AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.272

Seg koppling, tar även långt ner

Sida 1 av 2
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Har problem med min e28. Kopplingen är riktigt seg och tar nästan ner vid mattan. ABS lampan lyser även, bromspedalen känns svampig.

Tänkte kolla med er om det är någon som har haft samma problem?

Har läst en hel del om slavcylindern men tolkar det som om det brukar visa sig när pedalen inte vill komma upp efter urkoppling.

Försökte lufta bromsarna idag men någon har lyckats dragit nipplarna runda så jag får försöka igen vid ett annat tillfälle.

Vore tacksam för svar
Os
5
Oso
540i-94
Hejsan!

Av mina erfarenheter av koppling e 28:

Behållaren för bromsvätska har ett uttag för olja mot hydraliska delen för kopplingen så har du läckage på bromskrets så bör du så klart åtgärda detta och se till så att olja finns i burken =)
Om nu olja fins så kan problemet vara huvudcylindern vid promspedalen som har ett inre läckage och åstadkommer inget riktigt tryck mot slaccylindern vid växellådan.
Skulle rekommendera att inte småla utan byta ut båda!
Har vart dumsnål själv och erfarit en massa extra luftnings jobb och besvikelse över dålig känsla i kopplingen, även om den har blivit bättre så återfinns inte den där riktiga bmw känslan om inte allt klaffar.

Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Tack för bra tips. har försökt lokalisera en läcka men inte lyckats hitta någon. Försvinner inte heller någon bromsvätska. Därför började jag fundera på huvudcylinder/slavcylinder. Men det kan vara som du säger att det är en inre läcka, det hade jag inte tänkt på. Och det är som du säger inget man ser ska kolla upp detta. Kan luft i bromssystemet orsaka problem med kopplingen.? Har försökt lufta slavcylinderna utan något vidare resultat.

Är det någon som vet vad huvudcylinder och slavcylinder kostar nytt..?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Priser på huvud och slav varierar ju lite men räkna mellan 1200-1500 SEK för huvudet och mellan 500-900 SEK för slaven.

Det är ganska sällan man behöver byta hela cylindern. Oftast räcker det med att köpa ett reparationssats (ca 500 SEK för huvudet och ca 200 SEK för slaven). Har du möjlighet att låta bilen stå någon vecka så kan du börja med att demontera huvudet och slaven och demontera dessa och undersöka skicket. Är det rostigt och fult inuti cylinderloppet så är det bäst att köpa nytt. Men ser cylinderloppet fint ut så räcker en reparationssats.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Okej tack, får ta och riva i det här efter besiktning på torsdag. känns dumt att börja och inte komma iväg. Vart sitter huvudcylindern förresten.?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ovanför kopplingspedalen. Du kommer nog att säga en del fula ord då det är en riktigt obekväm arbetsställning att meka med huvudcylindern. Notera hur den excentriska skruven sitter - den är en typ av justerskruv. Ska se om jag har några bilder från när jag gjorde detta på min E30 (precis samma koncept på E30 som på E34 vill jag minnas).
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
så du menar att det där lilla hydraulröret är huvudcylindern..? Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Ja bilder vore toppen om du hittar några. alltid lättare att se innan man gör.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja precis! Roligare än så är inte huvudcylindern :-)

Här nedan är en länk till en sprängskiss.
Länk

Det är skruv #4 som har en märkning på sig i form av en prick. Kolla ivilket läge skruven befinner sig i innan du lossar denna.

Hittade några bilder, ska se om jag hinner ladda upp dem nu på morgonen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har tänkt att skriva ihop en guide men inte hunnit ännu. Men här kommer några bilder med lite förklarande text. Bilderna kommer från mitt byte på en E30 så det kan vara ett par små skillnader. Men konstruktionen mellan E30 och E34 är ändåså densamma så man bör kunna använda bilderna "rakt av".

