|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Ledsen att jag inte hunnit uppdatera er på ett tag. Är på tjänsteresa i Asien och har därmed inte hunnit vara inne här så mycket. Ditec Malmö har tagit sitt ansvar i denna frågan mycket bra och vi har kommit fram till en lösning som för mig som kund är under belåtelse. Bilen ska lämnas in på BMW i Malmö och alla skadade delar ska ersättas med nya. Delarna ska sedan annalyseras och förhoppningsvis ska det visa vad det är som har hänt med plasten i motorn. Tack Åke för ett bra bemötande från din sida. Mvh Kristoffer |
|
|
Riktigt kul höra att det löst sig så alla är nöjda. Heder åt Ditecchefen tycker jag och även åt trådskaparen som hållit en saklig ton. Rapportera om ni kommer på vad som orsakade skadan. |
|
| Heder och saklig ton och fred på jorden. Vet inte om jag är ensam om detta, men jag kan emellertid undra vad som händer i övriga fall -där kunden inte är nöjd, där missnöjet inte låter sig uttryckas på ett forum med stort användarantal. Mina funderingar som sagt. | |
| Myckeet snyggt att ni på ditec löste detta. Men ärligt talat ni har alltså aldrig sett liknande skada. Det räcker att ett för starkt alkaliskt medel får sitta förlänge så kan det se ut såhär. Under mina 4år som arbetande åt Meguiars så har jag stött på det flera gånger. Nu vet inte jag om ni anvaänder Lahega längre eller om ni gått över helt till concept. Men prova med Lahegas wheel cleaner no.46 och låt det sitta en stund så ska ni få se. Jag tror att en anställd klantat sig och låtit det sitta förlänge, det är ju sånt som händer inte mer med det. | |
|
Hej Mjarlhov Tack för dina synpunkter. Vi är återförsäljare för Concepts professionella bilvårdsprodukter i Sverige och säljer dessa till många bilvårdare i landet. Vi har testat ett otal produkter (tillsammans med If:s skadetekniker) och inte funnit något som tar bort den vita "färgen", eller vad det kan vara.... Concepts alkaliska produkt kan EJ orsaka den aktuella skadad. Vi har även testat med starka medel utan att kunna skada plasten. Som du förstår är vi inom Ditec - och även verkstadsfolk på BMW - mycket angelägna om att få reda på vad som skett med plastdetaljerna. Vi har de skadade delarna inne för analys hos plastexpert på försäkringsbolag och hoppas att där få svar på våra frågor. Alla skadade delar har bytats ut och kunden har förklarat sig nöjd. Lovar återkomma då analysen är utförd. Räkna med att det kan ta lite tid. Åke Löfqvist Svenska Ditec AB Mvh Åke |
|
| Intressant tråd. Har man kommit fram till vad som har hänt med plastdetaljerna? | |
|
Hej Marw007 Delarna är inne på analys. Fick besked om att det kunde ta lite tid. Vi får acceptera och avvakta deras besked. Vi på Ditec är som du förstår mycket intresserade av resultat och kommer att delge forumet det som experterna kommer fram till. Även internt inom vår bilvårdsorganisation är man nyfiken vad som skett. Svar kommer - lita på mig..... Åke Löfvist Svenska Ditec AB |
|
| Jag har samma fenomen på min 530iT -01 och jag vet hur jag orsakat det. Ni har fått svaret tidigare i tråden, annars bistår jag gärna. /Thomas | |
|
Thomash Jag är tacksam om du ringer mig på direktnummer 040-680 0741 och informerar mig. Åke Löfqvist Svenska Ditec AB |
|
|
Thomash Jag blir väldigt nyfiken, jag har jobbat på polymertekniskt laboratorium och följt tråden med spänning, vad är det som orsakat din skada? Polymerer och plaster av olika slag är oljeprodukter som oftast innehåller vaxer i form av stearin, paraffin eller andra produkter för att ge ett ålders och ozonskydd, jag skulle rakt av gissa att någon syra (från tex fälgrenhöring) eller något starkt alkaliskt eller petroleumbaserat medel i saverkan med värme har skadat åldersskyddet på plasten och givit denna vita utfällning som inte går att få bort. Detta blir särskilt synligt på en plast då det påverkar färgen på denna men det syns aldrig på en polymer då den inte är färgsatt på samma vis! |
|
|
Undrar om det inte är så att man först tagit nån stark rengöring, och sen insett att man tagit fel medel och har låtit det första medlet vara kvar och sedan sprutat på det andra ovanpå det? Så det borde vara 2 starka medel som inte ska blandas som orsakat detta, t.ex. det ena surt och det andra basiskt? Mvh |
|
|
