AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.386

Byte topplockspackning tips? Ej vända upp o ner? E36

Sida 2 av 2
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Fick den lilla anslutningen i går från BMW. Satte tillbaka allting igår och idag. Den startar som den ska men går sedan ojämnt och stannar om jag inte ger mer gas än normalt. Kompressionen ligger bra på 12-11-11-12.

Funderar på om jag får tjuvluft vid insuget (bytte dumt nog inte packning). Eller kan det vara något med choken (finns det på en direktinsprutad bil förresten).

Har jag missat någon slang eller sladd? Jag har försökt och se ngt som skulle saknas eller vara felkopplat men ser inget.

Har inte vågat köra så långa stunder. Det rök lite i början (bränd olja/packning eller nått). Kör endast någon minut än så länge.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det kommer ett skärande ljud efter en stund. Man får lätt tanken att när kolven expanderar så blir den för stor för cylindern. Kan detta vara ett tecken på att motorn skurit?

Och att det extra gaspådraget krävs för att få motorn att snurra överhuvudtaget. Kan kompet vara å jämnt och bra ändå?
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Att den går taskigt låter ungefär som den drar tjuvluft någonstans..
Kolla den tjocka gummabälgen som sitter mellan insug och luftburk.. inget ovanligt att det går hål på den.. Sitter, om jag minns rätt nu, en liten slang på undersidan av denna bälg också.. kolla så den e på plats och att allt är helt där.
Har du startgas så kan du spruta det på insuget och sånt när motorn är igång.. då märker du direkt om den drar tjuvluft för då ändrar den motorgång..

Kompet låter ju perfekt..
Kolla oljenivån så den är rätt..
Kolla kylvätskan och lufta..

När kommer ljudet? Är det när den fått gå nån minut eller? Följer ljudet varvtalet, ökar det när du gasar till lite..?
Verkar konstigt om en cylinder skulle skurit om du nu inte kört den när den kokade.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Att det ryker till i början är bara normalt..
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har gjort en liten analys över vilka fel jag kan ha gjort:
1) inte oljat cylinderloppen innan återmontering av topp?
2) inte oljat och kört med gängtapp för topplocksbultarna (ger osäkerhet om momentet)
3) fått en luftficka inne i motorn vid start (har fått i en liter till sen 1:a start)
4) Ej planat toppen (grannen som jobbar som bilmeck på Volvo slipade in ventilerna till 4:e cylindern men tyckte inte den var så vind. Liten fördjupnng vid 3:e cyl men inget som krävde planing.)

Har fått för mig att det kan vara en ventil som kärvar och gnäller. Om toppen är ojämn (beroende på utebliven planing eller snedragning) kan detta påverka spelet för ventilerna. Det var nämligen så när jag spände topplocksbultarna att det var en jag inte hade riktig koll på vinkeln för (närmast avgas och torpedvägg). Det kan saknas 45-60 grader på den. Jag orkade inte vrida mer. Bulthuvudet blev lite deformerat en gång på gr av att hylsan gled upp lite.

Det skulle kunna förklara att gnisslet (och rök) kom väldigt snabbt efter start.

Vad tror ni om min analys?

Min plan nu är att öppna motor igen, kolla planheten igen, byta topplockspackning och bultar. Tacksam för tips!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Min analys verkar vara överarbetad. Lyckades hitta ett ställe att spraya startgas på för att få den att gå normalt. När jag sprayar på insugspackningen nära torpedväggen försvinner ljudet (som enligt en beökande bilmekstudent berodde på insugning av tjuvluft).

Så nu blir det bara att köpa ny packning på BMW, eller först testa att bara spänna muttrarna på nytt.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Ahaa.. Låter bra att du hitta tjuvluften..

Du har inte funderat på att det även kan vara där ditt "missljud" kommer från och inte från själva motorn??
Eller hörs det tydligt från motorn?

Passa på att slipa in alla ventilerna när du ändå har sakerna av så vet du att alla dessa är okej och håller tätt.
Skulle inte tro att ventil skulle kärva/läcka även om nu toppen skulle vridit sig lite av varmkörningen eller om du inte fått dragit alla bultar lika.. .. Det ska nog mer till än så.

Men som sagt för att vara på säkra sidan så hade jag nog gjort som du tänkt.. att du byter alla bultarna mot nya.. dom är ju av ett material som sträcker sig och har man väl haft av dom gamla så ska det ju dit nya..
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tack för din kommentar Smajly! Jag hade dock bara tänkt att byta packningen till insuget. Tror att topplockspackningen sitter rätt bra för tillfället. Byte den om problem skulle dyka upp.

Jo du har rätt ljudet försvann när jag sprutade startgas på rätt ställe. Det var som en gammal engelsk tepanna det försvann direkt när startgasen gjorde att den spann som en katt. Tror inte längre att det är något mekaniskt fel i motorn.

Återkommer i ärendet!
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Perfekt.. då är den snart körandes igen.
Återkom sen ja hur det gick med varmkörningen och testrundan..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.