och fått ventiler justerade! När ventilerna justerades passade jag på att kolla att kammen såg fin ut och att allt under ventil-kåpan mådde så bra som det går på en 20 år gammal bil!

Men den knackar / tickar fortfarande ganska högt! Särskilt vid kallstart... då det låter in i cupén och överröstar fläkten på 1.a läget...

Någon som haft/har liknande problem och har några tips?
Kör för övrig med castrol magnatec 5w40 olja... och nytt original bmw filter!
Ra
18
Rajbjing
525i -88
Tänk på att spridarna låter en hel del. Försök höra varifrån ljudet kommer in i bilen, har du tur så är det nåt litet hål du måste plugga.
Kan vara vevlagren som är slut.
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
Vilken slags ljud skulle vevlagren ge ifrån sig? Ska lyssna imorgon när jag startar den på morgonen så jag får reda på varifrån "knacket" kommer!
Kan även tillägga att det blir tystare desto varmare motor! MEN ändå hörbart i första växeln då vindljud osv inte är märkbart!

Finns det något jag kan göra åt spridare? Min far sa att det kunde varit något som heter "piston slap" och förklarade det som att kolvarna skakar runt i cylindrarna :S

Om det nu är mina vevlager hur mycket kan det kosta att ordna? Och bör man tänka på att byta något annat när man väl är på gång?
Glappande kolvtapp, kan även vara ramlagrena som är slut hur mycket har bilen rullat
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
bilen har rullat ca 21000... och oljan jag fick ut var skitig som f a n!

Hur "låter" de felen som tagits upp hitills? och hur kan jag utesluta vissa saker? lite grön på motorns inre!
Är ramlagrena slut har du ett knackande ljud.Hur kollade du kammen?
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
Jag var med och tittade på när mina ventiler justerades på verkstad med väldigt erfaren mekaniker och bad honom då kolla kammen när vi gjorde detta! Han sa att han knappt såg några förslitningar alls. Den såg mycket frisk ut t.om
Vilket mått har du på ventilerna?
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
0,25 kall motor...
Avtar ljudet då motorn blir varm?
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
delvis... men fortfarande där i ettan (när man kan höra det) lite innan 2000rpm varv.... (sen låter avgas för mycket). Jag har aningar om att det är ett vevlager... men jag är ju som sagt grön!
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej bennybira. Jag tycker det låter som det fortfarande e nått me ventilerna faktiskt. Har själv hållt på me sjustering på min 535i 91a som jag hade.
En fråga, Låter det mer nu när du bytt olja o gjort sjusteringen?

MVH M-killen

M-killen
Har du provat att trampa ner kopplingen och hör om ljudet avtar tänkte att ljudet kommer från växellådan
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
M-killen
Ljudet har väl egentligen alltid varit där :S därför jag bytte olja och sen 2 veckor senare fick ventilerna justerade! Men just idag blev jag nästan lite rädd då jag idag startade motorn och började köra hörde det mer än vanligt... Detta betyder dock inte att det inte varit lika högt innan. Stängde stereon och lyssnade noga idag...

BMW Berra
det försvinner när kopplingen trycks! nästan 100 på att det inte kommer från lådan! MEN jag kan ju undersöka detta vidare när jag kör nästa gång!
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
fast med lite eftertanke har det nog blivit värre...
Du skriver att ljudet försvinner när kopplingen trycks ner, då måste det vara något i växellådan
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Ja som bmw berra sa så är det nog uttrampningslagret som e slut höres det som efter som det tysnar när du kopplar.

M-killen
Be
28
Bennybira
525i 12v -89
Ljudet ökar med varvtal... och är högre vid kall motor :S knackar urtrampslagret?
och om jag trycker kopplingen så sjunker varvtalen till tomgång och ljuden med dem? :S
Urtrampslagret knackar inte men ingånde lagret i växellådan knackar ökar med varvtal ett vanligt fel på dessa bilar
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Om ljudet blir tystare om du kopplar så e jag nästan 99% säker på att det e lådan o ett utrampningslager kan låta hur som helst, kan va allt från ett malande ljud till knackande o rent skrammel, men då är lagret nästan borta om det låter så mycket. Tycker du ska be nån kunnig mekaniker prov köra o lyssna.

M-killen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.