AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
35.463

Bmw 320 (e91) 150 hk Som dragbil

Sida 1 av 2
zu
28
zuxxezz
BMW 320i Touring -06
Hej ! Nu har man gått och blivit husvagnsägare (tot vikt 1400 på vagnen) och nu funderar man ju på hur bilen är som dragbil, har ni provat ? tacksam för åsikter. Pär
po
9
pontus77
330D Touring -06
Har också en e91:a, fast 330d och lite lättare husvagn. Jag har även en kärra (1300kg) med en minilastare på, inga problem där inte, stark som ett djur och bra svängradie.

Bra även att de nya bilarna stänger av backljuset när man backar med släp, lättare att se bakåt då.

Det enda knepiga är de äggformade sidospeglarna, extraspeglarna sitter inte jättebra.

BTW
Jag trodde att e91:an max fick dra 1360kg (med B-kort), har 320:n högre dragvikt?
zu
28
zuxxezz
BMW 320i Touring -06
På regbeviset står det 1400 bromsat släp, och 1510 med b körkort.

zu
28
zuxxezz
BMW 320i Touring -06
Sen var det mest motorns förmåga att dra som jag va ute efter, att en 330 d är en bra dragbil är det nog ingen tvekan om, men en 320 på 150 hk är en helt annan fråga ! Någon som har provat ?
po
9
pontus77
330D Touring -06
Jaja, ursäkta mitt svar! Jag trodde mest det var bilen som helhet du menade.
Rakt fram borde det inte vara några direkta problem, men i branta uppförsbackar får nog motorn jobba lite om du ska komma iväg från stillastående. En jämförelse är väl Volvo V70 med 140hk 2.4:an, den bilen har många som dragbil till bl a husvagn och det verkar inte vara någon som direkt klagar över dess 140 hästar.

Jag har aldrig testat en 150hk 4:a, men kan nämna att vår 320i med 2.2L 6:a på 170Hk klarar att dra upp en båt med vagn på ca 1500kg totalt från en brant upptagningsramp även om den får kämpa en aning.
zu
28
zuxxezz
BMW 320i Touring -06
Tackar ! Jo jag har haft tankarna på liknande bilar med samma motorstyrka som Volvo etc, men noga som man är så vill man ha lite åsikter och tankar från andra, men man får väl lasta i frugan och ungarna och dra på en tripp och testa.

/// Pär
tjena, Jag skulle inte sälja bilen bara för den är lite klen, men om du tänkt köpa en skulle jag välja lite krafigare motor, dom som är lite klenare drar mer för dom får jobba så hårt...så mitt råd är ....det funkar men det är ju inget bra och ligga och verkligen utnyttja alla dom där 150 ponnysarna hela tiden. Skulle satsa på en stark diesel motor eller en v8 som dragbil!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Några vänner här i DK har dragit husvagn i många år med en V40 1,8 med 127nm i vrid moment.. Han klagade inte tills han drog hem husvagnen igår med sin nästan nya A4 2.0TDI med 320NM...

Jag har kört från Köpenhamn till söder om Kassel och hem igen (24 timmar) i en V70 2.4 (140 hk) med stort släp. På raksträckor gick den fint, men den saknade moment i Kasselbackarna. Dock tror jag inte du kommer få några problem.

Kommer fortfarande ihåg när vi hade husvagn (jag var 8-10 år då) och pappa satte E34'an i sport i växellådan och vi drog om alla i Kasselbackarna i 25 graders värme, med AC'n på och 5 pers i bilen och en husvagn efter bilen. 1.8 liter milen som värst! :-)
zu
28
zuxxezz
BMW 320i Touring -06
Tvekar inte på att BMW:n klarar husvagnslivet med familjen, minns att min farsa drog boggievagn med en gammal sur 244:a, men hade man vetat att man skulle dra vagn så hade man köpt en annan motor, om man ska ta bilen som helhet så är det en kanonvagn, vi bilade till Kroatien t&r sommaren -08 med full last och det va rätt många ggr nålen passerade 200 km/h, så man är ju van att ställa av Svensson !! Nu får man lägga sig i gubbfilen själv med Tattartermos bakom Hahaha !! Bara gilla läget !
och förresten..ni jämför med volvo 2.4 mot en bmw 2.0....som alla vet så är det cylinder volymen som gör bottenstyrkan, tex alla v8or har oftast bara 200-225 hk, men styrkan och vridet är enormt. Så räkna inte hästen, det är vridet du ska räkna på. en volvo 2.4 har mer bottenstyrka än en liten bmw 2.0

Du lär komma fram till din destination så oroa dig inte över det. Men använda den hela året och åka runt i sverige och campa och sånt är väll inte så bra....törstigt låter det som :P

lycka till

Hangman, begrunda ditt uttalande efter att ha läst detta:

Länk

spelar tyvär ingen roll vad folk skriver, det är vad man kan bevisa som betyder något, i det här fallet använder jag personlig erfarenhet. Så gå och läs på dina hemsidor m.m, Sen kan vi se hur det går för dig när du åker runt på några ton last.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
LOL@hangman: Grattis till självmålet. En mer djuplodande och vetenskapligt tyngd tråd än den simon länkar till får du leta efter. Så fortsätt du strunta i vad folk skriver - jag tror det kommer att påverka relevansen i dina inlägg betänkligt.

Skål.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fakta i fallet är att en V70 2,4 exempelvis har 220nm vid 3750 varv mot en 320 som har 200nm vid 3500 varv. 20nm extra vid ungefär samma varvtal kommer att ha betydelse.

Jag skulle själv inte kalla någon av bilarna för en bra husvagnsdragare egentligen. I Volvofallet är 2,5T klart lämpligare, för BMW skulle exempelvis en 320d vara att föredra.

Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Citat hangman:
"spelar tyvär ingen roll vad folk skriver, det är vad man kan bevisa som betyder något, i det här fallet använder jag personlig erfarenhet"

Om det inte spelar någon roll vad folk skriver, varför ska någon då bry sig om vad du skriver?

Hangman, personlig erfarenhet är sällan ett bevis. Fakta är att det går att dra lika mycket med högt som med lågt vrid, om antalet hästkrafter är lika stort.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Men med dubbelt så högt varvtal eller hur?

Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skriv lite för fort där. Vad jag menar är att om en bil har hälften så högt vridmoment så kräver den dubbelt så högt varvtal för att uträtta samma arbete.

Översätter man detta i verkligheten blir det klart jobbigt att dra husvagn med en klen bil = konstant höga varvtal.

Nockenwelle
Javisst.
No
5.161
Nockenwelle
Lövet, det är en smaksak om man vill ha höga varv eller inte, men faktum är att bilen kan dra ett släp, husvagn eller vad det nu handlar om.
Jag skulle inte ha något emot att köra min bil på säg 3500 rpm långa sträckor om det behövdes. Motorn går ändå så tyst och mjukt att den inte gör mycket väsen av sig och slitaget är försumbart.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det verkar lite som du vill dra din tes lite långt här. En 320 låter inte särskilt vackert vid 3500 varv och om den kräver köras vid det varvtalet konstant för att orka så finns det ju inte reserver att ta till.

Är du redan användare? Logga in i menyn.