AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.347

Hjälp, hjulet, sitter som berg...! :/

Sida 1 av 2
Th
593
Theobald
750ial -88
Märks att man inte är van vid större bilar. Troligen är det här "a piece of
cake" för dom flesta. Men jag gick bet!

Ville plocka av hjulen på bilen. Vart stopp redan vid högerhjulet bak.
Bultarna satt som f-n, men med hävstångs-principen så gick det till sluta att få loss dom. :D

Glad i hågen så märkte jag att nu var det fälgen som satt fast. Den var som gjuten mot skivan och gick inte att röra en millimeter. Snacka om att humöret
sjönk igen!!! Verkar som om det var ett tag sen hjulen vart borttagna senast!

Ni som gjort det här 1000 gånger, hur sjuttsingen gör man. Dunkar man
på fälgen eller däcket med en gummiklubba?

Ska väl brottas vidare med det här imorron, håller till utomhus. Hoppas man slipper nyfikna grannar. Börjar dom surra blir det inget gjort! :D
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"Ni som gjort det här 1000 gånger, hur sjuttsingen gör man. Dunkar man
på fälgen eller däcket med en gummiklubba?"

Det här kan hjälpa, men du kan väl slå på däcket istället för fälgen.

Mvh Johan
Th
593
Theobald
750ial -88
Funderar på att åka o köpa en gummiklubba imorron.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, nu skriver jag ju inte att du SKA göra på det sättet jag nu ska beskriva, men det är oftast ganska säkert att fälgen lossnar på detta sätt>>>>Lossa först hjulbultarna en SMULA men INTE helt o hållet(något varv bara), men det förstår du nog ;)
Kör sedan en sväng i låg fart och bromsa osv något på lämpligt ställe, då lossnar "anliggningen/fastrostandet" men INTE hjulet ..om du gör rätt :)

Mvh Janne.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag skruvade ut skruvarna en liten bit sen åkte jag sakta iväg på gatan och svängde åt båda hållen till dess att hjulet lossnade.

///BMW - Was sonst!
Länk
Th
593
Theobald
750ial -88
Kan bara säga: "Lysande Sickan!!!"

En helt briljant idé, ska testa det imorgon!

Tack för tipset.

"Nöden är uppfiningens moder"
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ibland sitter dom som h-e, E30 jag hade fick jag inte loss dom bakre hjulen innan jag testade 5kg slägga och en träkloss emellan mot plåtfälgen (och ingen luft i däcket eftersom det bara studsade då)

______

Th
593
Theobald
750ial -88
Är det ok att smeta på kopparpasta på gängen på bultarna samt på
fälgens kontaktyta mot skivan när man skruvar på grejerna igen eller
blirt det nåt vajsing om man gör det, t.ex risk att bultarna gängar ur
eller obalans etc ...?

Lika bra att fråga!
Kopparpasta på både bult och fälg är precis som Bosse Bildoktorn rekommenderade , det enda rätta för att slippa bekymmer nästa gång.Eftersom bromsarna inte mår bra av pastan så tänk på att lagom är bäst, ett tunt skikt på fälgen och ett par gängor längst ut på bultarna infettade. Lycka till !/ Själv är bäste dräng.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
INTE kopparpasta om det är alufälgar!!!
mellan koppar och alu bildas galvaniska strömmar och alu är minst ädel. Du kan få korrosionsskador på fälgen.
Välj alupasta istället.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Gör rent navet och i navhålet och dit med kopparpasta. Det är där det brukar bita fast. Knappast att fälgen fastnar mot själva skivan.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"INTE kopparpasta om det är alufälgar!!!
mellan koppar och alu bildas galvaniska strömmar och alu är minst ädel. Du kan få korrosionsskador på fälgen.
Välj alupasta istället."

Mängden koppar vs aluminium är så liten att det inte händer någonting med fälgen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Och det baserar du på?
Varför riskera när det finns alupasta till samma pris och med samma funktion.
Tänk även på att du inte skall smeta pasta(vilken du nu väljer) på anliggningsytorna, utan endast runt centrumhålet.
Använder du på aliggningsytorna så får bultarna ta upp mkt högre skjuvkrafter än vad de är designade för. Det är friktionen mellan fälg och nav som skall ta upp kraften. Bultarna skall bara skapa friktionen.
Precis som Hubbe325 skriver så ska man inte ha något klet på fälgens anliggningsyta utan endast runt navet om man nu måste ha på något.
Th
593
Theobald
750ial -88
Alltså det är helt otroligt vad mycket kunskap och erfarenhet
det finns på detta forum! Kan bara sammanfattas med ett ord:
Guld!

