AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
45.214

Vad har hänt med mitt motorutrymme, efter Ditec behandling?

Sida 3 av 5
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker att det ser ut som att man tagit fel på avfettning och fälgsyra. Har sett exempel på det tidigare.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Har sagt det förut, och nu säger jag det igen. Spara era pengar istället för att slösa bort dom på dessa lackskydd.

Johan
Vilka dessa lackskydd? Lackskydd rent generellt eller Ditec's ?
Man ska nog lära sig se skillnad på lackskydd och lackförsegling.

///Micke
Min cabrio Länk
Vad är skillnaden på skydd och försegling? Och hur syns skillnaden? De är väl väldigt generella begrepp som alla produkter som skyddar eller förseglar kan benämnas med?
Litet förtydligande. Lackskydd, som ordet antyder är det ett skydd för lacken. Detta skydd kan bestå i vaxer, polymer, eller för den delen plastfolie mot stenskott. Det skiljer en hel del i hållbarhet mellan olika lackskydd beroende på vad de är uppbyggda av, vaxer generellt försvinner vid upprepad användning av avfettningsmedel och har inte så lång hållbarhet. Lackskyddskemikalier byggda av polymer har en längre hållbarhet. Sen inverkar tillvägagångsättet att applicera dessa kemikalier, ett bra förarbete är som alltid nyckeln till lång hållbarhet och fint slutresultat. Alla ord som figurerar beskriver i stort sett samma fenomen, att lägga någonting på lacken för att få den blankare men framförallt mer lättskött.

Johan: Är du händig och har bra kännedom om polermaskiner kan du göra detta själv. Prioriterar du annat före bilputsning kan du lämna in den till en firma som ser till att bilen hålls lättskött år ut och år in utan att du behöver lyfta en vaxatrasa. Bara att tvätta bilen på ett bra sätt. Helt och hållet upp till var o en att bestämma var tid/pengar ska läggas någonstans.

Mvh
Jörgen Sandell
Personen som gjorde jobbet har uppenbarligen tabbat sig men inte haft självdiciplin nog att stå för sitt misstag. Istället ska det tydligen skyllas på tredje part. Han eller hon som gjorde jobbet kan bara inte ha missat att det inte såg ut sådär när arbetet inleddes. Svagt att då inte meddela kunden om misstaget, för att inte säga rent ut sagt fördj..... Jag är högst imponerad över att trådstartaren uppenbarligen lyckas hålla humöret i schack, det är klart mer än jag själv skulle gjort i detta fall. Att byta alla uppenbart skadade delar lär inte kosta växelpengar.

Däremot ska vi inte dra all bilvård över samma kam. Ha i åtanke att många varken vill eller kan göra särskilt mycket utöver en basic handtvätt, det finns trots allt folk som har viktigare saker för sig på dagarna.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Dessa trådar tar skruv. Frågan är vad händer i de övriga fallen?

Uppenbart har firman gjort fel och är nu beredda att lösa frågan.

1. Fanns inte skadan där innan behandlingen påbörjats har firman gjort fel
2. Fanns skadan där innan behandlingen påbörjats har firman också gjort fel

Det är svårt att komma undan. Dålig stil att dom försökte enligt min mening.
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
I väntan på svar från DITEC kan jag rapportera min erfarenhet av lackbehandling.

När jag beställde min 335 E 92 -08 erbjöd säljaren Mr CAP nybilsbehandling och då flera kompisar hade valt till detta och var nöjda så jag slog till på erbjudandet. Klar fördel att få behandlingen utförd innan jag hämtat ut bilen från återförsäljaren, eliminerar problem som i denna tråd !

Har köpt ett antal nya bilar tidigare och irriterats över att behöva putsa bort transportvax runt rutor, under huven och undertill. Blev klart imponerad över bilens skick vid leverans. Tillhör nog kategorin putsnörd men trots detta fanns endast ytterst lite transportvax i motorummet kvar att avlägsna.

Blev faktiskt så imponerad att jag lämnade in dotterns röda Auris -07 på behandling också.

