AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
45.211

Vad har hänt med mitt motorutrymme, efter Ditec behandling?

Sida 2 av 5
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Wendtan: Det låter ju inte alls bra. Jag har som sagt skrivit ett mail till dom nu och reklamerat skadan och jag hoppas som sagt att dom tar sitt ansvar.
Bara att häva ur sig att bilen måste ha varit sådan då den levererades ny....

da
101
danielbas
318i Touring -09
Hej Kristoffer! Hörde från sambon Anna om klåparna på Ditec. Hoppas verkligen att de snabbt tar sitt ansvar och fixar detta. Som sagt, att påstå att BMW skulle ha levererat bilen sådan känns bara så uselt. Det lär ju knappast vara något som har kommit med tiden heller... Ett felaktigt/för starkt medel som fått stå och dra för länge känns som den enda troliga förklaringen.

Vi ska ju också lämna i vår nya om en dryg vecka för lackbehandling. Ska se till att ta många kort på bilen ut- och invändigt först... Samt be dem ge f-n i motorutrymmet.

MVH Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
CompactK Jag tog mig friheten att lägga över länken till polernisse med ett frågetecken som är en av Sveriges bästa Ditecproffs och du ser vad han svarar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tjena Daniel,

Jag hörde från din sambo att ni skulle lämna in den där. Som sagt, ta kort på allt först så du har bevis. Själva lacken blev jättefin så där finns inget att klaga över men den ska fasen inte se ut som den gör i motorn.

Hoppas att allt går bra för din bil.

Mvh
Kristoffer
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Motortvätt ingår inte normalt vid en Ditecbehandling o att d skulle stänkt in i motorutrymmet vid utvändig tvätt känns långsökt då d e så raka linjer som e angripet.. Finns försäkringar som firmorna har men bara hoppas ni kommer överens!!!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Polernisse: Tack för dit utförliga svar och tack Hasso för att highlighta tråden. Det ser ut att vara lite stänk men det stänket ligger mest på själva motorblocket men i övrigt så har det lagt sig som en "hinna" över plasten.

Som sagt, hoppas dom tar sitt ansvar för detta.

Tack för alla bra svar, återkommer med mer info.

Mvh
Kristoffer
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Av egna erfarenheter så vill jag påstå att det är någon form av syra som gjort att det reagerat på det viset. Tråkigt. Hoppas det löser sig.
re
10
remont
BMW 530 touring diesel -05
Hej CompactK.
Som ytterst ansvarig för Ditec i Sverige och för Ditec-Centret på Krusegatan i Malmö vill jag meddela följande. Fenomenet som uppstått i motorutrymmet på din 118d är för oss en gåta. Vi har sysslat med professionell bilvård, utbildningar mm och har sedan 1989 startat samtliga i dag 101 Ditec-stationerna i Sverige. Som du förstår har vi genom åren behandlat tusentals BMW-bilar i landet. Vi har aldrig sett något liknanade. Jag lovar att undesöka det hela och återkomma med en förklaring.
Jag har kollat med mina medarbetare. Bilen har motortvättats med ett alkaliskt medel - som vi alltid gör. Denna produkt är förhållande vi "mild" och skonsam för miljö, personal och komponenter i motorutrymmet. Avspolning sker med varmt vatten och högtryck. Vi behandlar på Krusegatan ca 15 bilar per dag. Är idag 10 bilvårdstekniker på verkstadsgolvet och tror oss vara föregångare då det gäller att bedriva seriös bilvård med ansvar för våra jobb.
Jag lovar återkomma inom kort.

Till sist: Till den medlem som "haft två bilar på Krusegatan och inte blivit nöjd" kräver jag att han hör av sig till mig personligen.

Do
136
Doc T
-08 335 coupe
"kräver jag ..."
Hmm, tror inte många kunder vill bli tilltalade så, särskilt inte om han är missnöjd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hmm, alkaliskt tvättmedel.....

Är det inte sådant som proffsen har i koncentrerad form och sedan späder med typ tio delar vatten innan de använder det!?

Kan det vara så att man sprayat på koncentrerat alkaliskt tvättmedel utan att späda det?

Håller med om att "kräver" gör inte en ansvarig för en firma som någon är missnöjd med - snarare "ber snällt" för att komma till rätta med misstag som begåtts i kundhanteringen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Ett annat alternativ kan ju vara att lämna kontaktinformation om man vill att någon ska ta kontakt, vad vet jag.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu tror jag inte personen som var missnöjd tidigare i tråden hade sin bil där förra veckan eller ens förra året utan det är nog ett antal år och bilar sedan besöken gjordes...Är ju postivt att Ditec Krusegatan vill ta reda på varför en kund varit missnöjd sen kan ju även jag hålla med om att ordvalet med fördel kunde ha varit något trevligare.

___
//Ulf
fredde 7
Om man smutskastar en firma på ett forum tycker jag nog att VD kan kräva att personen hör av sig för att se hur de kan lösa problemen för kunden.
Det är ju lättare att påtala fel och brister till företaget direkt och i anslutning till att de gjort jobbet. Nu kanske vederbörande gjort detta och då är det inget fel att skriva fakta på ett forum.