Börja med att sug upp (inte med munnen) bromsvätska så nivån går under slangen till kopplingen. Tips är att köpa en bränsleslangpump och lite 8 mm genomskinlig slang från tex Biltema.
Länk

Såhär ser det ut där CMC (Clutch Master Cylinder) sitter. Notera skruven i översta änden av CMC, det är dess skruvskalle man ska titta på först innan man börjar skruva.
Länk

Den är excentrisk för att kunna justera kopplingen. Den har en märkning i form av en ring - skriv upp var denna ringen är placerad innan du börjar skruva. Så här ser skallen ut på den excentriska skruven.
Länk

Och så här ser den excentriska skruven ut.
Länk

Nu är det bara att skruva loss och ta bort den excentriska skruven.
Länk

Dra upp kolven något och få damasken ur vägen. Då kommer det att se ut såhär. Först sitter en låsring och under den en u-formad metallbricka. Plocka bort låsringen (med ett låsringverktyg), pillra sedan bort metallbrickan och nu ska du kunna dra upp kolv+kolvstång ur cylindern.
Länk

Så här se alla detaljer ut. Det enda som inte ingick i mitt reparationskit var den u-formace metallbrickan så slarva inte bort den.
Länk

Fiska sedan upp fjädern. Alla delar! Jag kan garantera att den är i minst 2 delar. Min var i fyra :-)
Länk
Länk

Nu kan det vara läge att ta sig en titt ned i cylindern.
Länk

Så här såg mitt reparationskit ut. Fick en lapp med där det stod att denna typ även passar i CMC med aluminiumkolvar (fast då ska man inte ha fjädern med). Så jag skippade helt enkelt fjädern vid monteringen.
Länk
Länk

Här är skillnaden mellan nya (plast) och gamla (metall).
Länk
Länk

Monteringen var inga konstigheter. Försökte rengöra så gott det gick i cylindern först. Trasa, miniflaskborste och dylikt. Sedan smorjde jag in de båda packringarna med bromsvätska innan jag tryckte ned kolven i cylindern. Dit med u-formade metallbiten, ny låsring, på med gummibälgen och dit med den excentriska skruven.
Fyllde på med bromsvätska och kopplingen självluftade sedan sig själv. Man fick trycka på kopplingen en massa gånger men det tog inte så många pumpningar på kopplingen innan den började fungera och efter 10-20 pumpningar till fungerade den som vanligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu var jag lite virrig - det är ju en E28 du har (inte en E34). Men konstruktionen är likadan på E30, E28 och E34 :-)
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
En guide i Toppklass. Tack så jätte mkt. kan vara att det dyker upp lite frågor senare. :-D
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Förresten har du renoverat slavcylindern med. eller vart din koppling mjuk och fin efter renoveringen av huvudcylindern?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, på 323:an (som beskrivningen ovan kommer ifrån) fixade jag bara huvudcylindern (använde den då som bruksbil och renoverade/lagade bara det som behövdes för närmsta framtiden). Kopplingen blev precis som den ska vara efter renoveringen av huvudcylindern.

Men just nu håller jag faktiskt på att renovera slavcylindern på just den där 323:an. Gör mycket annat på den också, finns någon bild på slavcylindern isärtagen och på dess reparationssats på länken nedan.
Länk

Dessutom renoverade jag slavcylindern på 535:an för inte alltför länge sen.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Vart ska den lilla gummipluppen sitta.?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken gummiplupp?
Enter, ifall du pumpar kopplingspedalen 50-100ggr, ligger det någon olja på backen då?
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Den som följer med i rep. satsen. Fick tag på samma som du har använt. Man får ju en ny kolv, låsring och en liten gummiplupp.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Strongman:

Inte vad jag har märkt, tänkte du på något speciellt? Huvudcylinderna blev renoverad igår men den är fortfarande väldigt tung. men nu känns det som om koppling håller tryck iaf. har även börjat gnissla när man trycker ner kopplingen. Så det är väl dags att kolla över slaven oxå.
Enter_Now:

Tänkte mest ifall den läckte olja, därav tappade tryck :)
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
har inte hittat några läckor men den kändes betydligt jämnare efter renovering av huvudcylindern. Den tappa tryck innan. Men misstänker att slaven behöver åtgärdas dessutom då den fortfarande är seg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, nu förstår jag. Tror faktiskt det är "skyddshatten" för luftningsventilen. Ser lite stor ut men tror det är det. Kan se om jag har den kvar eller hur det ser ut på mina slavcylindrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.