|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag måste bara få skriva av mig lite granna och berätta för nån som förstår att man faktiskt blir som en liten pojke på julafton första gången man drar igång sin bil efter avställning! Min 750IAL har stått avställd sedan i början av september 2008 för vinteravställning, Bayeriche blatt ska göra ett reportage om bilen nästa helg så jag tog och skruvade i mitt ny laddade batteri i bilen igår kväll, känslan att bara provsitta lite gav mig nästan gåshud och när jag kopplar på strömmen och all belysning i kupen lyser sådär behagligt kan jag inte längre hålla mig. Låter tändningen stå på en stund så bilen hinner pumpa fram lite 98 oktan och vrider sedan på nyckeln, bilen är alltså inte startad på 7 månader så man är ju liiite nervös men efter 2-3 sekunder går den igång precis som jag ställde av den igår med perfekt tomgång på 600 varv! Låter den stå en stund och kör sedan en sväng i grann kvarteret för att konstatera att bilen fortfarande går som en dröm:D Med detta vill jag inte säga något speciellt utan bara att våra bilar är trots den enorma kvaliten in i minsta detalj och överdrivna perfektion riktigt charmiga! Idag fick den en vår service och väntar på besiktnings tid. Ha en trevlig helg// Granathen och hans "lilla" sjua! | |
|
Hej Granathen. Förstår precis hur du känner dig. Jag hade en Corvette Stingray-73 för en del år sen och kände precis som dig varje gång det var dags att ta ut den på den första vår-turen! Men "jänkartiden" är förbi. På måndag blir jag faktiskt 750-ägare, en likadan som du har, samma årsmodell och allt. Fick ett bra pris och ska ska skriva på papperen på måndag. Det kommer att bli en del mekande, inga större problem (hoppas jag). Var ute och testade den idag på motorvägen kring Västerås (läs fredag) och det är otroligt vilket "vrid" det är i motorn. Jag blir lyrisk när jag kör den! |
|
|
Spännande! Blir det din första sjua eller till och med Bmw kanske? Lägg gärna upp lite info och bilder sen när du får hem pärlan. Vad ska du använda bilen till? bruks eller entusiast? Ja, vridet är riktigt häftigt, roligaste är när man ger lite mer gas än vanligt så bilen kanske växlar vid 2200 varv istället för 16-1700 och man sugs tillbaka och hastighetsmätaren susar fram trots att man knappt rör gasen!! Magiskt. Hörde en corvette stingray gasa på lite i stan för ett par sommrar sen och det var absolut en ljudupplevelse det också:D Lycka till som 750 ägare ska du ha iaf. // Granathen |
|
|
Det blir min första 7:a. Hade en BMW för många herrans år sen, men det var bara en 4cyl. 2000 modell 1967! :D "Corven" var en uppborrad 350. Ingen direkt körglädje i högre hastigheter med gamla jänkare, men dom låter trevligt! Måste fixa lite på 7:an så bilder får det bli så småningom. Närmast måste spindelled hö.fram bytas. Vet du om det krävs nåt specialverktyg för att byta spindeln? Kan det kärva? Sedan är det läckage kring servon. Verkar som oljan pressats ur behållaren vid locket. Vet inte riktigt vad det är som spökar!? Styrservon fungerar, men bakvagnen ser uta att ha sjunkit ner pga att dämparna inte får nån servoolja antagligen. Den kommer att gå som bruksbil. Spännande är det. :D Mvh |
|
|
Tyvärr infinner sig inte den känslan här, åker 750 året runt :) Men när Alpinan kommer fram borde det ju bli lite extra! Om det läcker servoolja från behållaren när bilen stått länge beror det på att dämparna bak sjunker ihop och trycker servooljan tillbaka till behållaren, då svämmar den över. Jag vet, så funkar det på min bruksbil om den stått minst en vecka eller mer. Så kör med bilen då skall baken komma upp i rätt höjd och det kan även behöva fyllas på servoolja. /Mats J |
|
|
Jag har ännu inte tagit ut min sjua ur vinteridet, mer än att jag i Måndags startade upp den och tassade bort till den lokala auktoriserade BMW-verkstan för ett byte av ventilkåpspackningarna innan den ska ställas på och tas ut i vårsolen. Men bara den lilla turen gav den där speciella lustkänslan och gåshuden. Hann ju kolla lite på TV:n medan jag tuffade mot verkstan och sådant höjer ju mysfaktorn. Nu har jag ju ingen tolva utan bara en åtta, en 740iL alltså. Men rätt välutrustad. Ni kan se bilder och info på den i min signatur. Idag skaffade jag lite blandade professionella polermedel, så nu ska jag göra en grundlig maskinpolering och lackfösegling av den inför vårpremiären. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Granathen> Glömde tacka för lyckönskingen, tackar och bockar! :D Mats> Härligt att höra att det antagligen inte är nåt större problem med servon. Ska kolla upp det där nästa vecka. Alpinorna är fina. Har testat att köra en Alpina med V8. Kändes härlig, nästan som att man blev "ett" med bilen! Mvh Tord |
