AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
45.215

Vad har hänt med mitt motorutrymme, efter Ditec behandling?

Sida 5 av 5
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Det lät ju inte alls bra! Har du kontaktat Ditec om det?

Nog inte så dum ide att göra det så dom kan kolla upp det.

Mvh
Kristoffer
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Jag har inte hunnit med det men skall kolla upp detta!!

Ingen annan som har märkt detta fenomen?!
re
10
remont
BMW 530 touring diesel -05
Läste inlägget från Sebbe 1985 om flammig nummerskyltshållare. Vad jag i dag kan säga så har skylthållarna - de kromade som vi även säljer sedan flera år - begränsad kvalitet. Har dessa på min egen bil och konstaterat att efter en tid kan "själva kromet" lossna på vissa delar av hållaren. Med tanke på dess pris 1-200:- får man sannolikt räkna med begränsad hållbarhet.

Vi kommer att speciellt kolla vår alkaliska avfettning på skylthållarna för att se vad som sker. Återkommer.

Jag har ännu en gång påminnt om besked från de s k experterna på plast mm då det gäller motorutrymmet på compactK:s bil. Min kontktman har lovat att vi skall få ett svar.......jag kan bara vänta som det verkar i nuläget. Men svar skall komma!!

Hälsningar
Åke
Ditec
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej Åke!

du har PM.

Sebbe
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Om jag förstod det hela rätt så är det inte nummerskylthållarna som det är fel på? Sebbe du har väl bilfirmans nummerskyltshållare på din bil eller?

Mvh
Kristoffer

re
10
remont
Äntligen ett svar...även om vi inte blev klokare.

Våra experter har väntat med följande utlåtande i lite mer än ett år:

"Plasten är av motståndskraftig typ och motståndskraftig mot flertalet lösningsmedel från milda IPA/alkoholer via butylacetat, xylen men även mot kraftiga lösningsmedel som Aceton och Ecylacetat." Jag utesluter att "normala" lösningsmedel kan orsaka skadan.

Plasten var även beständig mot Na0H (lut) under kortare provperiod i vattenlösning. Med "37% svavelsyra alt saltsyra gick plasten att lösa på ytan.
Med kännedom om vad som normalt används på bilvårdsanläggningar i kemikalieväg ter det sig osannolikt att skadan kan ha orsakats av någon av dessa produkter"

Kommentar från Svenska Ditec AB:

Det är med besvikelse vi konstaterar att det som orsakat skadorna i motorutrymmet på BMW:n inte finner svar. Dock anser vi att expertutlåtandet friar oss på Ditec från att våra kemikalier bär skulden.

/Åke Löfqvist VD

Ägaren till BMW:n har gått skadelös genom hela processen, erhållit fri lånebil, m.m.

Mvh Åke
"Med kännedom om vad som normalt används på bilvårdsanläggningar"
Vad menas med detta egentligen, kollade dem på vad ni har för produkter i eran anläggning eller antog dem bara vad som brukar finnas i bilvårdsanläggningar? För normalt sett uppstår inte såna här skador...

I mina ögon är det snarare en fråga om vad i era produkter som orsakar skadorna och i samband med vilken annan kemikalie, än ifall det är era produkter. Det är redan två fall i denna tråden där era produkter har ett direkt samband med skadornas uppkomst. Det väger tyngre än ett expertutlåtande på 4 meningar i mina ögon...
re
10
remont
Då vi under 20 år bedrivit kvalificerat bilvårdsarbete och svarat för utbildning av de ca 100 Ditec-Center som finns i landet hoppas jag att få förstålse för att vi arbetar seriöst och inte på något sätt försöker mörka vad som kan ha skett med motorutrymmet på BMW:n. Det är av synnerligen stort intresse från vår sida att finna en lösning för att lära inför framtiden. Vi vill självfallet inte att dylika problem skall uppstå i framtiden och som smutsar ner vårt goda rykte.

Experterna på Dupont kan tydligen inte heller ge oss svaret. Skadetekniker från If, verkmästare på Förenade bil i Malmö, Motors testanstalt ställer alla sig helt frågande till vad som kan ha skett. Alla aktuella kemikalier har tillsammans med If:s tekniker under fjolåret testats utan att några som helst skador kunnat konstateras. Vad mer kan göras?

Vårt företag är återförsäljare och agenter för Concept Bilvårdsprodukter i Sverige. Vi säljer pallvis av dessa varor över hela landet sedan flera år. Företaget finns i Manchester i England och exporterar kemikalier mm över hela världen. Inga skador har någonsin kunnat konstateras som har med deras prosuker att göra.

Eftersom vi inte kan få svar på det inträffade vill jag härmed för min del avsluta denna diskussion. Vill någon fortsätta så är de välkomna att kontakta mig personligen på ake@ditec.se.

Mvh
Åke Löfqvist

Mvh Åke
Så har trådskaparen fått bukt med problemet eller har hans fina bil fortfarande skabb under huven?

FREDDAN
Om du orkar läsa tråden så får du svaret...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.