Ska bara sörpla i mig en kopp kaffe nu, sen ut och praktisera
era tips. :D
Förutom att jag bara vill lossa på fälgarna så vill jag också kolla
upp ifall det finns några centrumringar i fälgarnas centrumhål.
Jag hoppas det inte finns några. Det skulle förklara en del vibrationer.

Var förresten inne på BMW. Jag sa nånting till killen om att det
verkade vanligt med vibrationer i dom äldre bilarna.

Nej, svarade killen, det hade dom aldrig hört talas om på BMW! :D
Snacka om att dom gått kundpsykologi-kurser! :D

"Nöden är uppfinningarnas moder"
Vanligt fett ( genomskinligt ) funkar kanon.
Inget färgat fett som sprider missfärgningar efter ett tag som Grafitfett/Kopparpasta mm.
Svart fordonsfett är en riktig "killer" om du inte har svarta Alu-Fälgar förståss ;)
Att kopparpastan skulle skada dina Alu-Fälgar är överdrivet,ock som Thomas Pahv redan skrivit här ovan.
Men undvik att smeta kopparpastan på Tändstiften om du byter dessa själv.
Då kan gängorna försvagas eftersom kopparen i kombination med värmen ock trycket i tändstiftshålen är en aggresivare miljö.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har kört med et tunt lager kopparpasta på anliggningsytan och på bultarna.

Har för mig fungerat utmärkt, en fröjd att byta hjul. Inga problem med korrosion eller att bultarna tagit stryk.

Teoretiskt sett kanske alupasta iofs är mer korrekt men som någon skrev är det så lite pasta iförhållande till omgivande material.

En fördel med just kopparpastan är att den finns på sprayburk på tex Biltema.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Personligen skulle jag vara försiktig med att kleta ned hjulbultarna, jag tror det är bättre att försöka hålla bult och skruvhål rena.
Åtdragningsmomentet för smord bult är nog något helt annat än de 100 Nm som instruktionsboken föreskriver.

Riskerna med att använda kopparpasta verkar mest teoretiska. Är det någon här som i praktiken upplevt de priblem som beskrivs? Men det är klart sover man bättre av att använda aluminiumpasta så skall man givetvis använda det. Själv har jag bara haft fördelar av den beskrivna användningen av kopparpasta i många år. Gör man ingenting får man garanterat problem./ TP.
Nja, om man smörjer bultarna sitter fälgarna bättre fast. Mindre moment går åt till att övervinna gängfriktionen och mer finns till att pressa fälg mot nav.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag använder kopparpasta även om jag har alupasta.

Jag har bara ett mycket mycket tunt lager på navet så att man precis kan se att det finns pasta där , inga problem har uppstått någonsin , särskilt inte om man ser till att det är kliniskt rent på anläggningsytorna och tar ner fälgarna iaf. någon gång mitt i sesången.

även gängor till hjulbultar får en dos kopparpasta , här är 2 droppar lagom längst ut på gängan så att det fördelas lite när gängan skruvas in i navet.

Åtdragningsmomentet kanske skiljer sig lite mot de 120 Nm som BMW rekomenderar att deras alufälgar dras med , men med minskad friktion på bultarnas gängor så ökar momentet mellan fälg och nav vilket inte gör något eftersom det är så små krafter vi talar om. kanske 15% mer än minsta rekommenderade värde.

Tänk på att många däckverkstäder drar alufälgarna rakt på med mutterdragare 455 - 600 Nm och man hör trots detta inte talas om mycket problem med fälgar som dras för hårt.

Själv har jag naturligtvis med mig egen torsionstav ( 130 Nm ) och mutterdragare när jag besöker däckverkstaden.
Efter några mil efterdrar jag 140 Nm med Sandvik digital momentnyckel , jag vill ha 140 Nm även om det är lite mer än de rekomenderade 120.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.