|
|
Dr Tinnitus> Vilka linjer och vilken glans i lacken. Vad använder du för polermedel? Tord |
|
|
Theobald. Den är faktiskt inte mer än bara tvättad och vaxad på de bilderna. Efter de bilderna tagits så har jag själv gjort min första maskinpolering på en bil, vilket blev riktigt lyckat. Fick bort en massa små repor i klarlacken, ja nästan alla försvann helt. Så nu är bilen mycket blankare och mer djup och lyster i lacken än på bilderna. Jag ska bara göra om sista finpoleringen och lackförseglingen inför sommaren. Då blir den faktiskt riktigt skaplig trots att det finns en hel del retsamma stenskottsprickar i fronten om man går nära och tittar. Ska lacka om hela bilen är det tänkt, men inte bestämt när. Jag kör med en billig Biltema-maskin med dubbla trissor, och Menzerna Intensive Polish 30, Menzerna Final Finish 40, samt Fireglaze lackförsegling. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinitus> Den ser väldigt fin ut, som en skinande pärla! Jag kör med samma poler-maskin som dig, den med dubbla trissor. Ska bli kul att få börja piffa upp lacken sen. Är ljusblå / grå metallic-färg, inte favoritfärgen direkt, men det spelar ingen roll egentligen eftresom det är körglädjen och komforten jag är ute efter. Är lite skillnad VW Polo som jag haden innan och BMW 750! Man skulle nästan kunna på in Polon i bagage-utrymmet som en reservbil istället för däcket! :D Mvh |
|
| Här finns ingen sådan känsla när man åker året runt,fast man kan njuta en då. BilenLänk | |
|
"Granathens" 750 är ju säkerligen den finaste 750iAL E32 i Sverige idag, nästan "orörd" och med ytterst sparsamma mil bakom sig. Mvh Janne. |
|
| Läcker porrklubbsröd inredning dessutom Länk | |
|
Jag känner igen känslan. Startade upp min E32:a för några dagar sedan. Blev aldrig att jag bytte olja innan jag ställde av den, så nu har jag handlat två dunkar Mobil Synt som ska användas innan jag tar ut den för säsongen. Fick tips av en god kamrat på bra pris på oljan. Glad i hågen handlade jag två dunkar, bara för att få höra att man sänkt priset med 25 kr/l den här veckan. Ja, ja, jag ser verkligen fram mot att ta fram E32:an i alla fall. Även om jag bara har halva antalet cylindrar!! Beamish |
|
|
Känsla! Vilken känsla. Ställde på sjuan, körde den till SBP. . . UA. Varit ute och kört (läs, njutit) hela dagen. Bilen är ju fantastisk. :) Glad påsk alla. Njut av livet :) Martin Rydell |
|
| Inte riktigt samma aha känsla, men viss skillnad när dubbdäcken åkte av och gummimattorna ut. Pricken över i är fotstöden bak i samma nyans som velourmattorna, känns lite lyxigt eftersom de inte finns i de flesta andra bilar. Kändes lite meningsfullare med nytvättat när vägarna är torra. Kan aldrig höra för mycket av det underbara morrandet som avbryter tystnaden när man varvar lite med fullt pådrag./ Njutaren. | |
| ja du de är en härlig känsla att släppa lös alla 12 | |
|
Ja, det är så skönt att slippa från den sura vinter-saaben och istället lyssna till 12:ans morrande och känna dess kraft. /Stefan |
|
|
En annan får försöka överleva vintern med sin 7:a påställd. Men nu är vintern över och köra fort på motorväg är mycket säkrare, tjohoo! |
|
| Använder nästan inte min 750 alls, bara någon liten tur då och då. Nu när våren äntligen kommit är det väldigt skönt att ta en sväng, gärna ut på landsväg med fina naturscenerier. | |
|
Dr Tinnitus bil är fantastisk! Jag tillbringar dagen med att slipa bort lite ytrost och skit runt och under/bakom skärmkanterna bak, fylla på med rostskyddsmedel på insidan och lite lack på det som syns. Tyvärr nån tumnagelstor snutt som bubblat sig fram synligt, men jag hoppas få fason på den. så det inte syns att det funnits. Blir inte 101% perfekt som nytt, men rosten är stoppad. Passat på ta bort gummilisterna under dörrarna för att borsta rent och behandla åxå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.