AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.365

manuell växelåda eller smg Bmw m3 e46

Sida 1 av 4
Hej

Sitter och funderar på att köpa mig en Bmw M3 E46 årsmodell 03-05, har lite svårt att bestämma mig om jag ska ha manuell växellåda eller Smg lådan, skjuter priset i höjden om de är smg lådan i? , vad kostar helförsäkring ungefär Bmw M3 e46 per år? och service inspection 1 och 2? nån som vet?

Jag har bara kört manuellt i mina M3or och man blir ju som sagt van vid det.
Jag har aldrig provat SMG 2 men det är säkert jätteskoj men det som känns mest naturligt för MIG är att dra i spaken ;)

Prova båda och se vilket du fastnar för.

Inspectionerna/servicarna är baserade på antal liter bensin men inspection 1 ligger vid 3000-4000 mil tror jag och inspection 2 ligger mellan 7000-9000 mil.

Jarls bilservice i Helsingborg är grymma på M-bilar och Alpinor och har ett riktigt bra pris med.

Helförsäkring är omöjligt att säga, varierar flera tusentals kronor mellan bolagen, ring runt och kolla, det är det bästa.

Lycka till, bilen är helt underbar. Jag har haft 2st M3 E36 innan och det är som natt och dag, E46an är så mycket snyggare och roligare.
Helt individuellt, testa själv och avgör, vissa gillar manuell och vissa smg.
Om du söker här i forumet finns flera trådar om exakt det ämnet.
Tror inte priset skjuter i höjden mer än att du köper den ändå om du nu vill ha smg.
Testa ett regnummer på försäkring, ring eller maila försäkringsbolag och du får exakt prisuppgift, jag betalar 8000:-/år helförsäkring med 6000:- i självrisk för vagnskada.
Ang service kostar en Insp 2 ca 10 - 12000:-, insp 1 ca 5 - 8000:- och en oljeservice ca 2500 - 4000:- där jag kollat (aukt. bmw).

/Micke

Länk
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Jag har haft min M3 SMG -02 ett kort tag nu, men är redan grymt nöjd med mitt val av växellåda.
Det bästa av två världar;
Behöver inte släppa ratten vid intensiv körning, går över till helautomat när mobilen ringer - skööönt.
Bilen känns dessutom ännu snabbare pga den extremt snabba växlingen samt låter skitcoolt när den automatiskt ger "mellangas" vid nerväxling.

/André
je
29
jekaca
BMW X5 4.0D -11
Jo, det är helt klart en smaksak. Jag har ägt 2st M3 E46 och har haft manuell låda i båda. Innan båda köptillfällena så provade jag SMG lådan men tyckte inte alls om det, i helautomat var den grymt oförutsägbar med upp och nedväxlingar lite som den själv ville sen när man på de snabbare lägena växlade med paddlarna så small det och skaka i hela bilen. Vet inte om det var slitna lådor i bilarna jag testade eller om det är så det ska vara.
Men enligt mitt tycke så är det mer känsla i den manuella lådan. Men som sagt det är en smaksak :)
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Kan tillägga att min bil gått ca 12 000 mil, utan att lådan känns skum på något sätt.
Kan hålla med Jekaca om att lådan kan verka lite märklig när man testar SMG2 första gångerna, men det är helt klart en vanesak hur man beter sig för "bästa" växlingarna.
Föredrar att köra manuellt med spaken då jag själv kan bestämma över motorbromsning och hur mjukt den växlar.
Du kan ju dessutom ställa in känsligheten i 5 steg automat och 6 steg manuell. Denna inställningsmöjlighet påverkar automatläget mer än det manuella enligt min åsikt.

/André
Oj 8000 kr/helåret för en helförsäkring, riktigt bra, själv har jag spanat runt och bäst hitills är If som har en Bmw försäkring på 10500kr /helåret räknat på 6000 kr i självrisk, är de nån som har en bra länk man kan läsa om smg lådan?, har aldrig ägt en bil med automatlåda innan, har lite beslutsångest:)

Mvh Anders

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Som andra skrivit så är det en smaksak gällande manuell eller SMG. Jag tycker att man blir mer "ett med bilen" om man kör manuellt och själv drar i spaken :)
Men som sagt en smak sak. Det bästa för dig är ju att provköra både och själv känna efter vad du tycker.

