|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det verkligen rätt att bultarna sitter åt bättre om man smörjer dem? Visst blir det mer moment över för att åstadkomma själva förbandets spänning för det krävs mindre moment att skruva i dem. Men detta verkar ju även åt andra hållet, dvs vid lossning. Smörjningen gör ju också att bultarna lättare skruvar ur sig, för friktionen mellan gängorna minskar ju även när momentet är riktat åt andra hållet. |
|
|
Trevligt att läsa om kopparpastans vara eller icke vara! :D Ska kanske berätta hur det gick att ta bort fälgarna. Jag testade tipset som jag fick att lossa på bultarna på ena bakhjulet och köra omkring lite. Men det släppte inte lik förbenat. Så jag åkte till en däckfirma som gjorde en balansering (det behövdes). I och med det så lossnade det som kärvade precis som jag ville. Tyvärr var ena fälgen skrot, skev o vind. Troligtvis så hade förra ägaren kört in i nånting eller kört ner i nåt hål. Dom balanserade iallafall upp alla fyra hörn och det blev en jäkla skillnad. Killen på firman sa att det faktiskt går att enkelt rikta lättmetall fälgar. Man värmer fälgen och sen bankar man med en klubba. Men detta kan naturligtvis gå åt pipsvängen också. Ska investera i nya fälgar så småningom. "Nöden är uppfinningarnas moder" |
|
|
Jag hittade följande från STRO: Länk. Där står bla att man inte skall smörja hjulskruvarnas konor. Om gängorna smörjs skall detta göras sparsamt. Ingenjör som man är roade jag mig även att bläddra i mina gamla maskinelementsböcker och i korthet beror en skruvs förspänning av friktionen mellan kona och fälg, skruvens stigning, friktionen mellan gäng och skruv och åtdragningsmomentet. Minskar man friktionen någonstans minskar också förspänningskraften och har man otur så minskar förspänningskraften så mycket att man hamnar under skruvens sträckgräns eller för nära sträckgränsen. Då blir inte skruvförbandet ordentligt förspänt med följden att skruven lossar, eller i det här fallet att hjulbulten lossar. |
|
| Korrektion: Skruvens förspänning skall naturligtvis vara mindre än sträckgränsen, enligt min gamla handbok skall förspänningen vara ca 70% av sträckkraften. För en standard 8.8 M12 skruv ger drygt 90 Nm tillräcklig sträckkraft enligt boken. Biltillverkarna vill säkert inte riskera tappade hjul och lägger på lite extra. | |
|
Jag tror att hjulbultar är något hårdare än 8.8 , kanske 10.8 - men det är bara vad jag tror... Instämmer i att man EJ skall smörja hjulbultarnas skallar ! , en pytteliten mängd på gängan är allt som behövs. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Har faktiskt aldrig behövt smörja bultarna, tar endast en liten mängd pasta på centrumringen. har även kört med genomskinligt fett, detta torkar dock ur efter ett tag, men bra mkt bätträn att köra utan. (Det största problemen jag upplevt är egentligen mellan centrumring och plåtfälg, jävlar vad det kan sitta.) |
|
|
Hej Wadel, jag har ingen aning om vad hjulbultarna har för "specfikation", jag tyckte det bara var intressant att det allmänt rekommenderade åtdragningsmomenten för M12 skruvar råkade ligga ganska nära de moment som föreskrivs i instruktionsboken för hjulbultarna. Hursomhelst, jag skall i alla fall göra rent mina bultar, för de är nog lite för kladdiga i STROs smak...:-) |
|
|
Ska man återanvända ett skruvförband så bör det smörjas på något sätt. När det gäller hjulbultar så ska dom smörjas sparsamt innan fastdragning. Hjulbultar brukar hålla 10.9 kvalitet och vill därför ha ett moment på 100-110 Nm. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Vad bra då vet vi vad det är för material , 8.8 kändes lite för mycket som "IKEA-kvalitet". "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.