AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.374

manuell växelåda eller smg Bmw m3 e46

Sida 3 av 4
Be
81
Beaf
E46 M3 CP SMGII -05 (såld)
SMG II ! Manuell låda har jag på mina lastbilar =)
bl
38
blackh
320i -98
M3 (CSL-optik) -03
Ang SMG i E46 M3!

Det finns inget bättre!
Som svar till vissa som verkar tro att Smg-lådan är en automat så är det så långt från sanningen man kan komma.
Är samma superlåda som den manuella fast med hydralisk växlingsanordning.
Ägar en M3 med SMG och kan hålla med om att sk "automatläget" kan vara lite segt vid vissa tillfällen. detta påverkas av inställd växlingshastighet och hur mycket gas man ger. manuella läget kan kännas lite väl hårt om man har max växlingshastighet inställd, passar bäst på bana. själv kör jag nästan uteslutande på 4:e steget och i manuella läget. inte speciellt jobbigt att trycka på en paddel. (tycker automatläget är helt onödigt).

har kört många M3 E46:or och tycker att de flesta SMG-bilarna är fräschare i drivlinan.
PS. SMG II bör inte förväxlas med SMG:n i E36 M3 DS.
Jag kör idag sedan 4 månader en M3 SMG II och tycker helt klart att du ska ta en med SMG II lådan! Har tidigare haft 7 bilar men alla vanliga standardmanuella, så första gången jag provade något som detta med denna M3án! Men fan va gött det är.. alltid perfekta växlingar, härliga mellangaser vid ner och uppväxlingar, launch control vilket gör att du får perfekta 0-100 starter samt även burnout mode!
Detta är en låda som har allt, vill du köra automat ibland så gör du det och vill du växla själv så gör man det ;) Du kan själv ställa in lådan på 6 lägen beroende på vad du tycker passar din körstil! Själv kör jag A3 och S4 (S6 då det verkligen ska gå undan) :)

Lycka till med köpet och ta nu en med SMG II :D
Gemini__
Alla har olika tycke och smak, men det som du nämner som positivt är just det som gör att jag skulle välja en manuell.

"alltid perfekta växlingar, härliga mellangaser vid ner och uppväxlingar, launch control vilket gör att du får perfekta 0-100 starter samt även burnout mode!"

Det blir ju ingen sport om det är ett flertal datorer som sköter framförandet av fordonet, "launch control" som ett ex. Men visst kan jag förstå tjusningen med det hela, dock inte till den grad att jag skulle falla dit på en SMGII. ;-)

Nu börjar denna tråd bli som de flesta trådar om smg eller manuell, ska det vara så svårt att inse att det är individuellt vilken låda man gillar, testa och jämför vad som passar bäst, jag personligen vill ha 3 pedaler och bestämma själv när bilen kopplar ur och vilken växel jag har och hur länge jag vill varva på varje växel men har full förståelse för de som gillar smg. Skulle jag köpa en smg skulle jag välja en som gått få mil, elektronik kan strula och hydralik slits och är dyrare att laga än en vanlig mekanisk koppling.

/Micke

Länk
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Micke:
Min har gått 12000 mil och inte en antydan till strul.
Man kan hålla en växel hur länge man vill med en SMGII, endast nerväxlingar sker automatiskt vid alltför lågt varvtal.
Så ja, du kan tugga varvtalsregulator om du vill.
BMWf....: Ja det är ju just det jag menar, att den gör allt automatiskt som jag vill göra själv och jag säger inte att manuell är bättre, det är INDIVIDUELLT vad man vill ha!
Så ja, du kan tugga automat du med om du vill.

/Micke

Länk
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Du missade nog vad han menade med att tugga varvtalsregulator, kör man SMGII i manuellt läge så går det att köra mot varvstoppet om man vill..
Enda gången SMGII växlar automatiskt åt en i manuell-läget är om man ligger på för lågt varvtal på för hög växel.
Plus att den inte växlar ner om man skulle hamna på övervarv..
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Korrektomundo!
Tack oFFkeFF.

