|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag köpte en M535i -87 för några månader sen och den har sedan dess skakat något fruktansvärt mellan 70-95km/h. Den har varit avställd sen hösten 2006 så jag trodde att det ev var bromsarna som hängt sig. Men nu är bromsarna uppsmörjda och fina men det skakar ändå :( Ingen obalans på hjulen och inte heller är fälgarna skeva. Är bara vänster fram som strular. Någon som kan ha en aning om vad det kan vara? Vi gissade på hjullagret och/eller navet. Vore tacksam för svar för så kan jag inte ha det :/ En gång BMW...alltid BMW ;) | |
|
Palla upp bilen och ruska lite i den. Finns ju en hel del som kan glappa. Om det inte är lager så kan det vara länkarmar? Min var jävligt skum när länkarmarna gav upp på e34an. Låter kanske dumt men har du kollat så fälgen är ordentligt åtdragen? Det händer ju att dom gängar upp sig. Hör gärna av dig så man vet hur det går. |
|
|
Har haft bilen upp i lift och kollat och bytt de stag som behövde bytas. Vad gäller kardan, hardyskiva och stödlager så verkar det vara ok! Det är ju på framhjulen problemet ligger. Skakandet är hela tiden mellan 70-95km/h och ingenting när man bromsar. Har nya skivor och belägg runt om. Har varit o balanserat hjulen så där finns ingen obalans. Jag har 16" BBS split, och det där med centreringsringar har jag funderat på. Hade samma problem med min förra M535ia. Vi har bytt runt på hjulen för att utesluta att det är fälgen det är fel på, men felet följde inte med. Tog ut bilen och körde en liten sväng idag. Vibrationerna är mindre nu efter det att vi har "slipat" lite på insidan av fälgen samt på navet. Men fortfarande vibrationer i samma hastigheter. Dock skakar det bara när man kör rakt fram och slutar när man svänger och vrider på ratten. Tänker byta hjullagret då vi konstaterade att det börjar bli dåligt men undrar om det bara är det. Inga vibrationer vid inbromsning och den drar inte snett då heller. |
|
|
Skumt, prova med det. Dom säger ju som du att det här med centrumringar är rätt viktigt men det brukar ju bara ja svaga vibrationer och inte ett fruktansvärt skakande. Hoppas du får ordning på det. |
|
|
Väldigt vanligt att ett framvagns-stag är slut,nr 5 på bilden Länk Hade det på båda sidor på min 528 exclusive-87 redan år 90. Det känns precis som om skivor eller hjul-lager är kass.Många har bytt skivor i onödan där. Bilprovningen märker sällan det felet då framvagnen måste vara i ett speciellt läge för att glappa.Märks sällan vid upplyft läge. Mvh Jonas B. |
|
|
Tack för länken! :) Nr 5 är bytt men skakandet fortsätter. Det konstiga är ju att när man vrider på ratten slutar skakandet :/ Ska i vilket fall som helst byta hjullagret då det är på gång.... En gång BMW...alltid BMW ;) |
|
| Kan inte vara ett styrstag som är glapp? | |
|
Ska förhoppningsvis byta hjullager nästa vecka så ska kolla styrstagen då! :) Men det finns säkert en massa saker som kan vara fel.... :/ En gång BMW...alltid BMW ;) |
|
|
Kan bara tillägga att när jag fick på mina sommar däck utan centrumringar så hoppade det som fan Lossa alla hjulbultar och kolla om du kan rubba fälgen upp och ner om så är fallet så köp centrumringar till fälgarna tycker inte att hjullagert skall vibrera på det viset för då är det riktigt kass och du skall inte köra med bilen |
|
|
Ja jag har funderat på det där med centrumringar, hade ju liknande problem på min förra M535ia. Då, när jag var inne på däckverkstan och ville ha centrumringar skrattade de bara åt mig :( Men jag fick mina ringar och problemet försvann...skam den som ger sig ;) Då hade jag ju plåtfälgar från E34, nu har jag ju "orginal" 16" BBS Split. Men ska kolla det! Annars blir det centrumringar också ;) En gång BMW...alltid BMW ;) |
|
|
Kanske ska tillägga att problemet tillfälligt försvinner när man tagit bort hjulet och sen satt dit det igen. Men det kommer tillbaka efter några mil :/ En gång BMW...alltid BMW ;) |
|
|
Hej. Jag har haft typ samma problem på min 535ia 91a, o jag kom fram till stötdämparna. Det var främst lagringen uppe på stötdämparen som var slut. Skakade nått väldigt. Jag bytte iallafall båda stötdämparna+lagringarna o vips så var den som ny att köra igen. Har oxå haft problem me centrum ringar o då skakar det nått häftigt. Bara ett tips. M-killen |
|
|
Alla tips tas varmt emot! :) Ska köra ner till däckverkstan imorgon o fixa centreringsringar. Kvarstår problemet, är det bara att fortsätta söka! :/ Men jag ber till min gud att det bara är så enkelt som ringarna :D För jag vill ut o köra...nuuuuuuuuuuuuu ;) En gång BMW...alltid BMW ;) |
|
|
Ja det hoppas jag med att det är. men kvarstår problemet så kolla lagringarna på stötdämparna. Oftast glappar dom när hjulen står rakt fram o när man svänger läggs dom imot o då glappar det oftast inte. Tycker det e grymt roliga bilar 535. har ju själv haft en 535ia 91. Den roligaste bmw jag haft. LYCKA TILL MVH M-Killen M-killen |
|
|
Åker du till Åseda Gummi verkstad??De är lite "gammelmodiga" där. Åk in till Stefan på Växjö-däck på öster så förstår han ditt dilemma.Han kan även BMW bilarna. Han ballanserar hjulet på bilen om du vill.Vet inte vilka fälgar du har,men om du har något med stor offset (mycket utåt breddning) så förstärks allt mycket mer......Har samma framvagn på min E24 från -86. Mvh Jonas B. |
|
|
Det kan vara värt att även ta en titt på bakvagnen, i min jakt på vad jag upplevde som skakningar i framvagnen (E39) så var byte av bakre länkarmsbussningar det som gjorde mest. Åker: BMW 523iA Kör: Porsche 944 turbo |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kolla att bägge framokens kolvar glider lätt,smörj och gör rent. Problemet kan ligga i att en kolv ej går tillbaka ordentligt,och med detta ligger an,och får skivan i svängning vid olika hastigheter. Mvh Patrik |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan även hjälpa med luftning av oken. Mvh Patrik |
|
Hade nere höger ok och smörjde upp. Dock inte vänster då gummidamaskern var sliten men kolven gick fint :) Silentblocken måste också bytas inom kort. Det verkar vara mycket som kan vara fel! Men jag hoppas fortfarande på att det bara är centreringsringar som behövs ;) En gång BMW...alltid BMW ;) |
|
|
Jag hade inga centrumringar på mina "original" BBS Split 16'' i min fd M535:a, ska inte behövas på dessa fälgar... Kan omöjligen rymmas heller, tight som tusan har jag för mig att det var.. Vad felet kan vara har du ju fått en del tips om, men vad det verkligen är?...tja...inte lätt att sia om... Men JAG tror absolut inte att "centreringsringar" är ditt problem iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Det är rätt som du säger, det fick inte plats några ringar! Så nu fortsätter letandet. Ev kan det vara en bromskloss som ligger emot. Ska kolla det! En gång BMW...alltid BMW ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.