|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
är det någon som har provat tändstift från biltema? gäller 318i M40-91:a dom som sitter i är inte helt slut, men skulle vilja byta stift samtidigt som olja bara för att, men inte dyra stift då skiter ja i de | |
|
Tror inte det spelar så stor roll i den motorn. Annat är det med sexor. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
För det första så tror jag biltema stiften funkar utmärkt. Men tror inte att NGK stift är speciellt dyra till den heller, om du skulle vilja satsa på lite kvalitét. Så kika in på närmsta OK/Q8 station och bläddra igenom deras stiftlista först =) |
|
|
Vissa Biltemagrejer fungerar mycket bra, och ger möjlighet att lägga pengarna på annat! Exempelvis bromskivor! Dock har jag bara hört dåliga saker om deras tänd- stift/kablar! 4st NGK stift kostar inte mycket, hade gått till närmsta mekonomen/micro och köpt ! |
|
|
köpte stift på mekonomen, 400kr kosta dom' behövs ju inte bytas så känns som ja ska lämna tillbaka, vet inte än |
|
|
Jag kör med Eyquem F3+1 Stiften från biltema i min 328 (haft dom i 2år nu tror jag) och köpte nyss till 320n också.. kostar 70kr styck: Länk |
|
| jo jag kollade på sådana oxå, men vilka passar till min 318? vilka har du till 328:an? | |
|
Hur vet du att de inte behöver bytas? Tändstiften ska enligt serviceinstruktionerna bytas vid varje inspektion i den där motorn = rätt ofta. Jag skulle då inte lämna tillbaks dem iallafall :) |
|
| måste väl finnas billigare än 400kr? | |
| NGK BKR6EK 72:-/st är det som passar M40n | |
| Jag får en känsla av att mekonomen tar lite överpris för stift, man bör nog kolla andra ställen, som OK/Q8 t.ex. | |
| Var é det don kostar 72kr? Betala 92 på mekonomen | |
| Beru platina stift, kan det vara något? | |
|
Hoppa över Beru stift, betydligt mer problem med dom är biltemas stift. När Beru stiften dök upp som standardsortiment hos mekonomen för runt 10 år sen blev det en jälka massa problem, mittelektråder som lossnade och ramlade ner i cylindern mm, samma problem finns fortfarande och har drabbat en massa Volvoägare, ämnet har varit uppe på Plus på tv. I början när det var som värst betalade SAAB inte för nya tändkasseter om bilen körts på Beru stift. Ett Platina stift tänder inte bättre, det har man för att det håller längre. |
|
|
Överpris? Javisst så det sjunger om det! Köpte Champion C9YC till en "salubil" som jag servade upp, de kostade 20:-/st samma stift sitter i 318 med M40 Biltemas Eyquemstift har jag skruvat i en bil en enda gång.. de höll ca 1 km, startade bilen körde till en kompis och drack kaffe, sen höll jag inte ens på att få igång den igen, åter i garaget åkte de gamla, med betoning på gamla NGKstiften i igen, sen startade bilen igen utan strul No more Eyquem alltså |
|
| var köpte du championstift för en 20? | |
|
När det gäller tävlingsmotorer så är det i stort bara NGK samt Nippondenso stoft som gäller. Bosch har förkastats av mången tillverkare,inte minst BMW ock detta tyder på att man månar om kvalitet ock inte stuvar i Tyska saker bara för nationell stolthet. Känner några inom verkstads branschen ock de är rörande överens om varifrån stift bör heta. Ett tydligare ex är Mitsubishi samt Toyota som har sk longlife stift som bytes i intervall om 10 000 mil. Dessa stift är intet unika utan standard NGK eller Nippondenso. Hade som sagt en Mitsubishi Sigma för några år sedan med dessa pluggar i. I serviceboken uppmanades man att använda NGK,Nippondenso eller som 3:e alternativ Champion. Bosch eller Beru var det inte tal om. En av mekarna berättade om en kund som köpt tändkablar,stift,fördelarlock samt rotor på Biltema. Stiften var Equem-stift. Killen ifråga hade en testbänk så han kollade bilen före bytet ock efter att ha monerat de nya grejorna. Värdet han fick efter bytet var sämre än det före så han kliade sej i huvet ock bytte tillbaka till de gamla stiften. Nu var värdet mycket bättre än det första till ock med, så hans tips var att tändkablar ock fördelarlocket var helt ok på Biltema men stiften var usla. De gamla stiften var av märket NGK :) |
|
| Summan av kardemumman, kör med NGK stift! 380 kr är inte mycket att orda om för något som håller i många många tusen mil. Fick hosta upp med lite över 1000 spänn för nya stift till min kärra jag, men det var det värt =) | |
|
Mitt nya favoritstift är ngk BKR6EQUP sitter original i min m54 med bytesintervall på 10000mil. Bra värmetal oxå, passar i det mesta. |
|
| Cruser: Champion C9YC 20:-/st hos Länk Jag handlar ju numer allt därifån. Jag bor ju nära till så jag har aldrig provat att beställa, utan hämtar det jag ska ha, Ikväll blev det bromsklossar till en 518 och nån "skvätt" bromsvätska :) | |
|
Hej E36 skickade mail till wennström och fick detta svarHej Visst har vi det Är det en E30 eller E36 du har? På E30 har du ett stift som heter C9YC och kostar 24:-/st Har du en E36 heter det RC8DMC och kostar då 60:- Det är uteslutande Champion stift vi jobbar med Mvh Janne det är väl samma motor i dom eller har jag fel? skrev att jag hade en 318-91:a, de kan väl inte spela roll vilken kaross motorn sitter i? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.