AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.598

Måste få bättre väghållning på min 330ci

Sida 1 av 2
Var precis ute och "testade" bilen lite. Var en Opel från sent 80-tal som hängde på och faktist drog om mig!
Var tvungen att släppa gasen eftersom att bilen kändes som en Jojjo.
Det kändes för jävligt rent ut sagt!
Nu ska det oxå nämnas att jag har mina dubbdäck på.
Lär väl bli skillnad när mina 20" pirelli sitter?
Vad ska jag satsa på för att få en bra väghållning, räcker det med 30-30 fjädrar eller måste jag ge mig på coiloverskittet?
Gör fjäderbenstag mkt skillnad?

Va körde du på för typ av väg då? Kurvor, raksträcka, blandat, motorväg??
Sportfjädringen som medföljer M-sportpaket II räcker gott och väl till. Går att piska kurvorna rejält med den uppsättningen iaf.

Dubbdäcken försämrar ju garanterat väghållningen, speciellt kurvtagning.
20" låter inte särskilt roligt, måste verkligen vara hårt att åka på. Lär ju inte direkt vara mycket gummi mellan fälg och väg.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Det kan ju vara så enkelt att den andra föraren var bättre än dig på att köra :)

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Allvarligt talat är det nog bättre att gå på en förarkurs.
Om du i en 330Ci blir avhängd av en sådan bil (förutsatt att det inte var någon kraftigt moddad bil) så kan förklaringen endast vara kassa däck eller förarkompetens.
fick mig faktiskt ett litet skratt! :D dragen av en opel från 80 talet, vilken förnedring!
Ha haa, Ja jag mådde verkligen inte bra efter detta!:D
Jag vet inte vad det var för opel ingen vanlig modell.
Visst skulle jag pyst iväg från han, men som sagt inte med dessa flädrar.
Nog pratat om detta:S

Det var en landsväg väldigt kurvig och go.
Jag har ju inget m-paket. men 30-30 i fjädrar vad tror ni om detta?
årsmod?
No
5.161
Nockenwelle
Seriöst talat, det är inte fel på originalfjädrarna på 330Ci. Jag har kört en hel del på bana med sådana.
to
3
tony1981
328 coupe -97
det kanske var en opel "lotus" omega ;)
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Väghållningen i sig, om vi ska prata hur fort du kan åka när det svänger, kommer inte att förändras något vidare, däremot kommer det kränga mindre vilket gör att du upplever att du kan köra fortare. Det är billigare att du lär dig köra bättre och lär dig att det inte är någon fara när kränger. 20-tummarna förbättrar inte väghållningen om man jämför med 17-18 tummare. Även med väldigt trötta originalfjädrar och dämpare på 328an (22500 mil gamla) gick det att åka fort så jag tror inte det sitter i chassiet på din bil.

Om något så kommer 20" att kännas som att åka en gammal dröska, och de tillför inte mycket till utseendet heller. Det funkar i USA, kanske, men här i Europa så är denna gangster stilen bara skrattretande. 17" är den bästa kompromissen, med 18" som den övre gränsen för vad som ser bra ut/känns OK att köra och åka med.

När det gäller din "förlust" mot en gammal Opel... Shit happens!

Vorsprung durch freude am fahren
Jag hade själv aldrig köpt 20" men nu råkade det följa med när jag köpte bilen.
Jag föredrar 18" max 19"

Nu var det inte så att jag körde i 50 eller 100, det gick betydligt snabbare än så.
Denna väg det nu handlar om har jag kört väldigt många gånger, med förr var det med min 300zx. Och då var det inte någon "jojjo" effekt!
Å andra sidan så hade den coilovers och lite annat.
Så det borde väl bli bättre när en sänkningssats monteras på?
Hur viktigt är det där med fjäderbenstag?
J.B
Fins ju faktiskt äldre bilar av olika märken , andra än BMW som kan gå som troll *S* , ta det med ro , det finns alltid någon som är värre ;-)

J.B

Länk
Känsn som om vi har kommit ifrån ämnet lite, jag är medveten om att min bil inte är snabbast i världen... Nu är det väghållningen jag inte är nöjd med.
Blir det mkr skillnad på fjäderbenstag, 30-30 (coilovers)??
Pe
157
Pekki
320dT -14
"Var en Opel från sent 80-tal som hängde på och faktist drog om mig!"
Men va f-n.. Sitter du för långt bak me stolen så du inte når ner te pedalerna eller..:)
Man släpper inte om en 80-tals opel sådär bara...
Brrrp..
haha. ne jag vände direkt och gömde bilen i garaget:)
Pe
157
Pekki
320dT -14
Glömde förresten..
Själv så blev ja ifrånåkt av en Bmw 135 häromdan, men de är ju helt ok eftersom de är en Bmw..
Han hade ju ändå nån hk mer än mej..
Brrrp igen.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Du verkar ha dåliga bussningar Symanteq?!

När jag köpte min förra bilen så gick den som en "jojo" när chassit fick jobba lite, kändes oroligt och man kunde absolut inte hålla rätt tempo. Bytade fråmre länkarmsbussning bak (silentblocken) och bilen var stabil igen!

Dubbdäck/Vinterdäck kan bidra STORT till denna eländiga känsla också. Testa efter bytet till sommardäcken .

No
5.161
Nockenwelle
Ja, lägg planerna på sänknign på hyllan tills vidare. Endera är det förarträning som krävs eller också är något fel med bilen, såsom däck, bussningar, sitna stötdämpare, felaktig hjulinställning, eller något liknande.
Det du beskriver händer inte med en frisk 330Ci körd av duglig förare.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag tycker ironin har skönjts ganska tydligt i den här tråden redan, men jag måste också falla in i pöbelns undran - vad för Opel a´la 80-tal var det som drog ifrån din sexcylindriga 230-hk motor : )

För att vara så lite som 230 hk ligger 330:n jäkligt bra till prestandamässigt och mäter sig ofta gott med betydligt större motorer än så.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
En Opel Kadett GSI 16V kan nog hänga på ganska hyfsat om föraren är skicklig och BMW föraren är....kass :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.