Angående Ditec och det missfärgade motorummet så kanske Ditec Växjö kan hjälpa till med haverikommisionens utredning.
Där hävdar(Ditectekniker) att deras lackskydd som är det bästa och inte är som andra lackskydd består av två komponenter(det gör ju många lackskydd idag) som de blandar ihop och lägger på bilen, sedan härdar lackskyddet och blir hårt som glas. Då jag tyckte det lät svårjobbat med ett sånt dunderklister frågade jag vad som hände om han tog en klick av varje och blandade och lät det stå över natten. Då skulle det bli som en epoxyklump.
Så om det nu stämmer(vilket det naturligtvis inte gör) kanske Ditec Malmö fått en specialblandning från växjö, det hade ju förklarat en del.

Ditec är nog inte sämre än andra men bilputsarbranschen är mytomaniserad rakt igenom...alla har medel som är utvecklade på månen och som tål värmen från jordens inandöme. Patenterade sedan 1400-talet. Utprovade på rymdfarkoster i cosmoz. biologiskt nedbrytbara.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
remont: Jag hoppas verkligen vi kan lösa detta och komma fram till en bra lösning. Jag ser fram emot svar ifrån er inom den närmsta tiden.

Mvh
Kristoffer
Uj, nu skenar det iväg på vissa håll. :-) Det är ingen mening i att sitta och spekulera i vad som hänt i 1-seriens motorrum. Det är jättetråkigt men kommer att lösas på ett bra sätt hoppas jag. Det är bra att det tas upp här för att vi i framtiden om det händer igen ska kunna förebygga och åtgärda problemet och, det kommer hända igen! Det är bara för de inblandade att lösa det så snabbt och smidigt som möjligt!

Fredde7: DITEC och andra lackskydd är inget annat än en hjälp för de som inte vill/orkar/kan polera och lackskydda sin bil själva. Det är kemikalier framtagna för att få en lång hållbarhet på bilen lack. Nä, nån epoxyklump blir det inte men en bra yta på nypolerad och rengjord lack som hjälper ägaren att hålla bilen ren och blank under flera år. Inget hokuspokus, bara duktiga hantverkare och fina lackskyddskemikalier!

Mvh
Jörgen Sandell
re
10
remont
BMW 530 touring diesel -05
Ber om överseende för att jag använde ordet "kräver". Jag gjorde detta i bästa avsikt. Om man inte är nöjd med ett jobb tycker jag det hör till att man klagar så den felande har chans att rätta till det hela. Wendtan, kontakta mig på Krusegatan 46, Jag vill gärna veta varför du inte blev nöjd. Om någon av mina medarbetare uttryckt sig oproffsigt så vill jag självfallet veta det för att kunna rätta till.

Jag är lite ovan vid att använda forumet - trots mångårig BMW-ägare - men skall försöka anpassa mig. Vill betona att vi även från Ditecs sida är angelägen om lösa problem som uppstår på ett ärligt och konstruktivt sätt. Att "slå vilt omkring sig" och veta sig ha svar på frågorna direkt skrämmer mig lite grann. CompactK kan känna sig lugn. Frågan skall lösas.

MVH
Åke Löfqvist
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag tycker att det är stort att som VD för ett företag som omskrivs på ett "negativt sätt" i ett seriöst forum, blir medlem och förklarar sig för folk som han egentligen inte ens behöver. Misstänker att inte speciellt många hade gjort det. Heders!!

Välkommen till forumet Åke=)
da
101
danielbas
318i Touring -09
Behöver och behöver. Hade CompactK när han hämtade bilen blivit bemött på samma sätt som i denna tråd av VDn, hade det troligtvis inte blivit någon negativ tråd...

Det är ju inte exakt VAD som har hänt i motorutrymmet som är det viktigaste för kunden, utan att det återställs på ett snabbt och smidigt sätt. Misstag kan ju alla göra, men att direkt skylla ifrån sig och påstå att det är BMWs fel känns inte direkt proffsigt hanterat. Det är ju också att idiotförklara kunden lite när man säger att det skulle ha sett ut så i nästan ett år utan att denne skulle ha märkt det...

Men visst är det positivt för andra forummedlemmar som är potentiella kunder hos företaget att se att de bryr sig om kritiken.
kilroy
Exakt vad som är sagt (och på vilket sätt) mellan Ditec och CompactK är det väl ingen mer än parterna själva som vet. Möjligheten finns ju att Ditecpersonalen "i god tro" hävdade att felet inte är deras....även om det låter lite långsökt.

Har CompactK haft någon kontakt med BMW i ärendet för att om möjligt utesluta att det handlar om en olycklig kombination av materialval och Ditecprodukt? Det låter också lite långsökt men teoretiskt finns ju den möjligheten.

Enligt vad som framgår verkar tydligen Ditec intresserade av en dialog vilket trots allt är det viktigaste för CompactK.

Förhoppningsvis blir det en godtagbar lösning på problemet och jag hoppas att CompactK håller oss underrättade om resultatet.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Självklart hoppas jag att vi kommer fram till en lösning som är tillfredställande för både företag och mig som kund.
Jag kände mig dock lite lätt frustrerad när jag postade denna länk och hoppades få ett bra svar här på Autopower som jag fått så många gånger innan. Bara för att undvika eventuella missförstånd så har jag aldrig varit ute efter att smutskasta Ditec på något sätt. Är övertygad om att deras behandling är bra men att det på något sätt hänt något med min bil som vanligen inte brukar hända.
Som sagt, jag håller er informerade om utgången i detta ärende och ser fram emot Ditecs svar/lösning på problemet.

Mvh
Kristoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.