|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kom fram till att topplockspackningen är slut. (gultgrönt klegg på sticka och påfyllningslock, avgaser i kylarvattnet.) Tänkte byta packning själv (har bytt på en 2002 för 20 års sedan - har det hänt så mycket mellan årsmodell -72 till -95?). Läste dock i Heynes att om man vänder på toppen utan att ta ut de hydraliska lyftarna kan oljan rinna ut ur dessa och förstöra dem (render them unserviceable). Är detta bara onödig försäkringsåtgärd eller är det nödvändigt? Svårt att undersöka toppen om jag inte får vänta på den. Behöver jag ens ta bort kamaxlarna för att byta packning? | |
|
Så då har jag fått loss insuget och avgasröret (men inte grenröret till avgaset). Kan man lyfta toppen med grenröret kvar på en E36:a? Vad säger ni? Det är när man gör sånt här man gärna hade velat ha ett garage och hålla sig i. Så länge det är lite plusgrader är det väl OK. |
|
|
Nu har jag inte lyft toppen på en på någon E36, men på andra bilar har jag lyft toppen med grenrör och insug kvar, eftersom det varit svårt att komma åt alla skruvar med toppen på plats. Blir lite tyngre men mycket snabbare om det är trångt. ______ |
|
|
Om det är en m50 motor (vanlig 6a) så borde det gå utan problem med grenröret kvar. dock om du har en m3a eller något sådant så tror jag att det blir trångt med det kvar. Har INTE provat men rivit mycket i dem. |
|
| Det är en vanlig 316 compact. | |
| En M43 motor | |
|
Fått rätt på det?? Antar att det är på din Compact med 4'an (bytade på min för nårra veckor sen) Snabbt jobb som bara tar ett par timmar... Toppen lyfter du med grenröret på.. Insuget lossar du bara och "drar" undan.. Toppen kan du vända på om du vill och behöver för att rengöra, det gör inget. Kammarna behöver du inte ta bort. Glöm bara inte "låsa" dessa i 0 läget.. likaså med kamkedjan, den fäster du i drevet med buntband eller nått.. Tänk på vattenröret som sitter bak på toppen.. detta är av plast och går lätt sönder om man inte vet att det sitter där.. Sitter en alng på det med en slangklämma. |
|
| Det är ett vanligt fel på dessa compacterna att packningen går på 4'ans cylinder.. | |
|
Tack smiley. Behöver lite uppmuntan. Bra tips med buntband hade bara tänkt att måla lite. Jo jag har en Heynesbok så jag har lite stöd där. Var tvungen att skaffa lite Torxhylsor till bultarna. Det har varit lite kallt för att jobba utomhus plus haft annat att göra. Det skall bli intressant att se varför kompet var 16 bar på cylinder 4. Fick tipset av en racingkille att dra toppen ett par gånger över ett slippapper på en plan yta för att se om den är plan. Kan man även plana den så enkelt tro genom att hålla på ett tag? Och var hittar man en så plan yta? |
|
|
Kollade med BMW de ville ha mellan 13´ och 27´ beroende på om det bara var packningen eller om en utbytestopp behövdes. Inte aktuellt! |
|
|
vore jag dig skulle jag lämna in toppen för planing. inte värt att blåsa en packning till och tid att skruva upp igen om nått skulle gå fel :/ BMW ownz |
|
| Vad kan sånt kosta? Den blev rätt varm så risken finns att den inte är så plan. | |
| Ring runt till olika motorrenoverare och fråga. Tror planing kostade mig ca 1500 på en 6:a för ett par år sedan. Det kan skilja en del i pris så ring runt och jämför! | |
|
Tack för alla svar. Kan ventilerna sitta kvar tro? |
|
|
jag gav 2000kr för planing av min 2,8l 6:a topp, då gjorde de ren den också. men de va väll bara för att vara snäll antar jag. BMW ownz |
|
|
Så nu har jag fått av toppen. Inget direkt synbart fel på packningen lite sliten i kanten bara men mycket gulgrönt klet i motorn där oljan kommer åt. Inga direkta hål eller dylikt i kolvar. Ventiler och insug ser lite konstaiga ut. Det verkar vara fel med förbränningen i den fjärde cylindern (närmast torpedväggen). Svart och någon knottrig beläggning i förbränningsutrymmet och blött i insuget. Vad tror ni? Visst måste topplockspackningen gått eftersom avgaser läcker ut i kylarvattnet. Vad kan orsaken vara till att packningen gick? Var leta? Bilder: Länk Länk Länk |
|
| Hur får man bort kletet? Torka det som går och sen i med ny finolja? Eller skall man tvåtta med en billig olja i några 10-tal mil innan byte till finolja? | |
|
Ja då har du kommit en bit.. Inte ovanligt att skadan på packningen är så liten att man knappt ser det. Min var dock så kass att den trasa sönder vid 4'ans cylinder så jag såg enkelt var den var kass. Jo fel på förbränningen kan ju vara för att det kommit in vatten i cylinder.. inget ovanligt att den misständer och går dåligt på den då. Så det kan ju vara anledningen till att den ser märklig ut.. Men det räcker väl att du torkar rent så gott det går.. eventuellt lite lätt med en stålborste. Täpp alla hål med trasor så att skiten inte åker in i dessa. Jag planade inte min topp när jag bytade och inget synligt på den iheller. Jag rensade bara den lite med smärgelduk så den blev ren på den ytan där den nya packningen skulle ligga mot. Min funkar utmärkt fortfarande och den håller nu normal arbetstemp och en bra kupevärme. Orsaken till att detta inte är ett allt för ovanligt fel på dessa sägs vara att motorn helt enkelt går för varm på 4'ans cylinder (mot torpedväggen) för att den sitter sist i kylsystemet och att det är så tajt runt motorn där och kylluft inte kommer dit.. helt enkelt att den går varm på den cylindern. För att slippa slösa olja så släng på en billigare variant först och kolla så att bilen går som den ska och att felet blivit avhjälpt.. så fort du kollat detta så byt till din finare olja.. |
|
| Byt tändstift också sen när du ändå håller på. Det på fyran såg inte fint ut. | |
|
Tack för tipsen Smajly! Upptäckte att den lilla plastvinkeln mellan toppen och mot torpedväggen fått en massa stryk (bittar borta på den del som sticker in i motorn). Beställde en ny på BMW kommer först efter helgen :0( När jag väl ser att allt fungerar blir det nya stift, finolja, nytt filter en gång till. Temporärt tänkte jag hälla i syntetolja från biltema (200:-/4 liter) + nytt filter. |
|
|
Ja det plaströret till värmen är lätt att missa om man inte tänker på det eller vet att det sitter där.. Så det är nog klok av dig att byta det nu innan det går mer sönder.. synd om man skulle behöva riva allt igen bara för ett rör.. Håller tummarna att det går som det ska och att detta löser dina problem.. Hör av dig igen så fort du vet här.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.