Nån som ska ner till Ringen i maj?
Hmmm, okej, jag gillade den aldrig iaf (SmgII) men är mer nyfiken på hur Dkg känns, har aldrig provkört någon.

(tråden handlade väl från början om tips för vilken låda man ska välja men det spårar oftast ur med "smg är ett måste" o.s.v)

/Micke

Länk
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Blickar man framåt så ser man ju vad för växellådor som hamnar i de lite sportigare bilarna. Det är DKG, PDK etc som är framtiden.
Automatlådor som i AMG-mercor är dock dödens tråkiga..
SMGII ska inte jämföras med en automatlåda..

Eftersom man är från mc-världen själv, och alltid kört med quickshifter eller dipp på gasen vid uppväxling, har jag aldrig tyckt kopplingen tillfört särskilt mycket för körningen. Utan bara gillat att man slitit mindre på låda och koppling med quickshiftern, plus vunnit tid på varvet dessutom ;)
Är det race så är det race, och då vill man ha de grejerna som gör att det går fortast...

Hur många av er som kör manuell låda har perfekt heel-toe färdigheter? ;)
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
DKG är ju ännu trevligare än SMGII, växlar stört snabbt och betydligt mjukare än SMGII. Funkar dessutom bra i automatläget när man glider.
Skulle gärna ha en DKG i e46'an.. Fast då är det ju förmodligen enklare och billigare att köpa en e92 på en gång.
oFFkeFF:
Blir nog E92 ev. med Dkg en dag men som sagt jag kommer inte överens med Smg varken i E36 eller E46 trots att den i E46 är mycket bättre.
Jag kommer också från mc-världen (senast gsxr 1000 innan jag krockade den med en älg) och förstår ditt tänk med växlingen.

/Micke

Länk
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Det tar en liten stund att vänja sig vid SMGII. Är inte bara att trycka på knappen för att den ska växla smidigt, oavsett vilket läge man kör på. Själv trivs jag bäst i S5 vid mjuk gatkörning, tippar bara av en aning så växlar den mjukt och snabbt, stannar man inför ett rödljus skiter jag i nerväxling etc. På bana är det S6 som gäller, tippar av en aning på gasen där också, så smäller det inte så hårt, men växlar ändå riktigt fort.
På banan hjälper även mellangasen och slirkopplingen till så att bakändan inte jassar runt så mycket vid hård inbromsning.
Haft funderingar på e92, men tycker e46'an än så länge känns råare och är mer bang for the buck, men suktar hårt efter dkg-lådan..
SMG II är riktigt grymt, du kan ju växla själv som en manuell men du slipper kopplingen, kan knappast bli bättre, jag har varit manuell tokig hela mitt liv inte funnits något annat för mig tidigare, men jag lärde mig snabbt att gilla denna låda. Men som sagt gör eran eget val.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Micke169: Det jag tror du gör fel är att du kopplar i hop dina dåliga erfarenheter med SMG I och då tycker SMG II är lika dåligt. SMG I och SMG II är inte lika på något sätt. Vet inte hur många gånger man har läst på detta forumet samt t.ex. e46fanatics.com folk som frågar om smg och då automatiskt tänker på smg I och inte på den som faktiskt sitter i E46an SMG II som är en helt annan sak.
Echelon:
Jag skrev ju att de inte går att jämföra E36 och E46 om du läser inlägget och att E46 är bättre.

/Micke

Länk
Jag är ju inte helt avig heller då jag är mycket nyfiken hur Dkd funkar och är driftsäker men så länge de inte rullat så långt funkar de förmodligen bra, det trimmas ju friskt med både manuell och smg och det verkar ju funka.

/Micke

Länk
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Länk

Bra lektion i hur man kör med SMG (iofs smgIII och m5), men den upplever jag likadan som smgII.
Tiff brukar ha lite mer sansade åsikter än Jeremy Clarkson, och betydligt bättre bakom ratten ;)
Tjena, vad kostar en ny koppling till en SMG2-låda?
Samt om lådan rasar, vad kostar en ny SMG2-låda?
Jag står verkligen i valet å kvalet om jag ska köpa vanlig eller SMG2-låda = HJÄLP!

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.