|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
1: Jag har jordfel någonstans.. hur söker man upp ett jordfel lättast?? tips o råd!. 2: Hur byta stäfan bakom remmhjulet? läcker olja därifrån. 3: Sen sku jag behöva ett schema på radio systemet, vilka kabla som går vart vilka färger osv. förra ägarna har rivit bort nästan allt och klipp av kablar lite här o där så sku behöva dra nya kablar o ta bort dom som är av kapade, jag vill int skarva kablarna.. 4: Bilen ryker vitt(Normalt för en S38b36 maskin??) 5: bromljusen funkar ej. hela lampor men det kommer ingen ström dit bak? kan det vara lkm boxen? | |
|
4: Bilen ryker vitt(Normalt för en S38b36 maskin??) inte normalt för en maskin att ryka vitt! läcker kanske kylarvätska in i cylindrarna? har du kollat om det har försvunnit kylarvätska eller blir mycket tryck i behållaren?? isåfall kan det vara packningen |
|
|
5: bromljusen funkar ej. hela lampor men det kommer ingen ström dit bak? kan det vara lkm boxen? bakom bromspedalen borde det finnas en avbrytare, det brukar vara vanligt fel att den lossnar |
|
| Kan intyga att det inte är normalt med att det ryker vitt ur någon kry bil. Det kan dock puffa till lite svart vid fullgas. Såg det idag från en E39 M5 innan jag gick upp jämsides och förbi :-) | |
|
Vad kostar en topplockspackning? var hittar man billiga? svårt o byta? mycke jobb själv? nån som kan beskriva steg för steg vad man ska börja ta bort någe man int ska göra osv. |
|
|
allroad: tror inte på att du kör förbi e39 m5 för jag har en m5 e39 och har provat mot en e60 535d med 360hp/680nm och den hade inte en schans |
|
|
Hej Henka Många säger att de har si och så mycket hk + nm i sin 535d. På med en box och vips har de alla dessa hk. Körde själv med box men när jag mappat om så var det som många säger en helt annan bil! På youtube finns det en hel del filmer som man kan sätta sig och klocka tiden på och det är tveksamt hur mycket de ger. I mitt fall har jag satt den på dyno där den visade 376/735. Behövs det har jag en mapp som ger 829 nm :-) 0 - 100 går på 5,5 s med vinterhjul och kasst fäste, 0 - 200 går på ca 17,5 s med samma hjul (spelade in filmsnutt och mätte tid efteråt 0 - 205 på mätaren, fullt hjulspinn på 1:an). Har haft uppe den i 274 km/t på GPS men mappen är vassare sedan dess. Om du finns i södra SE vore det roligt att testa, ska bara få på sommarhjulen först. Drog bl a en Porsche 993 härom dagen från 50 upp till ca 200 och som du skriver ovan, "den hade inte en chans", var en bra bit efter. Det är inte helt omöjligt att den som körde M5:an i Helsingborg igår läser detta och kan ge sin kommentar. Det såg för övrigt ut att vara en riktig pärla i fint originalskick; svart. |
|
|
Hittade lite tider på M5:an. Det roliga är dock att alla vet att M5 E39 är en riktigt snabb bil men min, omärkta dieselslamrande BMW är det inte förväntat från :-) Länk |
|
|
SUCK.. HALLÅÅ hjälp mig nu vah ist:) E34 M5 ÄR BÄÄST. det ska va old school. |
|
|
Länk |
|
|
lyfta toppen på en m5a är rätt surt.... först måste du ta loss allt runt toppen, sedan ska du plocka loss ventilkåpan, kammarna, kamhuset kamdreven. sedan kommer du åt toppbultarna. Har du tur så har toppackningen gått. Annars kan något vara sprucket typ topp eller block. Har du aldrig skruvat finns det smidigare jobb att börja med ;) toppackning köps på bmw och ligger nära 2000:- toppbultarna måste också bytas kanske 800:- till. du kanske åker på att plana toppen också. remhjulet, menar du då vibdämparen fram på vevaxeln? den lossar du med 8 m8 bult. sedan en gigantisk bult som är dragen med typ 400Nm brukar kunna sitta lite hårt... sedan byter tu packbox (typ 100-200:- skulle jag tro) plus en ny bult. Men drar den kylvätska? PS Diesel är sådär....... DS :D /Otto |
|
|
man ska väl antagligen byta ventilkåps packningen i samma väva antar jag. kammarna, kamhuset kamdreven hur ska man få te bax allting utan krångel då. ska väl sättas på plats på rätt sätt också.. finns inga sidor där man ser hur man gör?? |
|
|
Det svåraste är väl att ställa kammarna rätt i förhållande till vevaxeln kan jag tänka mig. Man måste väl ta hjälp av något linjeringsverktyg? Sprängskisser finns på www.bmwfans.info /Jonas |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ryker bilen vitt hela tiden....även efter den är ordentligt varmkörd? Drar den kylarvätska? Olja i kylarvattnet? Vitt klägg i oljepåfyllnadslocket? Vad alla förutsätter att toppackningen är dragen,utan att ens fråga standardfrågor runt ikring. Så här års då + och - grader pendlar,är det inte så ovanligt att det kan ryka vitt ur avgasrören,då det gärna blir en hel del kondens i avgassystemen. Drar den inget vatten,lämna in den och provtryck kylarsystemet....... innan du lossar toppen! Mvh Patrik |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En sotningssats som även inkluderar samtliga väsentliga packningar,hamnar på ca 3500-3800kr. Sedan ska man ha nya sträckbult till toppen. Men har man redan plockat ned så mycket,är det lika bra att även byta kamkedja och sträckare på en gång...i förebyggande syfte. En S38B36 är ingen billig historia då packningen är blåst.....inte heller helt ovanligt att man hittar sprickor heller. Mvh Patrik |
|
någon som vet av en Maskin som jag kan köra med när jag tänker skruva på den här lär ta tid för mig tror jag.. lyfta ur och lyfta i en annan kan man juh.. ujuj den här M5an har kostat för mig men det ska det göra när man har en hoppy för bilar:) |
|
|
Länk Länk Länk Länk Slutligen en till synes tjock och beskrivande motortråd....har ej läst hela ännu men verkar lovande. Länk Riwa |
|
|
Beklagar att jag delvis länkade till E28 M5 motor. Riwa |
|
Inget att beklaga,samma motor i princip! =) Mvh Patrik |
| ingen som haft jordfel o vet hur man lättast söker upp felet? | |
|
Vi måste veta lite mer än bara jordfel rent allmänt. Hur uppträder felet? Är det nått som spökar i instrumenteringen? Startar bilen som en klocka varje morgon? Hur gammalt är ditt bilbatteri? Hur många volt ger generatorn när du håller 3000 varv. Har du haft torrboll i bilen över vintern? osv... Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.