Har nu hämtat ut båda våra pärlor efter behandling och är fortsatt riktigt nöjd. Redan från start blivit oerhört väl bemött och trots mina 1000 frågor alltid mött glad, vänlig och kunnig personal. Fick också med några fiberdukar utan extra kostnad bara som vänlig gest från grabbarna i verkstan. Sådant betyder oerhört mycket för mig som kund.
remont: Ursäkta att jag inte läst i denna tråden på ett tag.
Jag har kontaktat dig via mail med mitt missnöje, bilen jag hade inne var en Bmw 330 Ci -01 dunkeblau. Jag kan när jag är tillbaka på jobb påvisa exakt när mailet skickades. Länk Den andra bilen som lämnades in var en Avensis.

Länk
Gemini__
Något måste de ha gjort rätt med tanke på dina kommentarer efteråt:

"Maskin-Poleringen/vaxningen var underbart utförd och resultatet finns att skåda på bilderna nedan."

"Numera har alltså min bil tokputs i riktlinje med andra putsande nissar i frilansargalleriet. Jag kan varmt rekommendera Ditec Krusegatan till alla i Malmö regionen som vill få tokputs på sin Bmw."

;-)

Glad påsk!
Gemini: Att bilen var full med polerrosor syntes inte när jag hämtade den.

Länk
Att jag inte skrev något då, var för att jag ville ge företaget en chans att rätta upp sitt misstag. Uttala dig inte om saker du inte vet helheten bakom.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
wentdan: Om man läser din dagbok 2004-05-27 så låter det helt annat än missnöjd.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Som jag skrev ovan, när bilen hämtades ut så såg jobbet bra ut. Men efter ca en veckas tid så var bilen full med polerrosor i fullt solsken. Jag försökte lösa detta vid sidan av, utanför frilansar dagboken. Det slutade dock med att jag åtgärdade det själv. Asken har full insyn i detta, du är välkommen att prata med honom om du ifrågasätter min trovärdighet på detta forumet...

Länk
re
10
remont
BMW 530 touring diesel -05
Lägesorientering: 1-serien med skadade plastdetaljer.

Vi på Ditec Krusegatan har den senaste veckan på nytt försökt klarlägga vad som skett. Verkmästarna på BMW samt chefen för BMW:s skadecentret på Aspögatan i Malmö - med lång erfarenhet av skador mm - har aldrig sett en liknande skada. Motors teststation har med sina experter tittat på motorutrymmet - ingen kan ange någon förklaring.

i torsdags inspekterade If:s skadetekniker bilen. Fortsatta frågetecken.
Tillsammans med skadeteknikern sprutades vårt starkase rengöringsmedel - en fälgrengöring som innehåller syra - (används ytterst sällan) på plastdelar i motorutrymmet utan att dessa skadades.

Ditec på Krusegatan har lovat CompactK att ersätta alla skadade delar i motorutrymmet utan kostnad för honom. Skadecentret står för de- och montering av de nya. Detta gör vi inte för att vi anser att vi bär skulden till skadan utan av ren goodwill. De skadade delarna kommer att lämnas in för analys med hjälp av If. Vi är liksom alla BMW-ägare självklart intresserade av vad som orsakat skadorna och kommer att här på Forumet att delge er slutresultatet.

Åke Löfqvist
Gemini__
"Uttala dig inte om saker du inte vet helheten bakom."

"Asken har full insyn i detta, du är välkommen att prata med honom om du ifrågasätter min trovärdighet på detta forumet..."

Oj, vadan denna attityd? Du nämnde att du var missnöjd med deras jobb men när man läser din "dagbok" får man en annan bild av det hela.

Givetvis förstod jag att vissa detaljer hade utelämnats, därav mitt inlägg där en smiley ingick. Trodde i min enfald att du, utan att brusa upp, kunde klargöra vad som egentligen hade hänt.

Körde du med fel attityd vid reklamationen av det hela så kan jag förstå att det skar sig.

//Thomas
AeroX
Bra Intiativ och grym service av DITEC i Malmö!

BMW M3 Supercharged by Schmiedmann.se
Gemini__
"Bra Intiativ och grym service av DITEC i Malmö!"

Om man har det bemötande ts fick i början i åtanke går det inte hand i hand med "grym service". Dessutom vidhåller Åke Löfqvist att de inte har någon skuld i denna fråga.

Att just detta ärende fick uppmärksamhet här på AP torde ha ett finger med i spelet. Allt annat än full ersättning för skadade detaljer skulle i detta fall vara ett extremt ogenomtänkt beslut.

Allt under förutsättning att ts uppgifter stämmer givetvis.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
wendtan: ifrågasätter inte din trovärdighet utan blev bara konfunderad och undrande.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.