AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
45.209

Vad har hänt med mitt motorutrymme, efter Ditec behandling?

Sida 1 av 5
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Hämtade ut bilen för några timmar sedan och när jag öppnade huven såg det rent ut sagt för jäkligt ut. En vit hinna som INTE går bort. Jag vet att det såg inte ut så här innan jag lämnade in bilen. Ditec killen säger at absolut inte är dom utan det måste ha funnits där innan. Bilen är en 118dM 2008 som vi tog ut i somras så jag har inspekterat den noggrant.

Vad fasen ska jag göra? Någon här som vet vad som kan orsaka detta?

Låter bilderna tala för sig själa:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Tacksam för snabb hjälp!

Mvh
Kristoffer

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Man kan se några skarpa gränser - som om det varit maskeringstejp på vissa ställen?:

Länk

Är det två olika material/plaster?

Mvh
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Ja, jag såg också att det är ganska skarpa kanter, plasten verkar dock vara den samma... Men maskerar verkligen Ditec i motorutrymmet när dom gör sina behandlingar?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Eller plasten kanske inte är den samma, den verkar lite blankare på dom partierna som det ej har fastnat på..
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
En helt klar reklamation!

BMW CS #5206
Det har absolut hänt något. en kemisk reaktion mellan deras avettning och viss plast.
Bara att reklamera!

///Micke
Min cabrio Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Det värsta är att dom säger att det absolut inte är deras fel. Dom misstänker att det är från när bilen levererades som ny, att det är BMW som har strulat till det när dom lägger vax på den nya bilen....
Ingen här på forumet som har råkat ut för samma sak?
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Hmm.. e d bara på plast eller e d nån alu d blivit reaktion på? Skarp avfettning/syror, värme osv blir ingen bra kombo... O nä man maskerar inget i motorutrymmet såvida man inte vet att just bilen ifråga har nåt känsligt el eller öppet filter..
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Som jag har sett så är det bara plasten som har fått den vitprickiga färgen. Det verkar som det endast är den lite "grovare" plasten som har blivit färgad. Den "blanka" plasten ser ju inte ut att ha tagit någon skada.

Antar att alla dessa delar behöver bytas för färgen går inte bort....:(

Känns inte alls kul det här, särskilt när man förväntar sig så mycket av en Ditec behandling.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men du har väl troligtvis öppnat huven nån gång innan Ditec behandlingen så du vet väl att det inte fanns innan?

Sen ser jag det som mycket troligare att detta kommit av Ditec behandlingen än att det skulle vara BMW som gjort det vid tillverkningen. En biltillverkning är väldigt standardiserad, borde inte finnas möjlighet för liknande här fel.

Mvh Johan
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Ok.. hmm märkligt plasten reagerat som den gjort.. E ju inte själva Ditecbehandlingen i sig som åstadkommit detta då d inte läggs på några såna produkter i motorrummet utan måste vara nån form av avfettning/fälgrent/syra som åstadkommit d.. Läggs ju på ett sprayvax i motorrummet ibland oxå men har svårt o tänka mig att d skulle vara boven i dramat! :)
Det ser absolut ut som deras avfettning löst upp delar av plasten. Har du ingen bild på motorutrymmet innan du lämnade in bilen? Är det ditec på Krusegatan?

Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Ja det var Ditec på Krusegatan jag hade bilen hos. Har för mig jag har fotat motorn någon gång men kan inte hitta bilderna. Ska kolla vidare där hemma.

Dom måste ju haft fler 1-serier på Ditec behandling där så jag tycker det är konstigt att det blivit såhär på just min???
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kan dom ha tagit fel medel när dom gjorde motortvätten?

Mvh
Kristoffer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Motortvätt ingår ju normalt inte i en Ditecbehandling, hade du beställt detta extra?

___
//Ulf
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Nä det hade jag inte, jag frågade om motortvätt ingick och då fick jag till svar att det ingick i behandlingen. Jag har alltså inte betalat något extra för motortvätten.

Mvh
Kristoffer
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Himla tråkigt det som hänt ditt motorrum Kristoffer. Har medlet frätt/löst upp plasten eftersom det inte går att få bort? Helmysko. Jag tänkte faktiskt likadant som du, dom kanske helt enkelt tog fel medel när dom gjorde motortvätten?:(
Hoppas det löser sig!

Mvh
Maria
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Visst är det jäkligt tråkigt med tanke på att det är en helt ny BMW för närmare 300" kronor... Vi får hålla tummarna att dom tar sitt ansvar och fixar till bilen i samma skick som den var innan.
Medlet har nog inte frätt upp plasten utan det känns mer som det "satt" sig i den.

=(
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag gjort Ditecbehandling ett flertal gånger både i Malmö och Eslöv och då har motortvätt aldrig ingått men det kanske är något specialerbjudande dom kör. Tycker annars dom är rätt duktiga på att sälja till allt extra...

Om dom nu har kört motortvätt så borde dom ju ha reagerat på hur det såg ut innan dom började och då kontaktat dig och kollat att du var medveten om hur motorrummet såg ut och kanske även frågat om du ville att dom skulle försöka fixa till det.

___
//Ulf
Hej CompactK: Jag kan inte säga vad som hänt eller vem som orsakat det. Jag har inte heller sett samma fenomen i motorytrymmet efter tvätt. Jag kan tänka mig att det lagts på en kemikalie som reagerat med en viss typp av plast, den som återfinns på framstycket och motorkåpan. Det handlar om en ren missfärgning och går inte att tvätta bort. En bilvårdsanläggning har "drulleförsäkring" oftast för att kunna åtgärda dessa fel. Det har alltså inte med DITECbehandlingen att göra utan sannolikt tvätten innan den. Ser det ut att ha stänkt från grillen och inåt när högtrycken använts? Mitt råd är att höra om försäkring finns och förklara att det inte fanns sen innan. Hoppas det löser sig! Mvh Jörgen Sandell
CompactK: Jag har själv DÅLIGA erfarenheter av Ditec krusegatan. 2 dåliga jobb har de utfört på mina bilar, och en klar ovilja att rätta upp sina misstag har dom visat.

Därför kör jag uteslutande själv polering/lackförsegling på mina bilar numera.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.