Lyfter tråden?? Vad har hänt efter detta? Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Hej alla, Ledsen har inte varit här inne så mycket sedan jag sålde min Z3 Coupe...:( Iallafall, har faktsikt inte hänt så mycket efter det att jag fick min bil fixad på bekostnad av BMW vagnskadegaranti men som DITEC stod för självrisken. Jag var ej inblandad i denna överenskommelse så jag tycket det var väldigt generöst av BMW att godta detta. Gjorde dock en anmärkning på att så länge det inte kommer att drabba mig negativt så får dom lösa det bäst dom vill. Motorytrymmet återställdes och jag som kund är nöjd. Bra av DITEC att ta på sig detta. Vad som orsakat missfärgningarna i motorutrymmet har jag dock inte fått svar på än. Som sagt jag är nöjd som kund eftersom bilen blev fixad. Men visst hade det varit spännande att få veta vad som orsakade denna missfärgning..... Det har ju gått mer än ett år sen detta hände, dom kanske jobbar på det fortfarande? Mvh Kristoffer |
|
|
Jag tror att dom vet att dom sabbat det själva.... Ex.vis fälgrengöring som angriper plast rejält. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Hej Compact och ni andra som undrar vad som var anledningen till skadan på plastdetaljerna i motorutrymmet. Nej, vi på Ditec i Malmö har inte "mörkat" eller undanhållit svaret. Jag lämnade personligen delarna till en av If:s skadetekniker i juni -09 i Stockholm. Han skulle i sin tur skulle lämna dessa till ett laboratorium där plastexperter skulle komma med lösningen på mysteriet. "Det skulle ta tid" fick jag till svar vid överlämnandet. Under det år som gått har jag påminnt min kontaktman vid ett par tillfällen. I dag gjordes den senaste - då frågan aktualiserades på nytt. På måndag lär If-mannen vara åter efter semestern. Jag hoppas att man skäms lite över att det tagit så läng tid och att svaret kommer ganska snabbt. Det bör tilläggs att jag kanske borde legat på tidigare för att få ett svar men jag kan lova att ett svar kommer. Ett antal BMW har passerat igenom våra Ditec-Center i landet under året. Ingen har sett något liknande som CompactK drabbades av. Åke Löfqvist Svenska Ditec AB Mvh Åke |
|
|
Ser ut som oljan från plasten har reagerat på en citronsyre baserad avfettning.. Så ser det ut i våra oljetvätt maskiner på jobbet om lite citronsyra har följt med från rostbehandlade detaljer, oljan blir nästan som kalk av syran. |
|
| Det var ju snarare BMW som fick ta på sig kostnaden, självrisken kan ju inte täckt mycket av skadorna. | |
|
Fälgrengöring nämns ovan. Man kan inte generellt säga att fälgrengöring angriper plast. Dels är plaster en stor familj med väldigt olika egenskaper och t.ex så brukar flaskorna med rengöringsmedlet vara av plast...) Fälgrengöring liksom många andra rengöringsmedel kan vara baserat på både alkalisk eller sur lösning, ofta den sistnämnda och med t.ex fosforsyra som verksam ingrediens. Jag har använt denna fälgrengöring i många år och garanterat skvätt även på plastdetaljer, t.ex innerskärmarna som är av svart plast, troligen PE. Inga som helst spår av fälgrengöringen hittills, dock är jag alltid noga med att fälgrengöringen aldrig får torka in innan jag spolar med vatten. FP |
|
|
Om ni vill så kan ni kombinera en alkalisk APC med en asfaltlösare, ex AutoSmart TW39 och Power, på olämligt sätt så ska ni få se... /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Hej! Läste denna tråden för ett par veckor sedan och har inte funderat mer kring detta tills idag. Jag sprutade som vanligt på avfettning på kall och torr bil för att inom någon minut köra av det med högtryckstvätten. Jag brukar avfetta ungefär 1 gång i månaden (var fjärde tvätt). När jag hade tvättat och skinnat bilen så ser jag att på nummerskyltshållaren bak där det står bilfirmans namn så är den vitflammig, exakt så som på bilderna, tog loss listen och försökte polera av men det går ej. Detta flammiga har aldrig varit där förr, det kom i morse då jag tvättade och jag la ihop 1+1 och den avfettningen jag använde idag har jag aldrig tidigare använt och det va just Ditecs "egna" alkaliska avfettning som jag köpt i ett "bilvårdsset" på deras hemsida. En tanke på ditt problem för jag har ju avfettat så många gånger tidigare även vid högre temperaturer än idag (+12) utan att få detta. Kör oftast med typ Sonax eller Snowcleans. Sebbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.