Lycka till iaf! :)

// Daniel
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Jag har aldrig ägt någon M3 men har testat SMG-lådan, och det var ingen höjdare, hade ju förvänat mig någon form av hardcore låda efter vad alla skrivit osv. i stadskörning var den nästintill värdelös, växlade helt hopplöst i heltauto läget.. när man ställde på han på "värsta" läget skaka hela bilen till och sen växlade han upp när man varvade.. kändes precis som lådan skulle rasa vissa stunder, kändes inte så stabilt. Men somsagt det är en smaksak om vad man tycker, antingen är den cis eller så är det mig det är fel på!

Skulle väl rekommendera dig att testa båda och jämföra innan köp!

Mvh Johan
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Det tar en stund att vänja sig vid smgII-lådan, kör man den manuellt går det att köra precis lika mjukt som med en manuell låda. Gäller bara att pruta av någon m.m på gasen när man växlar, så glider de i fint utan att det dunkar eller smäller i bilen. Fullgasväxling är en annan femma, då tror man att man ska få bakaxeln i nacken..
Automatlägena suger, de funkar i bilköer eller på motorvägen. Använder det extremt sällan.
Själv köpte jag m3'an för att den hade smg-lådan...
Buspelle
För mig är det utan tvekan manuell som gäller. Körupplevelsen, känslan av kontroll och upplevelsen av den mekaniska precisionen är oöverträffat med manuelle låda. Att smg´n är en modernare och förmodligen i objektiv mening både mer avancerad och bättre växellåda hjälper tyvärr inte för min del när det kommer till praktisk använding. Men, som sagt, smaken är som baken och jag tror detta verkligen är något var och en måste prova i praktiken och slutligen välja själv.
Sh
71
Shitty
M3 E46 -02
Jag har en SMG och i början kändes det så klart ganska ovant och man funderade på om man hade valt rätt. Men när jag hade haft den i 1-2 veckor så är jag så jävla glad att jag inte köpte manuell.
När man sen satte sig i sin manuella vinterbil så bestämde jag mig att för all framtid alltid köpa automat.
Att man sen kan välja att köra manuellt fast utan att koppla på SMG:n gör att jag är förälskad i den lådan.
SMG går som någon också sagt att ställa in i 5 olika steg, beroende på hur sportigt eller vardagligt man vill köra.
Hejsan,

Jag hade en manuell, valde det för jag var rädd för dyra reparationer av SMG lådan. Men vad jag förstår så verkar den hålla ihop riktigt bra. De manuella lådorna har en tendens att bli lite sladdriga med tiden, samt att risken naturligtvis är större att tidigare ägare lyckats misshandla både låda o motor.

Hade jag gjort om köpet idag skulle jag köpt en SMG utan tvekan.

mvh

Carl
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Kolla på Teknikens Värld.se/provkörningar/BMW M3 SMG.
Finns en artikel som heter "Rätt läge".

/André
Visa användare
147
Organ
530i -06
En sportigare sorts bil ska ha tre st pedaler tycker jag! =)
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Vad gäller körningen och SMG, så är väl det enda man förlorar möjlighet till är trail-braking, d.v.s svårt att drifta ut bakändan med hjälp av hård nerväxling inför en böj. Men samtidigt får man en jäkligt stabil bil i kurva med nerväxling i kurva.
På bana är det oslagbart trevligt med SMG'n.
je
29
jekaca
BMW X5 4.0D -11
Jeremy Clarkson i Topgear sågar SMG-lådan rätt hårt :)
Länk
pg_ice
"E46an är så mycket snyggare och roligare"

snyggare?
vart då?
jag tycker den ser ut som en överjäst flodko som inte hör hemma nånstans
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Jag skulle nog kunna överleva med en E36 om de inte hade känts så fruktansvärt gamla, har själv haft en 96:a.
Det är ju kult med en E30 men E36 hör ju liksom inte hemma nånstans...
Design är ju alltid en smaksak, men att E46 blivit en bil med klart bättre väghållning = roligare, kan väl ingen argumentera emot? Eller?
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
"E46an är så mycket snyggare och roligare"

Måste hålla med pg_ice lite där.
Snyggare, ok lite fetare bakifrån :)
Men roligare kan jag INTE hålla med om.
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
pg_ice...

Hur tänker du när du säger att E36 är "snyggare" än E46 ?

Din bil som är 16 snart 17 år gammal, den är väl snart skattebefriad och lär gå rätt billigt men med tanke på alla reparationer så går det väl jämnt upp.

Vore det inte dax att se över bilparken ute på parkeringen?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.